Verschil tussen Pachnoda sinuata flaviventris en P. aemula

Plaats hier de verschillende soorten die er zijn
Gebruikersavatar
Eric
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: za 26 mar 2011, 22:10

Verschil tussen Pachnoda sinuata flaviventris en P. aemula

Bericht door Eric »

Hoi

Ik ben aan het proberen een verschil te zoeken tussen pachnoda flaviventris en pachnoda aemula op google maar ik kan geen verschillen in het uiterlijk vinden kan iemand mij de verschillen vertellen?

Ook zie ik weleens Pachnoda sinuata flaviventris zijn deze hetzelfde als de dieren die geen sinuata ertussen geschreven hebben want wederom zie ik verschil.

Ik ben een echte noob
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Eric,

Je raakt hier een van de lastigste dingen in onze hobby: taxonomie oftewel naamgeving van de kevers. Er is een topic daarover, wat je misschien ook kan doorlezen (viewtopic.php?f=34&t=1027). Een goede bijgewerkte referentie voor Latijnse namen is deze: Catalogue Of Life.

Om op jouw vraag in te gaan: Pachnoda flaviventris bestaat niet. De juiste naam is Pachnoda sinuata flaviventris. Hetzelfde geldt voor Pachnoda aemula, die bestaat niet. De correcte naam is Pachnoda fissipuncta. De reden dat die andere namen gebruikt worden is dat we gewend zijn aan die oude namen en ze dus langer gebruiken dan zou moeten.

Kijk eens hier Goliathus, dan zie je het minimieme verschil tussen de twee soorten goed.

Groeten,

Pim
Gebruikersavatar
Eric
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: za 26 mar 2011, 22:10

Bericht door Eric »

Hoi Pim

Ik vind ze zelfs daar nog op elkaar lijken :) het enige echte verschil wat ik zie is het hoorntje voor op het hoofd klopt dat is dat het verschil?

ik heb even ook een foto gemaakt van welke ik heb en deze zouden de flaviventris moeten zijn deze vertoond meer geel dan op de website (http://www.goliathus.com/en/gallery.php) maar op google heb ik er ook meerdere gevonden die zoveel geel hebben.

Afbeelding

de achterkant vind ik vooral heel grappig net een gezichtje, het lijkt of de witte stippen er opgetekend zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Eric,

De soort die jij hebt is niet Pachnoda sinuata maar Pachnoda fissipuncta (volgens mij, maar ik kan me vergissen). Het verschil is inderdaad de gele stipjes in de nek, die Pachnoda sinuata absoluut niet heeft. Inderdaad, die witte stippen vind ik ook geinig. Google is niet echt een goede raadgever, kijk daarvoor op sites zoals Goliathus.

Groeten,

Pim
Gebruikersavatar
Eric
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: za 26 mar 2011, 22:10

Bericht door Eric »

Ik dacht zelf ook al dat degene die ik heb ook de andere kon zijn, maar ik ben er echt een noob in ik heb deze van de Petfactory.de en daar stond dus op de doosjes flaviventris en op hun website zie ik juist dat ze de de aemula verkopen en ik vind daar niet de flaviventris zoals hun deze op het doosje noemde.

Ik heb vandaag van Mark van der Hoef ook larven ontvangen van de flaviventris en ik dacht zelf als degene die ik nu heb toch een ander soort blijkt te zijn is het niet slim deze later samen te plaatsen als het kevertjes zijn geworden
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Klopt. Bij Pet Factory staat Pachnoda aemula (= C) en niet Pachnoda sinuata flaviventris. Waarschijnlijk zijn ze dus verkeerd gelabeld opgestuurd. Pachnoda sinuata (van Mark?) en Pachnoda fissipuncta zouden bij elkaar moet kunnen (verschillende soorten), maar wellicht is het beter om ze gescheiden te houden. Dan weet je ook welke soort larven jij hebt.
Gebruikersavatar
Eric
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: za 26 mar 2011, 22:10

Bericht door Eric »

Hoi Pim

Ik heb de larven/Cocoons op de pet factory stand in Houten meegenomen ik krijg daar zeer veel korting als ik een man met een baard en hoed meeneem ;)

Ik ga de kevers zeker apart houden als dit een ander soort blijkt te zijn.

De sinuata die ik vandaag heb ontvangen zijn van mark uit dit topic http://coleoptera-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=914
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Eric,

Bij het topic staan "pachnoda flaviventris" (is dus als het goed is Pachnoda sinuata flaviventris) en "pachnoda aemula" (is Pachnoda fissipuncta).

Apart houden kan dan inderdaad geen kwaad.

Wow, die man met hoed en baard ;) die levert jou korting op bij de Pet Factory? Hoe doet ie dat? En wellicht beter, mag ik hem volgende keer meenemen? :lol:
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dan kan het een lid zijn van www.kaeferforum.com.
Indien je je daar inschrijft en geregeld deelneemt/bijdraagt, krijg je als lid korting. ;)
mark van de Hoef
L2
Berichten: 61
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 21:20

Bericht door mark van de Hoef »

Hoi Eric en Pim,

Ik heb hier wel wat van geleerd.

Ik kan plaatjes van te voren mee kunnen sturen welke soort het betreft, en moet even door vragen.

Ik heb het boek met de pachnoda platen van beelles of the world deel 9 van jacques Rigout
en kom er zelfs dan kom ik er niet meer uit.

Ik vindt het belangrijk dat je je soorten goed moet scheiden indien mogelijk en stel dus voor dat je als je de moeite neemt ze komt ruilen ik woon in Soest ik hoop dat je dat geen probleem vindt. misschien vindt Pim het leuk om even mee te komen.

Pachnoda's kweken is voor mij een hobby en als ik iemands daar mee verder kan helpen doe ik dat graag.
wel heb ik de ervaring dat het zeker geen gemakkelijke soort is (behalve die paar ondersoorten die het toevallig wel doen)

Mark van de Hoef
Plaats reactie