Eudicella hereroensis

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

komen rode en groene hoofden eigenlijk altijd beide voor bij deze soort? Die met rood vind ik eigenlijk nog moooier 8-)
Arend
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 09 feb 2015, 22:08

Bericht door Arend »

Ik hoop inderdaad dat ik met goede verzorging nog een leuke kweek kan opzetten, het waren echt belachelijk kleine L3 larven toen ik ze kreeg.
Heeft het veel invloed op de volgende generatie als de ouderdieren veel te klein zijn?

In hoeverre de kleur van de thorax kan verschillen weet ik niet, op internet zie ik inderdaad plaatjes waarop deze een sterke rode gloed heeft. Ik vind de kleur zoals hij nu is in ieder geval alvast de mooiste Eudicella die ik gehad heb :D
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Als het formaat komt door inteelt is het niet te verhelpen door goede voeding in de opvolgende generatie. Als het komt door voedselgebrek is het geen probleem en kun je gewoon weer grote kevers verwachten.
Ik heb weleens het idee dat larven die met de post verstuurd worden (weet niet of dat hier ook het geval is) bepaalde stres ondergaan waardoor ze ook vroegtijdig in pop gaan en wat ook kleine imago's oplevert, iemand hier ook ervaring mee?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ik heb die ervaring ook wel als het om L3 larven gaat. Met name bij de larven die ik op de beurs koop gaan regelmatig vrij snel in cocon. Jk denk dat als de omstandigheden voor de larven on een laat L3stadium veranderen ze het liefst zo snel mogelijk een cocon bouwen om zich af te sluiten van verdere veranderingen. Zo lijken ze de afweging te maken om liever te vroeg de cocon in te gaan dan de kans lopen dat ze door die verandering of de verloren energie door die verandering hebben opgelopen het helemaal niet tot een cocon te gaan komen.
Arend
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 09 feb 2015, 22:08

Bericht door Arend »

Dat klinkt inderdaad als een logische strategie. Deze larven zijn ook bijna een week op de post geweest vanuit Duitsland.
Arend
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 09 feb 2015, 22:08

Bericht door Arend »

Inmiddels is er ook een vrouwtje hereroensis en is het begin van de kweek een feit, ze heeft ook al eitjes gelegd :D

De rest van de imago's laat nog even op zich wachten, hopelijk wordt het nog een leuk groepje.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Dat ziet er heel goed uit!! Gaaf dat je iedd al een koppel n eitjes hebt, geweldig!
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Prachtige kevers zo te zien!
Ik moet toegeven dat ik nog nooit van ze gehoord had.
Veel succes nog met je kweek ;)
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Arend
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 09 feb 2015, 22:08

Bericht door Arend »

Hoelang kan er tussen het uitkomen van verschillende imago's zitten? Ik heb nog steeds maar 1 koppeltje en overige 6 hebben nog niets van zich laten zien. Moet ik me zorgen maken?
En kan het kwaad om de substraatbak op coconnen te doorzoeken?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Daar kan best wel 2 maanden tussen zitten hoor. Dat heeft te maken met de leeftijd en groei van je larven. Als je larven hebt afkomstig van de eerst afgezette eitjes en larven van de laatst afgezette eitjes (dat gebeurt over een periode van 2-3 maanden), dan zullen de larven best een tijdje na elkaar verpoppen.

Als er nog larven of cocons in het substraat zitten kun je dat gerust doorzoeken. Er is een kans dat er exemplaren gesneuveld zijn, of dat ze nog niet door de verpopping heen zijn. Als het vrouwtje eitjes aan het leggen is in dezelfde bak zou ik wel heel voorzichtig te werk gaan om geen eitjes of kleine larfjes te beschadigen.
Plaats reactie