Wie weet wat dit is (ongewenste gast)

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Edwin
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 06 mei 2011, 20:47

Wie weet wat dit is (ongewenste gast)

Bericht door Edwin »

Sinds 2 weken hebben wij een ongewenste gast weet iemand wat dit is is deze schadelijk wat kan ik eraan doen.
Ze zijn overigens niet zo groot ca 2a3mm alleen heb ik deze behoorlijk ingezoomd

http://imageshack.us/f/801/torp5064368.jpg/
Laatst gewijzigd door Edwin op za 07 mei 2011, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

zo te zien is dat een snuitkever. weet niet welke soort, maar volgens mij eten ze bladeren of zoiets.
Edwin
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 06 mei 2011, 20:47

Bericht door Edwin »

Ik hoop het mijn vrouw wordt er een beetje neurotish van, nou effe afwachten of iemand zeker weet wat dit voor een soort is
Bedankt
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Ik vermoed ook een snuitkever-soort,
bij mij aan de overkant waren deze diertjes 2jr geleden een plaag.
Weliswaar waren ze toen geheel zwart, maar denk wel dat het de snuitkever is.

Deze eten het groen in de tuin op,
zijn absoluut niet schadelijk voor mens en dier alleen voor de beplanting.

Even de regionale krant in de gaten houden,
mochten het er meer worden heb je grote kans dat er iets aan bestrijding gedaan wordt
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Inderdaad een snuitkeversoort. Welke precies is niet te zeggen, het is de grootste groep binnen de kevers en er zijn er heel veel van dit kleine formaat.

Schadelijk zijn ze alleen voor je planten zover ik weet, ik heb niet eerder gehoord dat mensen ze in huis kregen. Hoe groot is de omvang van je plaag? Hebben we het over enkele exemplaren of een paar honderd? Je kunt altijd bij twijfel de gemeente bellen en je probleem aan hun voorleggen.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Edwin
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 06 mei 2011, 20:47

Bericht door Edwin »

Het begon 2 weken geleden, dan zag je er af en toe 1 links dan weer rechts, alles goed nagekeken en schoon gemaakt, toen mijn vrouw bij de uien aan kwam in de voorraad kast waren er daar op dat moment een stuk of 20 bij elkaar, daar hebben we het meeste bij elkaar aangetroffen.
Gisteren 07-05-11 hebben wij er ongeveer 25 a 30 weg gehaald door de hele woonkamer, als je ze dood druk voel je ook echt knap onder je vinger (een beetje taai)
Het moeilijke is ook wij hebben een siergrind vloer (niet geseald) oftewel open structuur daar kunnen ze vrolijk doorheen wandelen.( komen nu tegels in ha ha ha de vrouw is er klaar mee)
Overigens omdat wij zo,n vloer hebben heb ik wel een 2 motorige waterzuiger en daar heb ik de hele vloer mee gezogen, deze trekt zich echt vast aan de vloer door z,n zuig kracht.(dus er is echt goed gestofzuigd)

PS
Op de foto lijkt het beestje groot maar dat komt door mijn gebruikte lens, hij is echt niet groter dan ca 2 mm

Bedankt iedereen
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ik denk dat er gewoon een hoop in de uien zaten, dit is immers plantaardig voedsel. Vanaf de uien zullen ze de rest van het huis zijn door gestoken. Gewoon zorgen dat zulke dingen er ergens apart liggen, thuis bewaren wij bijvoorbeeld de uien, wortels en aardappelen in de schuur.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Edwin
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 06 mei 2011, 20:47

Bericht door Edwin »

Ik heb nu meerdere bedrijven om advies gevraagd en eigenlijk kom ik tot de conclusie dat deze snuitkevers moeilijk te bestrijden zijn.
Vervolgens komt er een (expert?) bestrijdings bedrijf gisteren bij ons thuis en zegt ja voor € 150 per keer langs de randen inspuiten en dan zou ik ervan af moeten zijn.
Behandeling waarschijlijk 2x.

1 bedrijf zegt dit.
Wanneer u er binnenshuis geen (over)last van heeft hoeft u hier niets aan te laten doen. Dit kevertje hoort in de natuur en is niet schadelijk voor uw gezondheid. Bestrijding in huis is derhalve niet nodig en ook niet wenselijk.
Mocht u bestrijding in uw tuin of boomgaard nodig vinden (alleen wanneer de snuitkever een plaag gaat vormen) dan adviseren wij u om een hovenier of boomkweker om raad te vragen. Bestrijding valt dan onder gewasbescherming en niet onder ongediertebestrijding.


bedrijf 2 stuurt pdf mee met volgende tekst daarin
Het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen is niet zinvol. Lapsnuitkevers zijn ongevoelig voor de meeste insekticiden. bij het verpotten de kluiten goed uitschudden en vrijkomende larven vangen. De oude potgrond niet op de composthoop gooien, aangezien niet opgemerkte larven zich dan in uw tuin kunnen verspreiden. De minste kans op schade heeft u, indien u voor het binnenbrengen in de winterberging de gesnoeide planten ook verpot. Een plant, waar u bij het verpotten larven in ontdekt, in een emmer, niet te koud, water zetten. Het spoelen in water bevordert het loskomen van verscholen larven. De plant in een andere pot oppotten en de oude potten goed schoonwassen (vanwege nog niet uitgekomen eitjes in achtergebleven grondresten). Vooral bij soorten met vlezige wortels controleren of er larven in verscholen zitten.

Ja wat moet je dan doen he, nu halen we er gemiddeld 7 per dag weg
Edwin
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 06 mei 2011, 20:47

Bericht door Edwin »

Nu kom ik via een ander forum tot het volgende iemand antwoord daar het is een graanklander

http://www.faunacontrol.nl/index.php?paginaid=86
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

De graanklander (Sitophilus granarius) is een kever die behoort tot de snuitkevers (Curculionoidea). Dus het blijft nog altijd een snuitkever.

Wat je verder in de adviezen leest is dat ze toch echt afhankelijk zijn van planten / organisch materiaal. Dus zet gewoon een tijdje je planten buiten of kijk goed op welke planten ze zitten.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Plaats reactie