Even voorstellen......

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Nice-Rob
Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:29

Even voorstellen......

Bericht door Nice-Rob »

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Rob de Nijs (ik weet het, ik weet het....) en ben op deze site terechtgekomen doordat ik een paar weken geleden via E-bay diverse opgezette kevers heb aangeschaft en daar eigenlijk meer over te weten wil komen.
Het is begonnen nadat ik zo'n 10 jaar geleden in Polen een vitrinekastje met een hele grote Hercules kever heb gekocht. Vroeger had ik al vlinderkasten en daar moesten toen motteballen in gedaan worden tegen de mijten. In deze vitrines met de kevers zitten die er niet in.
Hier is eigenlijk al meteen mijn eerste vraag: Al 10 jaar blijft die Herculeskever in prima conditie in de vitrine, maar hoe lang gaat dit nog goed?

Ik hoop op dit forum een hoop te leren !!

Met vriendelijke groet,
Rob
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Welkom Rob, ik heb je toegang gegeven tot de rest van het forum.
Op je vraag kan ik geen antwoord geven. Soms komen er beestjes bij die het gaan aanvreten, dit kun je zien door te controleren of er soort zaagsel onderin de kast ligt. Als dat het geval is mottenballen in een zak en die kast erbij doen.

Maar het is van heel veel factoren afhankelijk of er uberhaupt beestjes bijkomen, denk hierbij aan: locatie, aanwezigheid van klein grut, het al dan niet luchtdicht afsluiten van de vitrine etc.

Maar in ieder geval welkom! :)
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Welkom Rob ;)

Ik heb ook al heel lang opgezette insecten en naar mijn weten blijven die wel goed als ze maar in een droge omgeving blijven en afgesloten in een vitrine/kastje.
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
Nice-Rob
Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:29

Bericht door Nice-Rob »

Saerchy schreef:Welkom Rob ;)

Ik heb ook al heel lang opgezette insecten en naar mijn weten blijven die wel goed als ze maar in een droge omgeving blijven en afgesloten in een vitrine/kastje.
Hoi Searcy,
Laten we het hopen.......
Ik zit al op deze site te zoeken naar opgezette maar nog niets gevonden (ben er natuurlijk maar net), maar heb jij adressen of suggesties? Waar heb je die van jou vandaan?
Wil de verzameling graag uitbreiden.
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Op het forum staat idd nog niks over opgezette insecten, het forum is ook nog best nieuw ;)

De mijne heb ik eigenlijk allemaal via ebay. Sommige al geprepareerd of gewoon dode exemplaren die ik dan zelf opzet.
Ik heb toendertijd een keer een prepareer set gekocht en daarbij zaten ook een paar buisjes met naphtaline. Dat is een stof die stofluis e.d. weerhoudt en waardoor alles dus intact blijft. Maar niet in elk kastje heb ik dat zitten en ook die zijn nog in perfecte staat.

Op www.vermandel.nl kan je alle benodigdheden vinden ;)
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Beste Rob,

Welkom op het forum ;)

Ik verkoop wel af en toe eens opgezette exemplaren, alleen kan het kweken nogal wat tijd in beslag nemen.

Wat je ook kan doen in geval van wraat door museumkevers, is de vitrinekast in de diepvries steken. Volwassen kevers zijn vaker resistent tegen motteballen, vandaar deze alternatieve methode.

Mvg,
Tom
Nice-Rob
Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:29

Bericht door Nice-Rob »

Bahamut schreef:Beste Rob,

Welkom op het forum ;)

Ik verkoop wel af en toe eens opgezette exemplaren, alleen kan het kweken nogal wat tijd in beslag nemen.

Wat je ook kan doen in geval van wraat door museumkevers, is de vitrinekast in de diepvries steken. Volwassen kevers zijn vaker resistent tegen motteballen, vandaar deze alternatieve methode.

Mvg,
Tom

Goeie tip Tom ! Mocht je weer eens iets te koop hebben, laat het mij dan even weten, misschien heb ik interesse....................
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Welkom op het forum Rob!!!

Veel plezier hier 8-)
Je eigen gras is groener dan je denkt
patrick42
L2
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 20:59

Bericht door patrick42 »

Om je collectie echt in goede conditie te houden is Naphtaline de beste oplossing , te koop bij http://www.vermandel.com/index.php?cat= ... iemiddelen
Dit is ook dodelijk voor museumkeverstjes.

Alleen de lucht ervan is niet erg prettig :roll: maar het werkt perfect.

De bakken die al besmet zijn zullen uitgegast moeten worden.......ben alleen even de naam van dat produckt kwijt.


En welkom op dit forum;-)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Hey welkom !
Plaats reactie