Welke afrikaanse kever ben ik ?

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

De bouw en uiterlijke kenmerken van het kevertje wijzen op een Cicindela sp. Verder is het gissen naar de soort tenzij iemand een goede determinatiebron bij zich heeft?
Deze zullen niet gemakkelijk te fotograferen zijn (razendsnelle diertjes).
Gebruikersavatar
Sharon
Parend imago
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 15:38

Bericht door Sharon »

De gids van het park heeft ergens een boek over Afrikaanse kevers, dus zal kijken die vanavond eens te lenen :) Want ik ben echt nieuwsgierig naar wat ik nu precies gevonden heb!

Met mij gaat het super hoor Petra :D Nog 2 weken en dan moet ik alweer naar huis.. Ik mis mijn muizen/ratten/slangen/kevers en al de rest voor dood, maar ik ga het hier toch ook wel behoorlijk missen als ik weer thuis ben!

Edit: snel waren ze zeker!
Ik had trouwens nog een tweede foto die mike blijkbaar niet geplaatst heeft..

Afbeelding
Cyprolais aurata
Cyprolais hornimani
Pachnoda aemula
Pachnoda marginata peregrina
terryschild
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 15:49

Bericht door terryschild »

Dat is of Graphipterus plagiatus of Graphipterus sexvittatus heterus maar ik denk de eerste want sexvittatus is met zes strepen. deze heeft maar twee. Graphipterus plagiatus plagiatus heeft dat soort patroon op de schild.

Trouwens Graphipterus soorten lijken op elkaar maar de patronen op de schilden zijn verschillend. En peter heeft volgens mij ook nog een andere soort in de forum gepost.

Dit lijkt echt op Graphipterus plagiatus plagiatus s.str.(as elegantulus)
http://carabidae.pro/uploads/carabidae- ... 0_2786.jpg
Veel success en groetjes,
Terry
"When people ask me how is it possible that you speak so many languages, I answered: Because nobody could speak mine"...
Gebruikersavatar
Sharon
Parend imago
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 15:38

Bericht door Sharon »

OMG dat zijn echt immens veel soorten die op elkaar lijken O.o wel stuk voor stuk prachtig!
Heel erg bedankt! Deze lijken echt sprekend op degene die ik zag :D

Vraagje; kun je die ook net zoals pachnoda's in gevangenschap houden?
Cyprolais aurata
Cyprolais hornimani
Pachnoda aemula
Pachnoda marginata peregrina
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Hansje Pansje schreef:Heb het idee dat het een familie van de Graphipterus is...
het zou inderdaad toch een Graphipterus kunnen zijn.
misschien Graphipterus plagiatus maar een foto van de zijkant zou toch beter zijn om te determineren
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Sharon
Parend imago
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 15:38

Bericht door Sharon »

Meer dan deze foto's heb ik helaas niet. Tegen dat ik op ooghoogte van het beestje was, was ie al weg =(
Cyprolais aurata
Cyprolais hornimani
Pachnoda aemula
Pachnoda marginata peregrina
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Thanks voor de opklaring Terry! ;) Heb weer wat bijgeleerd!
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ha Sharon, ik volg je al een tijdje. Superervaringen daar! De kever lijkt inderdaad een beetje op wat ik in Niger vond: viewtopic.php?f=26&t=906
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Sharon
Parend imago
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 15:38

Bericht door Sharon »

Hele mooie kevers Peter!!
En superervaringen zijn het zeker! En dan heb ik mijn nijlpaardavontuur van gisteren nog niet eens online gezet :lol:
Cyprolais aurata
Cyprolais hornimani
Pachnoda aemula
Pachnoda marginata peregrina
terryschild
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 15:49

Bericht door terryschild »

Hey Ho Sharon en everyone.

Peter, dat loop kever van jou uit Nigeria was wat moeilijker te identificeren. ik "gok"op G. sexvittatus of G. galla maar ik kom een beetje in de waar wegens de pronotum. De jouwe is een beetje breed met twee kleine "tandjes" boven de elytra. Mooie foto maar toch moeilijk voor mij. Success!

(hoe meer ik deze kevers ziet hoe meer ik ze graag zou willen hebben)

Greets and all that!
Terry
"When people ask me how is it possible that you speak so many languages, I answered: Because nobody could speak mine"...
Plaats reactie