Pachnoda soorten

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Qua kleur is dat zeker nog wel te behappen, maar ze zijn zo traag, saai van vorm.. Nee, niet mijn dingetje, maar wel hartstikke leuk dat andere lieden de schoonheid van Pachnoda wel weten te waarderen!!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dat begrijp ik wel. Bij mij zal het trouwens ook nog wel even duren voordat ik weer Pachnoda in huis neem. Afgelopen jaar had ik 18 kevers uit 20 larven, 4 mannetjes en 14 vrouwtjes. Beter kon eigenlijk niet, qua verhouding. Nu, een half jaar later, heb ik nog altijd 12 kevers en maarliefst 0 eitjes of larfjes, terwijl andere soorten doorkweken als een stel konijnen. Het blijft een rare gewaarwording, maar voor mij zijn Pachnoda's blijkbaar het moeilijkst om mee te kweken :P
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Dat is wel vreemd Bas. Welke soort betreft het? De aemula die ik heb kijk ik zelden naar om, maar de kweek loopt als vanzelf per ongeluk maar steeds door ;-).
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Het waren "gewone" Pachnoda marginata peregrina, eenvoudiger en laagdrempeliger kan bijna niet!
Van mijn beide andere kleine soorten (Cyprolais en Chlorocala) heb ik ook meer dan 100 larven uit een paar vrouwtjes, maar de Pachnoda uit de bakken ernaast deden gewoon helemaal niets. Ik snap er ook helemaal niets van, want de omstandigheden (verhouding mannetjes-vrouwtjes, huisvesting en kweekklimaat) waren voor de andere soorten blijkbaar prima.
ekster
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 18:41

Bericht door ekster »

Same here de oertenzi die kweekten heel goed en de pachnodas stierven uit
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

grappig en gek is dat, dat hoor ik inderdaad vaker. Ook bij mij is het zo dat eigenlijk alles goed kweekt en de chlorocala niets doen xd
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Blijft een vreemd fenomeen en ik vraag me af of het überhaupt te verklaren is. Misschien dat sommige lijnen uitsterven door stom toeval, misschien ligt er een wat fundamenteler selectiemechanisme aan ten grondslag. Als iemand het me kan vertellen hoor ik het graag..

Nu ik er zo over nadenk heb ik straks weer wat lege bakjes wanneer de Pachnoda weg zijn. Heeft er toevallig iemand exemplaren over van een leuke, kleine, snel kwekende soort?
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

binnenkort heb ik kevers van de sinuata aemula en marginata, heb nu een hele berg cocons liggen. Deze zijn (normaal gesproken xd) heel erg makkelijk te houden
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Bas,

Hier heb ik nog behoorlijk wat Cetonia aurata. Het is al aan het vriezen 's nachts, dus verzenden wordt een lastige optie.

Pim
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Ik voel me beledigd :cry:
Al dat negatieve gedoe op de 'gewone pachnoda'.
Ik ben ook nog maar een 11 jarig kind die pas net begonnen is met kweken.
Plaats reactie