jacob

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
jacob
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 01 jan 2017, 19:29

jacob

Bericht door jacob »

Hallo, ik ben Jacob en kom vanaf de Veluwe. ik ben 20 jaar oud, woon nog thuis en heb het geluk dat me vriendin de kever(larven) ook leuk vindt.

Ik heb op de reptielen beurs in houten een hartstikke mooie larf gezien van de Japanse Neushoornkever, nu vond ik kevers al leuk maar hierdoor kwam wel de behoefte om een aantal kevers te gaan houden omhoog. nu heb ik me op dat moment in gehouden en geen larven mee genomen want ik had er geen plek voor en de kennis niet.

Nu heb ik op dit moment +-20 l3 rozekever larven en 10 larven in bakken zitten.

Ik heb ze op dit moment op coco peat gemengd met walnoten bladeren, fruit, witrothout en wat ander plantaardig materialen. en in de toekomst wil ik meer soorten maar wil eerst ervaring met deze keversoort opdoen. ook ben ik nog van plan alvast een voorraad witrouthout aan te leggen (nouja de kofferbak lag van de week al vol) en een voorraad bladeren te gaan maken. hoe kan ik de bladeren het beste doen? gewoon met de aanhanger en een bigbag langs blader hopen rijden en vol scheppen of op een andere manier.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hallo Jacob,

Welkom op het forum.
Leuk dat je al wat larven van de rozenkever aangeschaft hebt om ervaring mee op te doen. Dat is altijd een leuk begin. Blad kan je inderdaad halen zoals jij beschrijft, maar haal het niet te dicht langs de snelweg, vanwege de uitlaatgassen.
Meer informatie kan je hier overal op het forum vinden, dus veel plezier hier.

Pim
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dag Jacob welkom op het forum ! Je boft zeker maar met je vriendin ! Een hoop dames griezelen al bij de gedachte aan de beestjes :lol: En aangezien het kever virus nogal chronisch is zullen er in de toekomst ongetwijfeld nog meer beestjes bij komen.
Het substraat wat je omschrijft heeft ren paar puntje. Coco peat heeft totaal geen voedingswaarde voor de larven. Walnootblad heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Geen idee of ze het daar genoeg aan hebben. Fruit erdoor is niet handig omdat de larven er meestal weinig van eten ( wellicht nu wat meer o.dat ze niets aan de coco peat hebben) en het geeft hele irritante fruitvlieg plagen waar je medebewoners niet blij van zullen worden. Het beste is gewoon blad (meest gebruikt is eik, beuk) voor de pachnoda's met evt wat rot hout.
jacob
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 01 jan 2017, 19:29

Bericht door jacob »

Hansje Pansje schreef:Dag Jacob welkom op het forum ! Je boft zeker maar met je vriendin ! Een hoop dames griezelen al bij de gedachte aan de beestjes :lol: En aangezien het kever virus nogal chronisch is zullen er in de toekomst ongetwijfeld nog meer beestjes bij komen.
Het substraat wat je omschrijft heeft ren paar puntje. Coco peat heeft totaal geen voedingswaarde voor de larven. Walnootblad heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Geen idee of ze het daar genoeg aan hebben. Fruit erdoor is niet handig omdat de larven er meestal weinig van eten ( wellicht nu wat meer o.dat ze niets aan de coco peat hebben) en het geeft hele irritante fruitvlieg plagen waar je medebewoners niet blij van zullen worden. Het beste is gewoon blad (meest gebruikt is eik, beuk) voor de pachnoda's met evt wat rot hout.
Hallo Hans.
Hoe zou ik dan het substraat het beste kunnen doen?

Janco
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ik denk dat je het substraat het beste kunt maken van blad substraat. In hoe verre het walnootblad gegeten wordt of genoeg voedingsstoffen bevat weet ik niet, wellicht hebben andere leden daar meer ervaring of kennis over. Denk niet dat je het uit het substraat hoeft te laten maar ik zou het niet volledig van dat blad maken. Over het algemeen is het advies om Pachnoda substraat uit eikenblad en/of beukenblad te maken. Rot wit hout hoeft niet maar kan zeker een gezonde aanvulling geven, de larven eten er namelijk wel wat van.
jacob
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 01 jan 2017, 19:29

Bericht door jacob »

Hansje Pansje schreef:Ik denk dat je het substraat het beste kunt maken van blad substraat. In hoe verre het walnootblad gegeten wordt of genoeg voedingsstoffen bevat weet ik niet, wellicht hebben andere leden daar meer ervaring of kennis over. Denk niet dat je het uit het substraat hoeft te laten maar ik zou het niet volledig van dat blad maken. Over het algemeen is het advies om Pachnoda substraat uit eikenblad en/of beukenblad te maken. Rot wit hout hoeft niet maar kan zeker een gezonde aanvulling geven, de larven eten er namelijk wel wat van.
dan ga ik er nog extra blad aan toevoegen en ook meteen een voorraadje blad maken in de hoek van me tuin. ik weet gelukkig een hoop met gehakseld blad dat de gemeente heeft verzameld en gooi ook meteen wat hout er bij. dit kan ik dan mengen met oude potgrond of mag het ook grond van me composthoop zijn? ik wil het liefst zo min mogelijk uit het bos halen om dat niet teveel te verstoren.

en het hout dat ik er in gegooid heb heb ik klein gemept tot stukjes tot max 5cm. nu heb ik nog een bak met witrothout staan en vroeg me af of ik hier droog onbewerkt hout aan kan toevoegen en het dan ook gaat rotten?
Plaats reactie