wie kan mij helpen?

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Plaats reactie
wesleym
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 17:22

wie kan mij helpen?

Bericht door wesleym »

heej allemaal

vandaag op stage werd er door een dierenambulance een kever gebracht.
nu is het zo dat mijn stage een reptielen opvang is en er dus niemand wat van kevers af weet aangezien ik me in alles wat reptiel, amfibie of geleedpotig is interesseer heb ik het diertje mee gekregen om het te kunnen identiviseren en te kunnen verzorgen. maarja omdat ik net wil beginnen met het houden van kevers weet ik hier ook nog maar bar weinig van af.

ik heb het diertje nu in een plastiek bakje zitten om hem even op krachten te laten komen van zijn reizen ;) dit bakje bevat een laagje rainforest floor van 3cm (dat samen geperste spul wat voor reptielen gebruikt word) en dan stukken van de bloem waar het diertje zich in verstopt had.
het kevertje zelf is 3 cm en aan de onderkant en zijkanten geel behaard (zie foto's)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik hoop dat julie mij verder kunnen helpen :)

groetjes wesley
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Wauw mooie kever, ik heb geen idee wat het is. Probeer hem appel / banaan te geven en inderdaad de bloem waarop hij zat.
Hoe groot is hij?
Weet je wat voor bloem het is?
Hoe zijn ze eraan gekomen? Is hij met een exotische lading meegekomen of gewoon binnen gevlogen?
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
wesleym
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 17:22

Bericht door wesleym »

- 3 cm groot
- bloem geen idee maar ik kan wel een foto posten
- iemand had een bos bloemen gekocht en het beestje kwam er vrolijk uitwandellen dus ik vermoed dat het een verstekelingetje is :P

ik zal nu gelijk een stukje banaan voor hem snijden :)
wesleym
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 17:22

Bericht door wesleym »

de tweede foto van de bloem ziet er wat gehandhaafd uit dit komt omdat ik er wat uit heb getrokken omdat ik dit bij de kever in het bakje gedaan heb.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Gevonden:
http://www.biodiversityexplorer.org/bee ... ularis.htm

Trichostetha fascicularis dus. Het is dus een echte bloemenkever, hij zit primair op Protea bloemen. Waarschijnlijk is dat ook de bloem uit het boeket. Hij komt uit Zuid-Afrika.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
wesleym
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 17:22

Bericht door wesleym »

haha gaaf ja dat is hem :D op die site staat dat ze zich niet zo aangetroken tot vruchten voelen maar hij smult anders behoorlijk van het stukje banaan haha :)
ik zal het beestje even een grotere verblijf plaats geven en hem zijn hele bloem terug geven, wel zo aardig :)
erg bedankt voor je snelle reacties trouwens :)



ohw ja mocht het in de toekomst nou weer gebeuren dat de dierenambulance of zo een kever komt brengen is het dan nog verstandig om deze in een soort van quarantaine te houden en zo ja hoe gaat dat dan?? (substraat, schuilmogelijkheden, voeding, licht etc.)
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Leuk verhaal!
pvweert
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 06 aug 2011, 23:03

Bericht door pvweert »

Peter schreef:Gevonden:
Kijk, dat is snelheid en kennis!
Chapeau. ;)
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

wesleym schreef:ohw ja mocht het in de toekomst nou weer gebeuren dat de dierenambulance of zo een kever komt brengen is het dan nog verstandig om deze in een soort van quarantaine te houden en zo ja hoe gaat dat dan?? (substraat, schuilmogelijkheden, voeding, licht etc.)
Graag gedaan hoor, ik vind het ook een mooi verhaal. Goeie reclame voor die bloemist! Ik zou er zeker vaker komen als je de kans hebt een kever erbij te krijgen. Als ik jou was zou ik de kever op een laag substraat zetten. Mocht het nou een bevrucht vrouwtje zijn dan heb je kans dat ze nog eitjes gaat leggen!

Wat betreft quarantaine dat is niet echt nodig. Substraat vind de kever zelf wel prettig en voedsel van fruit is ook een pre. Of ze licht nodig hebben verschilt een beetje, maar de exotische kevers houden wel van een beetje warmte.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Plaats reactie