Erika

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Erika
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 21:34

Bericht door Erika »

Newbievraagje...
Waar vind ik meer over mijn soort kevers (larve) op dit forum? Ben deze naam (cetonia aurata pisana) niet tegengekomen.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Je kunt ze gewoon op kamertemperatuur houden in een samla/curverbox met bladhumus en het liefst wat rot without erdoor heen(20%). Hoeft niet perse maar is wel beter.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het klopt dat er nog niet zoveel over beschreven staat omdat het soort pas 1,5 jaar geleden door Cetonio (Nicolai waar je op de beurs de larven van gekocht hebt) dit soort in de kweek geintroduceerd heeft. Het is een ondersoort van de Cetonia aurata die iets meer beschreven is.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Je kunt in principe de caresheet voor de Pachnoda of rozenkever aanhouden.
Erika
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 21:34

Bericht door Erika »

Ik heb ze in een spinnenbak op kamertemperatuur met potgrond vermengd met hun "eigen" grond waarin ze in het bakje zaten. Ik heb er twee stukken hout van buiten ingelegd met beukenblaadjes ed en stukjes appel. Ik was ze al kwijt... maar toen zag ik dat ze zich hadden verplaatst en verscholen onder het hout 😉 Een foto plaatsen lukt me niet....
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Wauw, wat een mooie kevers ook zeg! Hopelijk gaat alles goed en kun je dan wat foto's laten zien. Ik ben zelf ook net begonnen met kevers (opgehaald op Vivarium ook), de Mecynorrhina torquata ugandensis. Hopelijk gaat dat ook goed.

Welkom hier!

Groetjes, Mirjam
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Geen idee hoe groot je spinnenbakje is en hoeveel substraat je bij de larven had maar waarschijnlijk doe je er goed aan om er iets meer substraat bij te doen. (Pot)grond heeft geen voedingswaarden voor de larven en als het bladsubstraat er doorheen gemengd zit dan is het misschien wat weinig.
Erika
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 21:34

Bericht door Erika »

Wat voor substraat moet dat zijn en waar haal ik dat?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Blad humus en het liefst Eiken of Beuk. Je kunt dat het beste in een bos halen waar niet al te vervuiling van verkeer, industrie of mensen is. In het bos vind je vaak een dikke laag. Zelf veeg ik de bovenste laag met net gevallen blad weg en pak de laag eronder wat al wat versnipperd en rot is. Hoewel je het ook met net gevallen blad kunt proberen nu er zoveel naar beneden komt. Dat laat je drogen tot de juiste vochtigheid of je voegt juist wat vocht toe dmv een watersproeier en een lepel om het goed door te mengen.
Erika
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 21:34

Bericht door Erika »

Ik heb er heel veel gevallen beukenblad doorheen gemengd. Zou dat voldoende zijn?
Hoe moet dat dan als de bladeren niet meer vallen zoals in de zomer?
Plaats reactie