Wouter

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Wouter888
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 13:34

Wouter

Bericht door Wouter888 »

Hallo, wellicht heeft internet mij ook aangestoken voor deze hobby!

Ik ben Wouter, woonachtig in Zeist, Utrecht. Ik studeer Toegepaste Biologie in Den Bosch, en de opleiding heeft mij gestimuleerd tot meer interesse voor planten en dieren. Ik heb een aantal ideeën, zoals een tropisch vivarium, en dus misschien een aantal leuke kevers als ik er ruimte voor heb.

Ik was totaal niet op de hoogte van kevers houden, tot ik een post + foto voorbij zag komen op reddit (what'sthisbug?). Na wat rond te hebben gezocht zag ik dat je de larve van de "standaard" kever (Pachnoda marginata) makkelijk kunt kopen bij dierenwinkels. Ik ben zeker van plan dit te gaan doen, en zoek hiervoor wat meer inspiratie van andere keverliefhebbers, van bijvoorbeeld de ruimte waar de kevers in zouden kunnen.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dag Wouter en welkom in de wondere wereld van de kever hobby :D
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Hoi Wouter,

Welkom op het forum. Wat leuk dat je interesse hebt in kevers.
Het is een hele leuke, en vooral verslavende, hobby.

Ben benieuwd naar je eerste ervaringen.

Groeten,

Ben
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Welkom hier, leuk om zo 'in te stappen'. Ik ben zelf recent begonnen met de Mecynorrhina torquata ugendensis, een stapje groter. TOt nu toe hebben ze het allemaal overleefd ;-)

G
Live, Larf, Love
Wouter888
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 13:34

Bericht door Wouter888 »

Vandaag de eerste keverlarven (Pachnoda marginata) gekocht bij de plaatselijke dierenwinkel. 9 stuks maarliefst, en ze leven allemaal nog gelukkig.

Ik twijfel een beetje over het substraat waar ik ze in zal doen. Ik heb een flinke zak bosgrond, inclusief dode bladeren, maar dit is wel vochtig spul. In wat voor vochtigheid doen deze keverlarven het goed? Ze komen in een bakje met gortdroge grond namelijk. :=| En voor de bak; Welke afmetingen voldoen voor 9 larven van deze soort?
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Hoi Wouter,

Welkom hier!

Bosgrond (humus) van eik en beuk zijn perfect!

Daarnaast kun je de vochtigheid controleren door een handje grond te nemen en hier stevig in te knijpen.
Als er vocht uit sijpelt is het te nat en als het niet aan je handen plakt is het te droog.
Het moet qua vochtigheid een beetje aanvoelen als verse potgrond.

Wat betreft de bak, ik gebruik meestal een 10 ltr. bak.
Die vul ik bijna tot de rand en daar doen ze het prima in!

Succes en stel vooral al je vragen!

Groeten,

Ben
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wouter888 schreef: do 15 feb 2018, 17:36 Vandaag de eerste keverlarven (Pachnoda marginata) gekocht bij de plaatselijke dierenwinkel. 9 stuks maarliefst, en ze leven allemaal nog gelukkig.

Ik twijfel een beetje over het substraat waar ik ze in zal doen. Ik heb een flinke zak bosgrond, inclusief dode bladeren, maar dit is wel vochtig spul. In wat voor vochtigheid doen deze keverlarven het goed? Ze komen in een bakje met gortdroge grond namelijk. :=| En voor de bak; Welke afmetingen voldoen voor 9 larven van deze soort?
Uh wellicht zie ik spoken maar omdat je schrijft inclusief dode bladeren toch maar even een kleine reactie van mijn kant. Met bosgrond word het bladhumus bedoelt. Niet de daadwerkelijke grond/aarde zelf. Grond heeft nl geen voedingswaarden voor de larven.
In de winkel worden de larven meestal in droog zaagsel gemikt. De overgang naar substraat met de juiste vochtigheid kan een te grote stap zijn. Ik zou ze voorzichtig laten wennen door ze eerst in iets droger substraat te zetten en elke dag een handje vochtiger substraat toevoegen. Gelukkig is de Pachnoda marginata een sterk soort maar een van de grootste probleem veroorzakers van larven zijn te grote overgangen in vochtigheid van het substraat.

En van harte gefeliciteerd met je eerste larven natuurlijk !!!
Plaats reactie