Martijn

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Smartiemartie
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: do 16 mar 2017, 12:51

Martijn

Bericht door Smartiemartie »

Dag allemaal,

Ik ben Martijn, 28 winters oud, in het dagelijks leven engineer.
Ik ben al lange tijd geinteresseerd in geleedpotigen en de terrarium hobby. Ik heb eerder ook vogelspinnen gehouden. Hier ben ik echter mee gestopt wegens een verhuizing waardoor ik er de tijd niet meer voor had.
Nu wil ik toch weer wat oppakken, en kevers hebben mijn intresse! Ik hoop daarom dat ik op dit forum de nodige info, hulp en uiteraard gezelligheid ga vinden, maar volgens mij zit dat hier wel goed :)

En om maar meteen met de deur in huis te vallen met een vraag :p
Ik ben met name geinteresseerd in neushoornkevers. Daarom zat ik zelf te denken om te starten met een triotje Dynastes tityus.
Is dit een slim plan? Ik heb enige terrarium ervaring (lees vogelspinnen) maar niet met kevers.

In ieder geval heb ik er erg veel zin in :)

Grt
Martijn
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha Martijn ! Nou een heel warm en gezellig welkom op het forum ;) Leuk dat je de overstap gaat maken naar de kevers. Ik waarschuw je vast, je komt er waarschijnlijk nooit meer los van als je eraan begint.
De Dynastes tityus is niet helemaal een kever om mee te beginnen maar ook weer niet super moeilijk. Om het keveren in de vingers te krijgen en om teleurstelling te voorkomen is het misschien handiger om eerst met een soort te beginnen die iets meer tegen schommelingen van omgeving, voedsel, temperatuur en vochtigheid kan. Het handigste krijg je dat in de vingers door het te ervaren. Wat op wat van invloed is. Maar die keuze is uiteraard aan jou. Zie het als net je rijbewijs hebben. Dan is het handiger om eerst een half jaartje met een afgetrapt golfje te rijden dan gelijk met een Ferrari op pad te gaan. De ferrari reageert net effe wat sneller en feller en zit dus eerder in de vangrail :o
Goede beginnerssoorten zijn de Pachnoda en Eudicella. Kleine kleurrijke en levendige kevertjes die redelijk onverwoestbaar zijn.
Mocht je vragen hebben, stel ze gerust !
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Hoi Martijn!

Welkom op het forum!

Leuk dat de kevertjes je interesse hebben gewekt, absoluut gaaf om mee te beginnen :D

Bij welk bedrijf werk je als ik vragen mag? :oops: Zelf leer ik ook voor iets in de richting van Engineer, dus ben benieuwd :ugeek:

Verder sluit ik me bij Ruby aan. Tevens zijn ook cyprolais soorten erg goed om mee te beginnen.
Naast de gevoeligheid die Ruby al noemt is het voor een beginnend hobbyist ook aanterekkelijker om een bovengenoemde soort te kiezen om mee te beginnen door de kortere levenscyclus. Je hebt veel eerder iets moois om naar te kijken...

Ieder geval het is inderdaad aan jou, laat maar weten wat je keuze is geworden!
Smartiemartie
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: do 16 mar 2017, 12:51

Bericht door Smartiemartie »

Heel erg bedankt voor de reacties!
Ik zal uiteraard jullie advies niet in de wind slaan, nog maar even wachten met neushoorntjes haha. En inderdaad, het zou een beetje een gekke start van de hobbie zijn om een half jaar naar een dikke larf te loeren :lol:

Ik denk dat mijn voorkeur dan naar een Eudicella soort zou gaan :) dus mochten jullie nog iemand weten die larven van deze mooie soort over heeft, dan houdt ik mij aanbevolen.
Dan ga ik ondertussen bezig hier de habitat klaar te maken.

En ik werk voor Viro in Hengelo :)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Sja een half jaar zou wel prettig zijn... Lekker snel ;) Er is wel een neushoorn kever die een snelle cyclus heeft en die als eerste neushoorn kever erg geschikt is. De Trypoxylus Dichotomus Septentrionalis. Prachtig en imposant dier ! Mocht je daar nog eens aan beginnen, Titus heeft daar al jaren lang een hele mooie kweek van. Toevallig zag ik net op Marktplaats Eudicella pauperata larven L1/L2 voorbij komen voor :shock: €5,- per stuk. Dat zijn heel extreme prijzen. Ik raad je aan om een oproepje in de kever marktplaats te zetten, dan vind je mooie beestjes voor schappelijkere prijzen.
Smartiemartie
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: do 16 mar 2017, 12:51

Bericht door Smartiemartie »

Ojaa die Trypoxylus is erg gaaf! Haha je maakt het me wel moeilijk hoor XD

Maar ik zal inderdaad eens even een berichtje in de marktplaats gooien. Had ook al een mooi caresheetje voor Eudicella soorten gevonden hier dus gaat helemaal goed komen :)

Planning is (hopelijk) komende week de bak klaarmaken en dan die week daarop kevers / larven er in. Uiteraard zal ik laten weten hoe het gaat.
Smartiemartie
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: do 16 mar 2017, 12:51

Bericht door Smartiemartie »

O, voordat ik een oproep plaats (bedenk ik mij zojuist).

Wat is handig om toe doen om mee te beginnen. Larven? Volwassen kevers? En hoeveel?
Ik mik in dit geval dus op Eudicella sp.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Je kunt het beste voor larven gaan. Een imago (een kever in zn volwassen vorm) is moeilijk op leeftijd te schatten (en zijn wel wat truckjes om bij benadering te komen). Het zou dus zomaar kunnen dat je een stel bejaarden koopt. Of dames die al bijna door hun eitjes heen zijn. Wil je ze snel als kever dan kun je het beste L3 kopen. Dit is het laatste en langste larven stadium. Het aantal larven om ern leuk kweekgroepje te beginnen zou ik op minimaal 10 houden. Er kan nl altijd wat uitval zijn, scheve verhouding man/vrouw, of er zitten een paar weekjes verschil in het uitkomen van de imago's. Meer is altijd leuker natuurlijk en qua ruimte maakt dat bij een eudicella niet zoveel verschil, 10 meer of minder.
Plaats reactie