Wie ik ben...

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Raptor
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: do 31 mar 2016, 19:08

Wie ik ben...

Bericht door Raptor »

Goedenavond allen,

Mijn naam is Boy en ik ben 20 jaar oud. Vanaf dat ik heel jong ben was ik altijd opzoek geweest naar dieren in de natuur. Zo heb ik vaak mei-kevers gevangen, laten paren en weer vrij gelaten. En ik heb regelmatig verschillende larven laten poppen en daarna weer uitgezet.

Ik ben altijd geintresseerd geweest in de grotere keversoorten zoals de herculeskever, neushoornkever en hertengeweikever. Mijn doel is ook om als het mogelijk is via dit forum aan larven te komen. en misschien zelfs een volwassen exemplaar. Ik heb de voorbereidingen al getroffen. Fruitcups staan al klaar, het terrarium ook (60x40x45 cm)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dag Boy hartelijk welkom op het forum ! Wat gaaf dat je het is gelukt om de meikever te kweken en dat je nu de smaak goed te pakken hebt :D Nu de buitentemperatuur eindelijk wat omhoog gaat kan er binnenkort weer nakweek verzonden gaan worden. Hou de Kever Marktplaats in de gaten. Ook zou je eens een beurs bezoekje kunnen overwegen. Hoewel je daar nooit 100% kever aanbod garantie hebt.
Hoe heb je de meikever larven eigenlijk gehouden en groot gebracht als ik zo vrij mag zijn te vragen ;)
Raptor
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: do 31 mar 2016, 19:08

Bericht door Raptor »

Hey goedenavond! Ben blij dat ik dit forum heb gevonden! Ik hoop hier zeker wat keverlarven te verkrijgen.

Om misverstanden te voorkomen heb ik de kevers als koppeltjes gehouden om ze te zien paren. En ik heb ze daarna weer vrij gelaten. Gewoon omdat ik het leuk vond om bij te dragen aan de voortplanting en zo het verschil tussen mannen en vrouwen beter te kunnen zien.

Ik vroeg me af, weet iemand van jullie welke keversoorten ik tegen kan komen in de bossen van brabant en zoja, waar moet ik op letten?

gr
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Oh sorry mijn fout :oops: Ik had het verkeerd begrepen... Dacht dat je de larven daarvan tot pop had gebracht. Heb zelf ook regelmatig meikevers en hun larven in handen maar voor de kweek zijn ze ze voor mij onmogelijk te veeleisend met de 3 tot 5 jaar graswortels eten.
Wist je overigens dat er 2 soorten meikevers in Nederland voorkomen ? De algemeen verspreide gewone meikever Melolontha melolontha en de wat zeldzamere Melolontha hippocastani. Deze is kleiner, heeft een bruin halsschild en een knopachtige verbreed pygidium.

Wat kun je in Brabant zoal tegen komen:
*Oryctes nasicornis (Europese neushoornkever)
*Melolontha Melolontha (Meikever)
*Phyllopertha horticola (Rozenkever)
*Trichius fasciatus (Penseelkever)
*Cetonia aurata (Gouden tor) is zeldzaam
*Dorcus parallelipipedus (Klein vliegend hert)
En heel heel misschien de Lucanus cervus (Groot vliegend hert) maar niet bij mijn weten.

Waar moet je op letten. Schermbloemen, wondvocht uit bomen (vinden ze lekker) en rot hout. Ook in de warme zomer avonden kun je een aantal soorten in het lucht van bijv een lantaarn paal zien vliegen.
Raptor
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: do 31 mar 2016, 19:08

Bericht door Raptor »

Nee ik heb verder niet de moeite genomen om larven op te kweken.... Wel gaaf dat ik beide soorten mei kevers regelmatig ben tegen gekomen op de camping!

Ik heb gisteren gezocht overdag maar ik ben helaas geen bijzondere kevers tegengekomen.... Ik hoopte op een vliegend hert of neushoornkevers.
Misschien de volgende keer meer geluk! ben jij ze wel eens tegen gekomen?

Ik.weet dat ik vroeger wel mestkevers ben tegengekomen met een grote mest bal haha
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Vliegend hert helaas nog nooit in het wild gezien. Wel een Cetonia aurata gevonden in de bossen bij Hattem. Veder de gewone Geotrupes mestkever en de Typhaeus typhoeus driehoornmestkever. Verschillende loopkevers, doodgravertjes, elzenhaantjes, snuitkevers, boktorren, enzovoort. Het is nu misschien nog net te vroeg, te koud. Over een maandje zal er meer gespuis rondlopen. Vaak zijn kevers in de doorkomende zonnestralen of op het mos te spotten.
Raptor
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: do 31 mar 2016, 19:08

Bericht door Raptor »

Precies die mestkevers ben ik weleens tegengekomen! Leuk! Vind het altijd leuk om dieren in het wild te spotten en vooral bijzondere beestjes.

Weet jij toevallig iemand waar ik beginnerskevers kan kopen? terrarium staat al klaar. Ook heb ik al Fruitcups gehaald en zo'n houtblokje waar de cups in kunnen.
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Je kunt op dit forum bij kevers gezocht een advertentie plaatsen of iemand een PB sturen waarvan je weet dat diegene een beginnerssoort heeft en bij sommige dierenwinkels verkopen ze keverlarven als voedseldieren.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Inderdaad zoals Super Joey zegt, in de meeste dierenwinkels worden Dola's verkocht. Dat zijn over het algemeen Pachnoda marginata peregrina larven die je vaak per 10 koopt. De kwaliteit is meestal minder dan als je ze bij een kever liefhebber koopt maar nadat ze uit zijn gekomen en zelf eitjes gelegd hebben kun je dat verschil zelf goedmaken met de nieuwe generatie. Omdat de nachttemperatuur nog te laag is zal er nu wat minder nakweek aangeboden worden. Zelf heb ik larven L2 Mecynorhina torquata ugandensis multi color voor de verkoop maar ivm met de temperatuur heb ik ze nog niet aangeboden. Ik durf ze simpelweg nog niet te verzenden met 4graden s'nachts. Het is dus nog heel even afwachten. Evt kun je ook een beurs bezoeken. Kevers zijn er niet gegarandeerd maar Dola's zijn er altijd verkrijgbaar. Je kunt ook een advertentie in de 'gevraagd' rubriek zetten. Dan kun je als je dat wilt vermelden waar je woont of in welk gebied je bereid bent ze op te halen. ;)
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Hoi Boy, Welkom op het forum!

Leuk om te horen dat je zo geïnteresseerd bent in de inheemse kevers, ik vind het zelf ook geweldig om hier naar op zoek te gaan!

De bekende Dola's zijn inderdaad erg makkelijke en nog mooie kevers ook om mee te beginnen. Mocht je een andere soort met andere kleuren dan de pachnoda marginata willen proberen of meteen met kevers willen beginnen heb ik wel kevers/larven van pachnoda aemula en pachnoda sinuata voor je :P

Verder is het inderdaad nog even geduld tot de temperatuur weer wat beter is en we weer volop in de natuur kunnen struinen opzoek naar onze fascinerende inheemse keversoorten 8-)
Plaats reactie