wie kent deze soort?

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
joske
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 22:29

Bericht door joske »

als jullie betere manieren weten om een 40 tal foto's te uploaden, zijn die ook altijd welkom!
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Dat werkt beter. Dank Harald! Meteen een poging:

38 zoeken bij Passalidae, maar daar zijn veel soorten van. Zonder herkomst en specifieke kennis hier omtrent niet op naam te brengen ben ik bang.
53 Sagra sp.
61 Sagra sp.
89 Dorcus sp. Kijk eens bij D. grandis, D. antaeus en dergelijke
102 Daphnis cf. neri (afhankelijk van de herkomst kan het een andere soort zijn)
96 weet ik niet, maar die eronder is Actias sp.
onbekend nummer: Homoderus mellyi vrouw
115 larve wapenvlieg
die daarna een Dorcus vrouwtje
even verderop Golofa sp. paartje

Ik hoop dat je hiermee iets verder geholpen bent ;)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zo je hebt een flinke collectie verzameld !
joske
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 22:29

Bericht door joske »

@ewoud: wow bedankt!

-38 komt zeker uit Kameroen, meer weet ik er ook niet over.
-bij de sagra sp. twijfel ik tussen de buqueti en de longicollis, de foto waar er drie opstaan, deze sagra's zijn veel kleiner, misschien dat dit helpt?
-weet jij toevallig welke soort golofa? ik dacht aan de actias?

bij de foto's staat meestal een bijschrift met wat ik denk welke soort het is en soms ook de herkomst.

Nogmaals bedankt!

@hansje pansje: ja het is een begin ;) ik heb nog wel wat meer, eens ze allemaal gedetermineerd zijn, komen er foto's online.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Helaas, helaas kan ik je vragen niet goed beantwoorden. Ik weet verder niet veel van passalidae en ook Sagra sp. ben ik onvoldoende mee bekend. Die Golofa is eveneens moeilijk. Het is een klein mannetje, waardoor aan de hoorns geen sluitende kenmerken zijn te zien. Zou een kleine G. claviger of G. pizzarro kunnen zijn, maar evengoed een heel andere soort.

Megasoma mars vrouw zou bij de eerste heel goed kunnen. Ik heb die soort in kweek en ze lijkt er sprekend op, maar dynastidae-vrouwen willen nog wel eens op elkaar lijken. Andere grote megasoma-vrouwen zijn echter dof en deze glimt zoals het een marsje betaamt.

24 vind ik maar raar.. Zoveel dynastidae komen in Europa niet voor, maar een gelijkende vind ik zo niet. Het enige wat er op lijkt is een heeel erg kleine Neushoornkever (O. nasicornis). Allicht één of andere obscure ondersoort?

26 Lucanus cervus, maar dat had Harald al aangegeven

49 Moet wel O. nasicornis zijn. In Belgie zie ik geen andere optie. Kan hier dat kleine mannetje bij horen?

52 Tropinota of Oxythyrea lijkt erop, maar wat daar nog meer voorkomt...?

De loopkever met smalle kop en borststuk lijkt op Damaster blaptoides

104 Ik heb een goed gevoel bij Mesotopus, maar dat is onzeker, ook omdat de herkomst mist....... Afgaand op het feit dat er veel materiaal uit Kameroen bij zit, zou het goed M. regius kunnen zijn.

Dan is nu mijn inspiratie op. De bokjes en andere resterende soorten zeggen mij helaas niets. Wie wel?
joske
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 22:29

Bericht door joske »

@ewoud: bedankt! heb er echt veel aan gehad!

nu zijn het nog andere beestjes! de foto's komen morgen online!
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ik kan jou mogelijk ook helpen voor enkele:

2. Met 100% zekerheid Augosoma centaurus vrouw, niet Megasoma mars
24. Ben je zeker dat dit Europees is? Het lijkt mij hier heel sterk om Oryctes rhinoceros te gaan uit de Filipijnen
26. Inderdaad een Lucanus cervus vrouw
49. Niet Oryctes nasicornis, maar wel Pentodon sp. (exacte soort weet ik niet)
89. Dorcus bucephalus
98. Ergates faber
104. Kleine Mesotopus sp.?
Ik zie ook nog een Dorcus parallelipipedus op één van de laatste foto's (denk ik).

Mvg,
Tom
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Pentodon? Dat zou betekenen dat een genus heb gemist binnen de dynastidae uit de Benelux. Kun je me hier iets meer info over geven? Een heel snelle blik op het internet levert nauwelijks info op.....

Wat betreft die mogelijke Megasoma mars/Augosoma: is hier iets van de herkomst bekend? Hoe groot is het dier in cm's? Waarom maak jij hier een 100% zekere Augosoma van Tom? Ik vind de kever voor Augosoma nogal breed gebouwd, maar moet erbij zeggen dat ik deze soort alleen als klein exemplaar in handen heb gehad.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Het lijkt inderdaad op Augosoma centaurus als ik haar naast de exemplaren in mijn verzameling houd. Maargoed, het zijn Dynastinae dames, dus die lijken bijna allemaal op elkaar ook al komen ze op een compleet ander continent voor.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Ewoud,

Van de Augosoma centaurus vrouw ben ik echt wel 100% zeker. Herkomst zou regio Cameroon moeten zijn.
Megasoma mars vrouwtjes hebben meer uitgesproken oneffenheden op hun borststuk alsook relatief langere poten/tarsi.

Ik heb heel wat Augosoma vrouwtjes in collectie van om en bij de 60+ mm en deze lijken er sprekend op.

Wat betreft Pentodon sp. moet ik eens even navragen bij mijn collega verzamelaar. Hij heeft er enkele in collectie zitten.

Mvg,
Tom
Plaats reactie