hallo! Hier een nieuwe kevervrouw :)

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
kevervrouw
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 dec 2015, 15:57

hallo! Hier een nieuwe kevervrouw :)

Bericht door kevervrouw »

Hoi Allemaal,

Lang geleden, toen ik studeerde voor biologiedocent, zat ik op school in de insectenwerkgroep. We kregen van de dierentuin allerlei insecten, waaronder eudicella's waar ik behoorlijk gek op was. Verder ook kakkerlakken, rozenkevers, bidsprinkhanen, kikkers, sprinkhanen, van alles heb ik verzorgd maar ook thuis gehouden. Verder als docent biologie en dierhouderij ervaring met allerlei dieren verzorgen.

Nu heb ik zin om thuis weer wat kevers te gaan houden.

Laatst waren we naar de beurs in Houten gegaan om eens rond te kijken. Ook wilde ik kijken naar de kevers. Omdat we nog niet voorbereid waren heb ik nog niets gekocht. Ik heb er niet veel kevers gezien trouwens. We zijn druk met de voorbereidingen. Deze week naar het bos en een mooi substraat maken. Een mooi zeshoekig aquarium gevonden bij de kringloop met een lampje. Die is mooi diep waardoor ik een mooie bodem substraat kan aanleggen.

Het leek me leuk om me hier aan te melden omdat ik zie dat er een hoop expertise is.

Ik zoek een makkelijke soort om weer te beginnen. Het liefst een kever die ook hoorntjes heeft, de smithi bertherandi of smithi smithi vond ik erg leuk. Die gedragen zich zo leuk! Niet een te lange reproductietijd. Rozenkevers vind ik niet interessant qua gedrag.
Ik wil beginnen met ook imago's, larven erbij is wel de bedoeling om niet zonder te komen te zitten. Maar ik vind het niet leuk om te beginnen met maandenlang wachten.

Het lijkt me leuk om mijn kennis hier te verrijken en te kletsen over de kevers. En wellicht kan ik hier zelfs wel kevers vinden?

Vrolijke groet!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hallo kevervrouw,

Welkom op het forum! Ben je na de studie ook als biologiedocent aan de slag gegaan en ben je dat nog steeds? Is wel een heel leuk vak, toch? ;)

Leuk dat je weer geïnspireerd geraakt bent om weer kevers te gaan houden en je hier aangemeld hebt. Door de hier aanwezige kennis en ervaring (en de behulpzaamheid) zal je vaak snel geholpen kunnen worden als je vragen hebt. Heel veel plezier hier!
kevervrouw
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 dec 2015, 15:57

Bericht door kevervrouw »

Dankjewel Pim!

Inmiddels werk ik al meer dan 10 jaar naar volle tevredenheid in het onderwijs inderdaad! Kevers lijken me ook erg leuk om op school te houden.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dag Kevermevrouw, heel hartelijk welkom op het forum :D . Leuk dat je weer aan het keveren gaat ! In het topic Gevraagd kun je een oproepje voor beestjes plaatsen. Of het nu nog gaat lukken om imago's te vinden en die met dalende temperatuur te laten versturen weet ik niet. Maar wellicht woont er iemand bij je in de buurt. Heel veel plezier en succes toegewenst met het oppakken van de hobby ;)
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi en welkom op het forum!

Leuk om te zien dat je vol enthousiasme de hobby weer op wilt gaan pakken. Ik kan me voorstellen dat je, zeker gezien je al ervaring hebt, niet eerst nog een aantal maanden wilt wachten tot dat larven gaan verpoppen tot kevers. Het zou zomaar kunnen dat je hier op het forum al iemand gevonden krijgt die wat imago's kan missen.
Gezien het de komende weken toch wat kouder gaat worden denk ik dat er meerdere hobbyisten zijn die niet graag kevers zullen verzenden. Misschien zou je kunnen aangeven in welke regio je woont, dan woont er wellicht iemand enigszins in de buurt en is verzenden niet nodig.

Succes met de zoektocht. Ik ben benieuwd wat voor soort het gaat worden :)
kevervrouw
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 dec 2015, 15:57

Bericht door kevervrouw »

Bedankt Hansje Pansje en Bas!

Ik woon in Noord Holland. Kevers of larven versturen is zowiezo niet echt mijn ding. Mijn man is bereid ver te rijden. Hij raakt steeds enthousiaster. Vandaag zijn we naar het bos gegaan om het substraat te optimaliseren. Mooie dikke humuslaag onder de eikenbomen gevonden. Rot without erbij, erg leuk. Mooie takken voor in het bakkie erbij en klaar is kees!

Mijn man wil graag grote kevers, zoals Mecynorrhina torquata. Ik heb het idee dat dat moeilijk te kweken kevers zijn. Ik zag hier in een topic wel wat rampscenario's voorbijkomen.

Ik ga hier lekker even verder lezen, bedankt voor de warme ontvangst tot zover!

:)
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Hoi kevervrouw, Welkom! :D

Geweldig dat je zo enthousiast ben, ik ben benieuwd naar een foto van de bak! :)

Grappig dat je zegt dat de mtu de indruk lijkt te wekken dat deze moeilijk te houden is. Ik snap deze gedachte maar dit is niet toe te wijzen aan het verzorgen van deze soort. De soort is erg gemakkelijk en stelt weinig eisen aan zijn verzorging. Iedere fout die word gemaakt of elk dingetje wat raar loopt verschijnt hier op het forum waar vervolgens veel over gepraat word omdat (bijna) iedereen deze soort wel heeft en er dus veel ervaring mee heeft. Kortom, een erg leuk en gemakkelijk soort om te beginnen.

Uit je verhaal krijg ik het idee dat je alle kevers bij elkaar in een enkele bak wil houden, klopt dit? Mocht dit zo zijn zou ik een soort als mtu niet direct aanraden. De mannetjes zijn erg territoriaal en zijn waarschijnlijk heel de dag aan het vechten wanneer er meerdere bij elkaar in een ruimte zitten. Een soort als eudicella, cyprolais of dicronorhina is hier veel makkelijker in.

Als je man het geen probleem vind een eindje te rijden moet het sowieso goed komen met kevers, hangt er inderdaad vanaf wat er hier in de aanbieding is. Bij mij is het momenteel erg rustig met de imago's, maar verwacht wel wat cyprolais en mtu te mogen verwelkomen binnenkort :D Na de vakantie ben ik weer in de gelegenheid te kijken of ik misschien wat kan missen:)

Heel veel plezier met inlezen ieder geval!
kevervrouw
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: za 12 dec 2015, 15:57

Bericht door kevervrouw »

Dankjewel Arietuur!

bedankt voor je tip! geen mannen van deze bij elkaar dus!
Op Marktplaats staan een aantal larven van deze soort aangeboden, geen idee of dat van iemand van het forum is? Peter uit Veldhoven?

In het bakje wilde ik eigenlijk een groepje eudicella's gaan houden. Wellicht hebben we over een poosje wel veel verschillende bakken staan. Ik vind een groepje kevers bij elkaar juist erg leuk. Ik had altijd een tak met een lampje en dan gingen de eudicella's elkaar van het mooiste plekje afduwen. Erg leuk om te zien :)
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik zou toch niet direct zeggen dat Mecynorhina torquata ugandensis een beginnerssoort is. In principe is deze soort niet moeilijk te houden, maar ze zijn echt wel gevoeliger voor ongunstige condities dan andere soorten. Het is niet voor niks dat geregeld problemen opspelen bij nieuwelingen omdat het substraat bijvoorbeeld te vochtig is. Indien je al wat ervaring opgedaan hebt met het vervaardigen van substraat en een juiste vochtigheid is het daarentegen geen moeilijke soort.
Meerdere mannetjes samen kan overigens ook wel hoor. In het geval de bak groot genoeg is, dat wel. Dicronorhina of Eudicella mannetjes zullen ook geregeld wat vechten om voedsel en vrouwtjes, maar omdat ze kleiner zijn ziet dat er misschien onschuldiger uit. Bovendien hebben die natuurlijk ook wat minder ruimte nodig en kunnen ze elkaar makkelijker ontlopen. Daar komt bij dat territoriaal gedrag bij de mannetjes heel natuurlijk is. Ze hebben niet voor niets die hoorntjes en haakjes aan hun poten en vechten hoort daar bij. Uiteraard moet je niet 8 mannetjes en 2 vrouwtjes in een bak van 10 liter gaan zetten, dat wordt 24/7 knokken.

Een soort die in de buurt komt en naar mijn mening ideaal is om mee te beginnen is Mecynorhina polyphemus confluens. Die zijn minder gevoelig voor vocht en worden vrijwel even groot als de M.t.ugandensis. Eudicella of Dicronorhina zijn ook prima en zijn toch net weer wat groter dan een Pachnoda of Chlorocala. Keuze genoeg dus :)
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ben het wel eens met Bas. Als beginnersoort zou ik geen Mecynorhina soort aanraden. Zowel Mtu als Mpc zijn gevoeliger voor suboptimale omstandigheden en dan is de kans groter op teleurstellingen. Ik zou beginnen met de kleinere soorten als Eudicella, Cyprolais of Pachnoda. Als dat goed gaat kan je direct door naar de Mecynorhina soorten.
Plaats reactie