Gymnetis flavomarginata

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Gymnetis flavomarginata

Bericht door Hansje Pansje »

Vraagje... Is de Gymnetis flavomarginata kannibalistisch ? Ik had een 15 tal L2 larven gekocht waarvan er inmiddels nog 1 larf en 1 grote pop van 3cm in cocon over is. Ze zitten in een zeer ruime bak met zowel blad als hout substraat en additieven. Het is een makkelijk soort maar van 15 naar 2 is even een onverwachte domper.
Tegelijkertijd met de flavomarginata heb ik 10 L1 larven Gymnetis bajula vandepolli gekocht die ik per 3 larven in een (kleiner) bakje heb zitten. Die leven allemaal nog.

Al met al baal ik er flink van. Had er naar uitgekeken om een terrarium gele rakkertjes te vullen. De Gymnetis bajula vandepolli is ook leuk maar de flavomarginata heeft mijn absolute voorkeur.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Aiai, dat is balen inderdaad. Soms verdwijnen larven op mysterieuze wijze. Ik moet meteen zeggen dat ik deze soort niet goed ken en niet weet of ze mekaar opvreten, maar het is wel raar dat de andere Gymnetis het wel gewoon doet. Je zou zeggen dat er daar dan ook iets naars moest gebeuren.....

Wat me trouwens opvalt: je hebt je bericht gepost op de huidige datum om 10.53, terwijl het pas 9.53 is... Gek he?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Oh staat dan nog op zomertijd ! ;-) Even naar forum instellingen gegaan en op wintertijd gezet.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Zoiets vermoede ik al ;-).
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Update ! Het is me nu allemaal duidelijk aan het worden waar de 13 larven gebleven zijn... In de buik van deze gast. Vond de pop al wat groot voor een Gemnetis maar nu blijkt het dus een compleet ander soort te zijn. Zijn/Haar onderkant is groen en ik denk dat ik al een idee heb wat het kan zijn. Jumnos ruckeri Zag nl een klein geel vlekje op de poot..
WP_20150217_08_54_19_Pro.jpg
WP_20150217_08_54_05_Pro.jpg
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Wauw dat zou wel heel byzar zijn! Mooi soort maar niet op deze manier... Foutje van de verkoper?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ja heel,mooi soort maar die heb ik zeker niet in mijn collectie, sterker nog, ik heb momenteel niks zitten wat hierbij in de buurt komt. Het moet een fout van de verkoper zijn. Ga dadelijk even contact met hem opnemen, zal ongetwijfeld opgelost worden door hem :-)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nou meneer de larven op vreter is inmiddels bekend... Het is een doodgewone Eudicella schultzeorum. Wist niet dat ze zo kannibalistisch waren maar het verlies van 13 larven zegt mij genoeg. Meneer heeft helaas een niet opgepompte hoorn maar meet ondanks dat een dikke 4 cm. Met de verkoper is alles netjes geregeld, hij wil maandag al nieuwe sturen maar ik hou ivm de temperatuur de verzending nog even af. Die larven komen vanzelf wel. Was er eigenlijk zo'n beetje wel van overtuigd dat het qua tekening en afmeting een Jumnos ruckeri zou zijn maar het blijkt dus anders...
WP_20150218_11_02_41_Pro.jpg
Bijlagen
WP_20150218_11_01_30_Pro.jpg
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Oioi, wat een varken! Eudicella's houden wel van een larfje, zeker als het een wat minder sterke andere soort betreft. Het is wel een opvallend klein hoorntje voor zo'n groot lichaam. 4 cm is niet verkeerd! De hoorn zal nog wel ietsje naar voren buigen, maar groter wordt ie niet. Wel heel fijn dat er een kans is op nieuwe larven!!! Netjes!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Zonde van de larven zeg! Dan heb je alsnog een mooie kever, maar dat is natuurlijk niet waar het je om ging. Fijn om te lezen dat de verkoper zich er iets van aantrekt en je wil compenseren. Is het je tijdens het verzorgen van de larven niet opgevallen dat er eentje bij zat met een bruine vlek achter op z'n kont? Ik zou het zelf ook over het hoofd zien hoor, maar in het vervolg ga ik er wel op letten.

Wel frappant inderdaad dat het hoorntje zo klein is gebleven na die gigantische hoeveelheid aan eiwitten die hij binnen heeft gekregen. Heeft iemand enig idee wat voor factoren daar een rol in spelen? Als ik namelijk de wildvang Eudicella in mijn verzameling vergelijk met de exemplaren die afkomstig zijn uit nakweek dan zie ik dat die toch vaak een stuk groter zijn.
Plaats reactie