ik ben romano en heb een vraag

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

ik ben romano en heb een vraag

Bericht door romano »

Dag mensen,
Ik heb op een beurs mijn eerste kever gekocht een Chalcosoma chiron (caucasus) maar ik weet vrij weinig over de verzorging en onderhoud van de kever kan iemand mij wat info geven ?? Ik heb wel van die keverjelly maar er zitten toch andere kleine beestjes op hem is dat normaal ??

groeten romano
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Dag Romano, ik heb je toegang gegeven tot de rest van het forum.
Een kever uit de Dynastidae familie is geen makkelijke starter. Zoek eens op Dynastidae rechtsboven met de zoekfunctie en je vind hier en daar wat. Helaas is er op het moment nog geen caresheet voor deze groep ontwikkelt, maar misschien heb je wat aan de caresheets voor Cetoniinae en rozenkevers algemeen.

Als er kleine beestje op de kever zitten kunnen dit mijten zijn. Om hier zeker van te zijn moet je even een foto van de beestjes plaatsen. Als het mijten zijn kun je ze bestrijden door roofmijten in het terrarium erbij te strooien. (te bestellen bij refona). Mijn ervaringen met dutchys zijn echter wisselent, de ene keer werkt het wel de andere keer niet. Een alternatief is om varenblad (met sporen!) in de bak te leggen dit schijnt de ontwikkeling van mijten tegen te gaan.
Een andere manier is ervoor te zorgen dat het niet te nat is in de bak in combinatie met een warme temperatuur.

Het is echter niet zeker te zeggen of de mijten hierdoor van de kever verdwijnen. Opzich kan een kever goed overleven met mijten maar mooi is het natuurlijk niet.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

als je heel erg last van mijt hebt, op je imago of op je larve, zet deze dan 24 uur geheel zonder substraat of voer in een schone bak weg.
gooi het oude substraat weg of laat het geheel uitdrogen.

dit is één van de beste methodes om van je mijt af te komen.
(uiteraard niet doen met hele kleine L1 larven)
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

Oke, bedankt man. Ik heb nog bijna niet zoveel verstand van kevers en ik kan geen boeken in de bibliotheek vinden over kevers, dus bedankt voor jullie antwoord. Hier heb ik zeker wat aan. (ik zal even kijken of ik er een foto van kan maken dan zet ik de kever op internet)
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Hoi Romano,

hartelijk welkom op het forum, ik hoop dat je je kever inmiddels mijten-vrij hebt, als het mijten zijn.
Er is hier redelijk wat informatie te vinden over kevers en er zijn een hoop deskundigen aanwezig hier,
dus het zal zeker goed gaan komen qua zoektocht naar informatie 8-)

Groetjes Petra
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Welkom Romano,

Ik hoop ook dat je inmiddels af bent van je mijten probleem, dat ziet er tenslotte nooit leuk uit.
Veel succes verder met je kevers :)
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
Plaats reactie