Arnaud

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arnaud
L1
Berichten: 49
Lid geworden op: za 21 okt 2017, 15:42

Arnaud

Bericht door Arnaud »

Dag allemaal, bij dezen stel ik mij ook voor....

Ik ben Arnaud van den Berg, bioloog en biologie docent en een zeer brede interesse in al dat leeft. Ik heb al meer dan 20 jaar ervaring met het houden van diverse diersoorten met name terrarium gerelateerd. Op het moment houdt ik mij vooral nog bezig met een groep landschildpadden die ik al ruim 20 jaar in de tuin heb lopen. Op zolder leven 2 vogelspinnen en er is een klein verblijfje met een Europees schorpioentje (een verstekeling uit een geïmporteerd potplantje)

De interesse voor kevers is er altijd al geweest in het veld toch regelmatig stilgestaan bij de passerende mestkever of de boktor die op een schermbloemige zat te ontbijten. En hoe leuk is het als je oudste, nu een vent van 6 jaar, er nu een sport van maakt om op vakantie zoveel mogelijk kevers te verzamelen, die na zorgvuldig bestuderen, hoe loopt ie, kan het vliegen welke kleur.... weer terug de natuur in gaan. Mestkevers zijn bij ons poepie kevers...

Omdat ik nog wel eens een reptielenwinkel bezoek viel daar mijn oog op de dola larven. Kijk Mees 'een mestkever larve lijkt hier op'. Dan nemen we die toch mee naar huis..... Waarom dan? Nou dan hebben we straks onze eigen kevers. Zo gezegd zo gedaan. Nu staat er bakje met een dikke laag humus, 8 vers verpopte rozenkevertjes (slechts 1 mannetje) en nog een 20tal coconnen in een matig vochtig bakje. En omdat de hele grote kevers tot de verbeelding spreken en onze Mees dit wel heel graag wil. Heb ik met hem de deal dat we eerst eens ervaring op gaan doen met de dola kevers en omdat bij mij het ook is gaan kriebelen ben ik toevallig via MP een plaatsgenoot tegengekomen met een indrukwekkende collectie en kweek. Daarvan heb ik nu een L3 Mecynorrhina torquata ugandensis overgenomen en ik hoop dat deze monsters binnenkort verpoppen.

Omdat ik een onderwijzer ben ga ik ook vanaf volgende week een kweek op mijn school starten. Ik heb dola larven L2/L3 (Pachnoda marginata pergrina en L2 larven van Mtu. Dus druk met verzamel van eiken witrot (berk kon ook dacht ik) en bladhumus van beuk en eik en gelukkig vind ik dat in de buurt.

Enne ik ben nog zoekende dus dit forum is een bron van informatie en inspiratie
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hallo Arnaud,

Welkom op het forum. Leuk om weer een bioloog hier te mogen begroeten.

Gaaf dat jouw zoontje ook al naar kevers kijkt, maar dat heeft hij natuurlijk niet van een vreemde. :)

Helemaal leuk om het ook in de klas te brengen en te zien hoe de leerlingen er op reageren. Reej heeft je op weg geholpen? Dan heb je al een voorsprong natuurlijk :D

Op het forum kan je de benodigde informatie vinden en ik ben benieuwd naar jouw vorderingen.

Veel plezier op het forum!

Pim
Saskia1982
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 22:56

Bericht door Saskia1982 »

Welkom hier op het forum!
Trotse bezitter van:
- Mecynorrhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Leuk, een mede-bioloog (al is dit hele forum volgens mij minstens een beetje bioloog!)

Hoop dat alles goed gaat met de kever-kweken!
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
Arnaud
L1
Berichten: 49
Lid geworden op: za 21 okt 2017, 15:42

Bericht door Arnaud »

Pim schreef: zo 22 okt 2017, 22:01 Hallo Arnaud,

Welkom op het forum. Leuk om weer een bioloog hier te mogen begroeten.

Gaaf dat jouw zoontje ook al naar kevers kijkt, maar dat heeft hij natuurlijk niet van een vreemde. :)

Helemaal leuk om het ook in de klas te brengen en te zien hoe de leerlingen er op reageren. Reej heeft je op weg geholpen? Dan heb je al een voorsprong natuurlijk :D

Op het forum kan je de benodigde informatie vinden en ik ben benieuwd naar jouw vorderingen.

Veel plezier op het forum!

Pim
Dag Pim,

Ja die plaatsgenoot is Reej.... En hij heeft mij goed geholpen. Nu wachten op resultaat
Plaats reactie