Chalcosoma atlas

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:oops: Ben blij dat er iemand op heeft zitten letten Bahamut ! Ja ik bedoel de moellenkampi... :mrgreen: Thanks !
jordyvoogd
L1
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 14:54

Bericht door jordyvoogd »

Heel erg bedankt mensen met name behamut. Ik wist echt het verschil niet. Mijn soort is dus een caucasus. Ik moet jullie echt bedanken.

Maar caucasus kweekt makkelijker dan atlas dacht ik klopt dit?

Mvg jordy
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

duidelijkste verschil is het volgende;
Bij C. caucasus komen de twee hoorns van de zijkant van de kop en komen dan voor de kop naar elkaar toe.
Bij C. atlas komen ze van de bovenkant en buigen dan naar beneden.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dat is wat ik bedoelde met verticaal en horizontaal van de hoorns...
jordyvoogd
L1
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 14:54

Bericht door jordyvoogd »

mensen hier nog een verduidelijking van de kever
het is volgens mij een caucasus
de kever is zonder hoorns 6cm is dit een goede maat?
Bijlagen
foto.JPG
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Harald,

Is dit steeds het geval? Want ik heb C. atlas mannen in collectie met dezelfde buiging in de thoracale horens als de C. caucasus mannen. Ik zal eens een foto posten.

Dat is de foto Jordy. Wat is de afmeting voor de kever met de horens erbij? Indien het 8+ cm is, dan is dit 100% zeker een C. caucasus (onmogelijk dat een C. atlas een tand op de kophoorn nog vertoont bij 8 cm totale lengte).

Mvg,
Tom
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Bahamut schreef:Hey Harald,
Is dit steeds het geval? Want ik heb C. atlas mannen in collectie met dezelfde buiging in de thoracale horens als de C. caucasus mannen. Ik zal eens een foto posten.
Dit is wat ik meegekregen heb om de 2 soorten uit elkaar te kunnen houden en tot nu toe heeft dit altijd gewerkt.
vooral bij kleine exemplaren kan de stand erg op elkaar lijken maar ik ben wel benieuwd naar foto's van jou dieren.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hier dan de vergelijkingsfoto's:

Zowel Chalcosoma atlas als C. caucasus (C. chiron) hebben zijwaarts lopende thoracale horens (in een boog naar binnen). Hier een plaatje van C. caucasus (links) vs. C. atlas (rechts):

Afbeelding

C. atlas wordt voornamelijk gekenmerkt door de afwezigheid van die zgn. "tand" op de kophoorn; hier een 91 mm specimen:

Afbeelding

C. caucasus heeft dan wel die "tand"; hier een 118 mm specimen:

Afbeelding

C. moellenkampi wordt dan wel gekenmerkt door die opgeheven thoracale horens; hier 2 exemplaren van 80 en 85 mm:

Afbeelding

Echter, het is zo dat bij kleinere exemplaren van zowel C. atlas als C. caucasus een klein tandje kan voorkomen op de kophoorn (eerder een soort lobje of uitstulping); dit maakt het dan zeer moeilijk om ze te kunnen onderscheiden.

De man van Jordy is reeds een groter exemplaar en de tand op de kophoorn is zichtbaar. Het is een C. caucasus (C. chiron) met 100% zekerheid.
Plaats reactie