Pachnoda soorten

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Wat dachten jullie van pachnoda abyssinica?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Vrees niet Cetonio! Dit is wel de laatste plek waar mensen negatief zullen zijn over kevers!

Zoals je zelf al aangeeft zijn pachnoda's een prima soort om mee te beginnen. Woorden als eenvoudig en laagdrempelig klinken misschien negatief, maar het zijn gewoon woorden om een beginnerssoort mee te omschrijven. Een fiets met zijwieltjes kan je ook opvatten als simpel of eenvoudig fietsen, maar het blijft gewoon een fiets ;)

Het ging er nu voornamelijk om dat het opmerkelijk is dat een soort die bekend staat makkelijk te kweken er de brui aan geeft en helemaal niets doet. Wat dat betreft heb jij over een paar maanden misschien wel meer geluk dan ik gehad heb. Succes met de kweek!


Oh en Pim, dank voor je aanbod. Ik heb gister echter Mecynorhina larfjes verzameld uit de kweekbak en ik vrees dat ik plek te kort ga komen. Bovendien lijkt opsturen me met deze temperaturen inderdaad ook niet zo'n goed idee. Ik heb ze op mijn lijstje gezet voor volgend jaar.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ik ben inderdaad een beetje negatief geweest over Pachnoda, maar het zijn gewoon niet de kevers waar ik wild enthousiast van wordt. Gelukkig andere mensen wel! Het gaat er om dat iedereen plezier heeft aan de hobby, met die soorten waar hij/zij dol op is.
ekster
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 18:41

Bericht door ekster »

Om verder te gaan op het wel of niet kunnen kweken met pachnovvda was er gisteren op houten een duitser die beweerde dat chlorocala soorten feromonen afgeven die pachnodas onvruchtbaar maken, in mijn situatie zou dat kunnen kloppen, bij de rest ook?
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord, en mijn bak is inderdaad Pachnoda gemengd met cholorocala maar het zijn juist de cholorocala die geen nakweek geven. De pachnoda's doen het uitstekend!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Bij mij zou dat in principe een mogelijke oorzaak geweest kunnen zijn. Eerst zijn de Chlorocala uitgekomen, een stuk of 6 meen ik, en in de weken daarna zijn pas de Pachnoda uitgekomen. Die heb ik vervolgens in een bak naast de Chlorocala ondergebracht, waardoor invloed van feromonen dus zou kunnen. Ben benieuwd of iemand hier meer over kan vertellen, want na wat snel gegoogle heb ik in ieder geval nog niets kunnen vinden.
ekster
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 18:41

Bericht door ekster »

bi mij as het dezelfde situatie als bij bas, maar mischien is het inderdaad de volgorde die het verschil maakt
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De Pachnoda blijf ik een mooi kever soort vinden. Saai in ieder geval nooit, zeker niet als ze iets warmer staan. Ik heb zelf de P. marginata, P. sinuata flaviventris en P. aemula gehad. Andere soorten wel overwogen maar nog niet van gekomen. Niet alle Pachnoda soorten zijn even gemakkelijk begreep ik en waarschijnlijk zijn nog niet alle soorten in kweek gebracht/geïntroduceerd.
Plaats reactie