Wie ik ben...

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zit mij net te bedenken.. In Brabant heb je best veel landbouw dus ook aardappelvelden. De Colorado kever (Leptinotarsa decemlineata) is een prachtig schattig klein kevertje wat helaas verwoestend is voor aardappelplanten. Maar deze kun je vrij gemakkelijk vangen. Door de zachte temperaturen zullen er veel kevers afgelopen winter overleefd hebben en zullen ze deze zomer in nog grotere getalen aanwezig zijn. Ze leggen hun eitjes onderkant het blad van de aardappelplant. De larven zijn zwart rood en lijken qua vorm op lieveheersbeestjes larven.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik durf ze simpelweg nog niet te verzenden met 4graden s'nachts.
Heel even een korte opmerking omtrent het verzenden. Bij de huidige temperaturen zou je de larven al prima kunnen verzenden. Je moet namelijk niet vergeten dat ze 's nachts niet allemaal op straat liggen, maar in een distributiecentrum of achter in een vrachtwagen of bestelbus. De temperatuur in het doosje zal dan ook nooit dalen tot de 4 graden die het buiten is.

Uiteraard kan op safe spelen nooit kwaad :)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Achterin een vrachtauto of bestelbus kan het flink afkoelen. Nu zal het niet kouder dan de grondtemperatuur worden en dat zullen ze in een goed gevuld bakje substraat prima overleven. Maar waar het mij om gaat is vooral de grote overgang / verschil van temperatuur. De larven zitten continu rond de 18/20 graden. Grote veranderingen in temperatuur, voedsel, vochtigheid en dergelijke hebben bijna altijd effect op de larf. Niet dat het van levensbedreigend niveau is maar toch, ik vind dat zonde. Vandaar ik liever iets langer wacht :)
Raptor
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: do 31 mar 2016, 19:08

Bericht door Raptor »

Bedankt voor jullie reacties en aanbod! Ik ben zelf woonachtig in Den Haag. Ben benieuwd of een van jullie in de buurt woont? Ik heb namelijk mijn terrarium al verder ingericht met behulp van dit forum!

Nu ben ik nog opzoek naar wat robuuste, liefst grote kevers. Kweken hoeft nog niet perse. Lijkt me alleen gaaf om wat grotere kevers te hebben!

In de omgeving van Den Haag(woonplaats) of Brabant(camping) Kan ik ze zeker ophalen binnen een straal van 15 km liefst. Anders hoop ik dat ze binnenkort verstuurd kunnen worden! Zou iemand foto's kunnen plaatsen van de kevers die jullie aanbieden zoals jullie ze thuis hebben zitten?

Vriendelijke groet
Raptor
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: do 31 mar 2016, 19:08

Bericht door Raptor »

Trouwens Hansje Pansje,

De Mecynorhina torquata ugandensis lijken mij de perfecte kandidaat om mijn collectie mee op te starten!

De colorado kever ben ik afgelopen weekend nog tegen gekomen! Leuke kleine kevertjes en zeer kleurrijk!
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Waarom wil je niet kweken? De kevers leven maar een paar maanden en mecynorrhina torquata ugandensis is niet moeilijk te kweken, je moet alleen wel de larven apart houden.
Raptor
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: do 31 mar 2016, 19:08

Bericht door Raptor »

Ik denk dat me dan wat meer moet inlezen in de verzorging en vooral voeding van de larven. Zal wel mooi zijn als het kweken lukt
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik denk dat het toch wat voorbarig is om te stellen dat Mecynorhina torquata ugandensis een kever is die gemakkelijk te kweken is en deze daarmee als beginnerssoort te beschouwen. Er zijn een hoop andere soorten die zich naar mijn mening beter eigenen om de hobby mee te starten en ervaring op te doen.

M.t.ugandensis is inderdaad een redelijk goed te kweken soort wanneer je weet wat je aan het doen bent. Ze zijn echter gevoelig voor fluctuaties in de condities van hun leefomstandigheden, die nog wel eens voor willen komen als het gevolg van "beginnersfouten". Het lijkt erop dat gezien het aanbod van M.t.ugandensis redelijk groot is, veel beginners deze soort als late L3 of zelfs als pop aanschaffen en vervolgens het succes van het uitkomen van de imago's als "gemakkelijk te behalen resultaten" afdoen.

Er zijn een hoop andere soorten die zich naar mijn mening beter lenen als instapsoort en ik denk dat er af en toe iets te makkelijk gedacht wordt over soorten als M.t.ugandensis. Of een kweek succesvol is blijkt vaak pas na een aantal generaties. Soorten uit genera als Pachnoda, Cyprolais, Eudicella of Chlorocala lijken mij dan toch wat beter om mee te beginnen. Het zou namelijk jammer zijn als de eerste poging tot het houden van kevers mislukt.

Grote kans dat er hier op het forum iemand je verder kan helpen aan kevers of larven. Dus als je een idee hebt wat je graag zou willen zou je een oproep kunnen plaatsen.
Raptor
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: do 31 mar 2016, 19:08

Bericht door Raptor »

De Cyprolais en Eudicella lijken mij zeer mooie kevers en zo te lezen een soort waarmee ik zou kunnen beginnen. Hoe groot zou volgens jullie de larvenbak moeten zijn en welk soort substraat is volgens jullie het best geschikt voor deze larven?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Als ik teruglees wat ik gister schreef, kan ik me voorstellen dat het wat verwijtend overkomt. Dat was natuurlijk niet mijn bedoeling.

Elke keer als een nieuwe enthousiasteling zich hier voorstelt ben ik weer blij dat de hobby groeit. Daarom vind ik het erg belangrijk dat een eerste poging tot het houden van kevers succesvol is. Want als er iets het enthousiasme kan laten verdwijnen, dan is het wel het vroegtijdig sneuvelen van je larven. Vandaar dat ik toch meestal voorstel om voor een wat gemakkelijkere soort te kiezen om mee te beginnen. Dan is de kans van slagen groter en dat geeft weer een hele nieuwe impuls aan iemands motivatie.

Cyprolais in Eudicella soorten zijn goed te verkrijgen en wil je een maatje groter proberen dan zou je Dicronorhina kunnen proberen. Een volgende stap is dan bijvoorbeeld Mecynorhina polyphemus confluens en vervolgens Mecynorhina torquata ugandensis.

Maar goed, uiteindelijk moet iedereen natuurlijk zelf kiezen ;)
Plaats reactie