Eventjes voorstellen

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Laurensb
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 23:12

Eventjes voorstellen

Bericht door Laurensb »

Dag allemaal

Mijn naam is Laurens, ik kom uit Arendonk (België) en ben al van zolang ik weet bezig met het kweken van insecten en andere geleedpotigen.
Bij mij is de fascinatie voor insecten gestart na het vinden van een neushoornkever (oryctes nasicornis) op een kermis. Deze nam ik mee naar huis en ik begon meer en meer op te zoeken over allerlei inheemse keversoorten enzovoorts. Na enorm veel soorten loopkevers, miljoenpoten, wandelende takken, kakkerlakken, krekels, kniptorren gekweekt te hebben, was ergens in het middelbaar deze hobby wat stilgevallen. Ondertussen +- 3 jaar geleden bij een bezoek aan mijn nonkel die zei dat zijn composthoop vol 'witte wormen die de kippen heel lekker vinden' zat, zag ik dat dit allemaal neushoornkeverlarven waren. Ik besloot om 3 L2 larven mee te nemen naar huis en dit heeft alles terug aangewakkerd. Deze larven bleken 2 mannetjes en 1 vrouwtje te zijn. Na een succesvolle kweek had ik nu 68 L1/L2 larven, waarvan er 67 uiteindelijk ook kevers zijn geworden. Uiteindelijk had ik minstens 500 larven/kevers dat ik deze in alle compostbakken in de buurt ben gaan uitzetten. Hierna ben ik met tropische soorten begonnen. Eerst met Pachnoda sinuata flaviventris, waarvan de aantallen ook al snel uit de hand begonnen te lopen, en ook enkele soorten wandelende takken (PSG 9,290,270) die na enkele kweken over de 400 stuks per soort zaten. Door vele succesvolle kweken ben ik nu zelfzeker genoeg geworden om me te wagen aan grotere en spectaculairdere tropische keversoorten. Hiervoor heb ik een ijskast omgebouwd tot een warmtekast voor specifieke soorten die hogere temperaturen (+-25a26°C) nodig hebben en heb ik een volledige kamer geïsoleerd met 20cm isolatie, zodat ik relatief goedkoop een kweekkamer van 22°C ter beschikking heb. Ondertussen heb ik deze soorten zitten:

Cetoniidae
Pachnoda sinuata flaviventris
Eudicella trilineata interruptefasciata
Eudicella ethiopica
Mecynorrhina torquata ugandensis
Mecynorrhina torquata immaculicollis
Coelorrhina cornuta
Dynastidae
Oryctes nasicornis
Megasoma janus ramirezorum
Dynastes Hercules Hercules
Xylotrupes gideon sumanensis
Xylotrupes beckeri
Megasoma gyas porioni
Wandelende takken
Necroscia annulipes
Achrioptera fallax
Miljoenpoten
Coromus Vittatus

Ik zit al lang te bladeren op dit forum, dus het lijkt het mij leuk om aan te melden op een plaats vol mensen met dezelfde interesse, zodat ik hier zelf vragen kan stellen, beantwoorden en ervaringen kan delen.

Vriendelijke groeten, Laurens
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Hoi Laurens!

Zo dan, in deze hobby wereld ben je duidelijk niet nieuw maar Welkom op het forum!
Als ik het zo hoor een hele goede aanwinst, je zal ongetwijfeld veel kennis bezitten 8-)

Heel leuk dat je ben begonnen met de oryctes, ik blijf het geweldig vinden dat deze gewoon in onze eigen natuur voorkomen!

Heel veel succes met alle kweken, leuk dat je ons komt versterken:)
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Fantastisch leuk en boeiend verhaal Laurens.

I love it. :D
An inordinate fondness of beetles.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dag Laurens ! Hartelijk welkom op het forum :D Zo te lezen ben je beslist geen groentje meer maar heb je al behoorlijk wat ervaring opgebouwd de laatste jaren. Tof dat je je hebt lid gemaakt en je nu officieel tot de kever gekkies community behoort. Ik moet zeggen dat ik niet eens bekend was met de 2 Megasoma onder soorten die je hebt zitten. Erg interessant en leerzaam dus. Voel je vrij je in de diverse topics te mengen en foto's te plaatsen.
Plaats reactie