Naamsveranderingen

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Plaats reactie
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Naamsveranderingen

Bericht door phasmwave »

Misschien een ideetje om een topic te starten met nieuwe (juiste) benamingen voor al gekende soorten.

Ik bestelde onlangs 12 Allomyrina dichotoma tunobosonis larven. Blijkt dat de naam Allomyrina dichotoma veranderd is in Trypoxylus dichotomus...

't Is maar dat jullie het weten ;)

Grtz
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Goed idee om op het forum een plekje te maken voor wat lijsten van keverfamilie's.

per familie een eigen topic, en dan eronder een lijst met de familieleden. Zo kunnen we ook de namen bijwerken en is het voor iedereen duidelijk. (evt met aanduiding welke catagorie kever is, 'beginner' 'ervarene'.

Daaronder kun je dan bv reageren als je vragen hebt over de soorten of natuurlijk wilt zeggen van : Ik heb die en die. zodat ze benadert kunnen worden met vragen over betreffende soort.

Maar dat laat ik aan jullie over, ik kom amper verder dan de kevers die ik hier heb haha :mrgreen:
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

:lol:

Nou Mike, als jij die (on)dankbare taak dan op je wil nemen ál die families een eigen topic te geven,
heeeeeel graag :lol: :lol: :lol:

Maar die namen veranderen idd belachelijk snel en zelfs de spelling varieert per site :?
Iets irritanters dan de soortnamen in deze hobby ben ik verder nog niet tegengekomen :geek:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Is die zo ingewikkeld voor een ervaren persoon ? Sorry dan :P
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Petra schreef:Iets irritanters dan de soortnamen in deze hobby ben ik verder nog niet tegengekomen :geek:
??? Vliegjes misschien meis ??? :lol:
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Het beschrijven en vooral aanpassen van soortnamen is zeer complex geworden, zo complex dat de determineerders zelf niet meer goed weten welke naam nu juist is of waar ze mee bezig zijn. Om maar enkele voorbeelden op te noemen: Mecynorrhina werd op een gegeven ogenblik Mecynorrhinella en is nu Mecynorhina met 1 "r" geworden. Voorbeeld 2: in één van de meest recente werken verwijst auteur Chalumeau (= originele beschrijver van Dynastes hercules reidi) naar Dynastes hercules acides i.p.v. Dynastes hercules reidi (reidi of baudri vorm). Voorbeeld 3: het volledige Eudicella geslacht is aan herziening toe.

Gewoonlijk kan je wel The Catalogue of Life gebruiken, dit heb ik dankzij Pim vernomen! ;)
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Dank voor het uitgebreide antwoord Bahamut :D
Mike, nog steeds interesse??? :lol: :lol: :lol: :lol:


@HansjeP..............pfffffffffffffff :shock:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Interesse zeker, helaas beschikken mijn hersens niet over die informatie en ben ik nog te `beginnerig` om het uberhaupt maar te proberen wss xd
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Inderdaad gewoon even kijken op http://www.catalogueoflife.org/ naar de meest recente naam. De veranderingen zijn niet bij te houden, des te meer omdat er zoveel soorten kevers zijn.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Plaats reactie