Even voorstellen

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Rogier
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: di 10 nov 2015, 15:42

Even voorstellen

Bericht door Rogier »

Dag allemaal.

Mijn naam is Rogier en na een paar jaar pauze lijkt het me leuk op bescheiden schaal de keverhobby weer op te pakken.
In mijn dagelijkse leven werk ik bij een botanische tuin en ik moet ook toegeven dat mijn hoofdhobby planten zijn. met name wilde soorten orchideeën. Echter de natuur is complex en dieren en planten zijn nauw met elkaar verbonden. In de kassen van de botanische tuin hebben we niet lang geleden een grote renovatie achter de rug en een groot kas deel mag zich nu gaan ontpoppen tot jungle compleet met dieren. Hierin leven nu diverse amfibieën maar ook reuzen miljoenpoten, wandelende takken, wandelende bladeren en in de toekomst ook kevers.

De kevers waar ik me nu mee bezig houd zijn:

Lampyris noctiluca
Eudicelle gralllii alaerii
Dicronorhina derbyana
Mecynorhina polyphemus confluens (onlangs aangeschaft op Vivarium als larf)
Cetonia aurata (onlangs aangeschaft op Vivarium als larf)

Ik vind het enorm leuk dat er een forum is over kevers houden. Een goede manier om in contact te blijven met lotgenoten en evt. Materiaal uit te wisselen.

Groeten

Rogier
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Rogier,

Welkom op het forum. Leuk dat je in jouw dagelijks werk jezelf met kevers kunt bezighouden. Ik ben jaloers! Heel veel plezier hier met alle mede keverhobbyisten.

Pim
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Rogier,

Waar is die botanische tuin gelegen? Aan welke soorten denken jullie dan om vrij rond te laten vliegen in de serre's?

Die Eudicella van jouw kende ik nog niet. Best wel een leuke soort (Eudicella gralli allaeri).
Rogier
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: di 10 nov 2015, 15:42

Bericht door Rogier »

Dankjewel Pim. Je Cetonia's doen het nog goed!

Arnwald. Dit is het Hortus van Leiden. We laten de natuur zoveel mogelijk haar gang gaan en ruimen blad buiten de paden niet op (integendeel, er wordt juist blad bij gegooid) en er ligt ook al het een en ander aan hout.
De Kas is er nu nog niet klaar voor maar ik zit zelf aan de Eudicella te denken. het moet een beetje makkelijke soort zijn die ook mooi oogt.
als er genoeg rottend blad en hout ligt voor de larven en we kunnen de kevers fruit en Jelly voeren lijkt het me heet leuk om deze daar rond te hebben vliegen.

Groeten

Rogier
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Welkom Rogier ! Ha ha lotgenoten... :lol: Sja het is wel een soort van een afwijking ;) Het is voor het eerst dat ik iemand hoor die de grote glimworm kweekt ! Heel apart. Een veel gestelde vraag misschien maar heb je dan s' avonds een terrarium met oplichtende kontjes ? Met de Eudicella was ik ook nog niet bekend. Je eerste post hier is gelijk een leerzame, is het nut van een forum maar weer bewezen :D Mocht je kevers uitzetten dan kun je wellicht een soort grote compost hoop / berg met humus maken zodat de larven diepte hebben en het niet te snel uitdroogt. Wel een heel leuk project ! Als het af is kom ik zeker een kijken. Welke soorten heb je in het verleden al eens gekweekt?
Rogier
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: di 10 nov 2015, 15:42

Bericht door Rogier »

Ja het is wel een leuk gezicht met de lichtjes inderdaad. de larven geven zo nu en dan licht maar de volwassen vrouwtjes klimmen op een takje en "branden" bijna nonstop.

Leuk is dat zelfs de hele jonge larfjes al licht geven. Ik ben nu bezig met de derde generatie en alhoewel de kweek helemaal niet te vergelijken is met dat van de gebruikelijke kevers hier op het forum is het niet lastig. Ik zal wel eens wat foto's plaatsen als men dat leuk vind.

Ja inderdaad een grote diepere bron van humus en hout is wat nog nodig is om de kevers van een goed voortplantingsstation te voorzien. Ik ben heel benieuwd wat ze uiteindelijk gaan doen. Of ze bijvoorbeeld als larve ook door de hele kas vaan zwerven door de humuslaag.

Vroeger had ik Diverse Eudicella, Stephanorrhina guttata. Mecynorhina torquata, Protaetia cuprea en de gewone neushoornkever (uit de composthoop) maar deze laatste gewoon opgekweekt en weer losgelaten. Geen echte rariteiten. Ik zou heel graag eens Dynastes hercules willen proberen maar ik heb nooit een goed kweekgroepje kunnen aanschaffen.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nou er is zeker wel interesse in een paar foto's :D Ben erg benieuwd hoe dat eruit ziet ! Hoe oud worden de imago's eigenlijk ?
Een goed kweekgroepje Dynastes ga je hier op het forum wel tegen komen denk ik. Er zijn een paar zeer bedreven Dynastes kwekers actief die regelmatig wat aanbieden.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Hoi Rogier!

Ik sluit mij aan bij de rest, welkom!

Echt heel gaaf als dit je werk is! Volgens mij is een genoemde situatie met kevers erin heel erg uniek, zeker in nederland maar moet goed te realiseren zijn! Hoe gaaf zou het zijn als bezoekers de schitterende eudicella's zien smikkelen van een stuk banaan samen met wat tropische vlinders 8-)

Leuk dat je de glimwormen kweekt! Ik heb ze ook ooit eens gehad maar nooit mee gekweekt, ze zijn zo onwijs fascinerend!

De eudicella gralli allaeri is een heel mooi soort! Ik heb er zelf ook een koppeltje kevers van gekocht, zal eerdaags eens in de bak kijken of ze al eitjes heeft gelegd. Heb jij een succesvolle kweekgroep hiervan?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Rogier,

Ook namens mij welkom op het forum. Op Vivarium vertelde je inderdaad al over de plannen van de open jungle in de Hortus. Ben erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Ik zal zeker eens komen kijken! Hopelijk groeien de larfjes bij jou net zo snel als hun broers en zussen hier. Inmiddels zijn er hier al een hoop overgegaan naar L2.

Succes met de larven en natuurlijk met het realiseren van jullie bijzondere plannen!

Groeten,

Bas
Rogier
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: di 10 nov 2015, 15:42

Bericht door Rogier »

@ Hansje Pansje. De eerste foto's zijn geplaatst (ik kon er maar drie plaatsen)
De imago's worden niet oud. een maandje ongeveer. De vrouwtjes iets ouder als ze nog niet zijn bevrucht. De larven doen er ong. twee jaar over om volwassen te worden maar in cultuur zijn ze vaak binnen een jaar al volwassen.

Ok Ik houd mijn ogen open voor de Dynastes. Ontzettend gaaf. Ik heb deze In Costa Rica wel eens gezien en was op slag verliefd.

@ Arietuur. Nou de imago's beginnen nu pas net uit te komen. Ik heb ze als larve gekocht dus dit is voor mij ook voor het eerst. maar er zijn nu een man en drie vrouwen uit en nog een groepje cocons die op springen staan. De eerste paring heb ik al gezien. Dus so far so good.

@ Bas. leuk je hier tegen te komen. Ja je beesten doen het goed. laat maar weten as je in de buurt bent.
Plaats reactie