Weer vier nieuwelingen...

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Familie_Bekkers
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 17 jun 2018, 20:39

Weer vier nieuwelingen...

Bericht door Familie_Bekkers »

Beste Allemaal,

Wij zijn de familie Bekkers (vader, moeder en twee kleintjes 3/5). Sinds een jaartje hebben we een terrarium (100x50x50) met daarin een tweetal (tot voor kort een drietal...) bruine miljoenpoten, een drietal sissende kakkerlakken en een twintigtal rozenkevers. Afgelopen week hebben we voor het eerst de grond in de bak ververst en toen kwamen we ook nog zo'n 100 larven en poppen tegen in allerlei maten, dus we doen iets goed denk ik!

Graag zouden wij via dit forum nog wat meer (gekleurde) keversoorten vinden om toe te voegen aan onze verzameling en uiteraard meer informatie over hoe we ze kunnen kweken. Ook zijn we op zoek naar ervaringen van mensen met betrekking tot het samenhouden van verschillende insectensoorten.

Met vriendelijke groet,

Familie Bekkers
Gebruikersavatar
Inge
L2
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 14:24

Bericht door Inge »

Welkom familie Bekkers!

Hier kan je zeker veel te weten komen :).
Welke rozenkevers hebben jullie? Heel veel mensen hebben Mecynorrhina Torquata Ugandensis ook zeer kleurrijk.

Volgens mij kunnen kakkerlakken die in contact komen met kevers (larven) voor black spot zorgen. Black spot is een ernstige ziekte en is heel lastig om vanaf te komen. Zie kopje bedreigingen.

Groetjes, Inge
In het bezit van:
Pijlgifkikkers: Dendrobates auratus Costa Rica, Phyllobates vittatus
Kevers: 11x Mecynorrhina Torquata Ugandensis
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Welkom op het forum!

Hopelijk vinden jullie hier de informatie en inspiratie die jullie nodig hebben om een eventuele volgende stap te zetten binnen de insectenhobby.

Er zijn twee dingen die belangrijk zijn om te weten. Allereerst, zoals Inge al aangaf, kan de aanwezigheid van kakkerlakken een nadelig effect hebben om keverlarven. Niet zozeer de kakkerlakken zelf, maar hun ontlasting. Hier zit een of ander stofje in waar de larven niet goed tegen kunnen, en wanneer dit in hoge concentraties aanwezig is zal dit schadelijk zijn. Larven groeien minder goed, zijn minder vitaal en kunnen er zelfs ziek van worden of sneuvelen. Voor zover ik weet is dit nadelige effect vooral van toepassing op larven en niet zozeer op imago's (kevers).

Waarschijnlijk gaat het bij jullie tot nu toe goed omdat er maar een paar kakkerlakken in de bak zitten en Pachnoda sp. redelijk wat kan hebben. Dat geeft echter geen garantie dat het goed blijft gaan. Kakkerlakken en kevers is doorgaans een slechte combinatie. Het komt zelfs voor dat dit probleem optreed wanneer de kevers en kakkerlakken in aparte bakken zitten, maar bij elkaar in de buurt staan!

Een ander punt is dat het samen houden van kevers doorgaans ook niet zo handig is. Door overbevolking gaan de aantallen van alle soorten snel achteruit. Als je dus meerdere soorten in een bak heb zitten, bijvoorbeeld nog een Eudicella sp. bij de Pachnoda in de bak, dan kan het zomaar zijn dat je in plaats van 100 Pachnoda larven maar 50 larven in totaal overhoudt.
Bovendien weet je bij meerdere keversoorten in een enkele bak al snel niet meer welke larven van welke soort zijn. Het probleem daarbij is dat je een mogelijk overschot nooit kan verkopen, gezien je niet weet welke soort je verkoopt.

Stel jullie overwegen om een extra soort in huis te nemen dan is het in alle opzichten beter om deze in een andere bak te huisvesten.

Mochten jullie nog vragen hebben dan kunnen jullie veel antwoorden op dit forum terug vinden en anders mag je ze hier altijd stellen.

Succes!
Familie_Bekkers
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 17 jun 2018, 20:39

Bericht door Familie_Bekkers »

Beste,

Goede info tot zover...de Kakkerlakken zou ik ook liever kwijt dan rijk zijn, maar ze doodmaken of weggooien (vrijlaten, haha) vind ik echt niet kunnen... Mocht iemand ze willen adopteren dan hoor ik het graag, tot die tijd zullen de kevertjes er maar aan moten wennen...

Wel blij dat ik niemand hoor zeggen dat ze niet met miljoenpoten te combineren zijn, want die willen we wel heel graag houden en er miss nog een koppeltje Gigas bij zetten (die we nu hebben zijn de gewone bruine).

Mvg Familie Bekkers
Plaats reactie