Even voorstellen

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Space Beatle
L2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 03 mei 2015, 15:00

Even voorstellen

Bericht door Space Beatle »

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden heb ik me ingelezen over het kweken van kevers. Een doosje dola's (pachnoda marginata peregrina) aangeschaft en naar het het bos geweest. Vele hebben een mooie cocon gebouwt en zijn, zeg maar in de pre pop fase.

Nu heb ik hier en daar gelezen over de achterlijke prijzen, ongezonde dieren en verzendingen vanuit het buitenland. Maar het liefst haal ik gezonde nakeek larve bij een hobbyist. Was een beetje rond aan het kijken voor een andere mooie pachnoda soort, iemand interessante suggesties?

Complimenten met het forum en duidelijke informatie. Ga vooral zo door!

Groetjes,
Space Beatle
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha Space Beatle, hartelijk welkom op het forum ! Goed te horen dat je je eerst hebt ingelezen ;) en top dat je Pachnoda's al in de cocon zitten... Nu kan het aftellen beginnen :D
Oh en je hebt nu toegang tot het gehele forum ;)
GogoAmigo
L2
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 06:44

Bericht door GogoAmigo »

Welkom op het forum :D
Liefhebbers Pim (www.keverskweken.nl) en Arietuur hier op het forum hebben bijvoorbeeld pachnoda sinuata flaviventris. Prachtige schone dieren!

Ben erg benieuwd naar hoe het loopt met je Pachnoda's, hopen op mooie kevers ;) Succes!
Keverliefhebber uit Wijchen
''Wat je geeft is wat je krijgt''
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Hoi Space Beatle,
Bij Pim kan je gezonde, gezonde kevers kopen.
Welkom hier op het forum.
kol, Nicolai
Space Beatle
L2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 03 mei 2015, 15:00

Bericht door Space Beatle »

Dankjewel, heb al even op zijn site gekeken.
De pachnoda Sinuata flaviventris is een mooi kevertje.
Vind zelf de pachnoda marginella en pachnoda marginata aurantia prachtige beestjes, maar kan me voorstellen dat ze niet in kweek gehouden worden.

Heeft geen haast, kijk nog rustig even rond. De cetonia aurata zag ik ook bij Pim op de site. Wat een mooi beestje. Misschien wordt dat hem wel.
Space Beatle
L2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 03 mei 2015, 15:00

Bericht door Space Beatle »

Dankjewel,

Ik had al even op de site van Pim gekeken, de cetonia aurata lijkt me wel een mooi kevertje.

zijn er mensen met goede/slechte ervaringen met deze kever?
GogoAmigo
L2
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 06:44

Bericht door GogoAmigo »

Beste Space Beatle,

Er is een stuk op het forum te vinden met informatie over keverkwekers.

zie onderstaande link:

http://coleoptera-forum.nl/viewforum.php?f=22

Zoals ik aangaf hebben Pim en Arietuur de pachnoda sinuata flaviventris waar je allicht in geïnteresseerd ben. Beide zijn vanzelfsprekend dus goede kwekers anders worden ze echt niet aangeraden,het is niet de bedoeling om ''slechte kwekers'' te gaan promoten en zeker niet bij iemand die zich aanmeld op het forum en een beetje opweg geholpen kan worden met de juiste informatie. Ik zelf heb overigens zéér goede ervaringen met beide kwekers dus alle lof naar hen. Doorzoek het forum goed en je zult veel informatie vinden, ook bij de link die ik doorstuurden : daar staat o.a specifiek iets over jellycups en keverlarven van Pim. Met onder andere mijn eigen commentaar, ik citeer even: een pluim voor http://www.keverskweken.nl > zeker weten een aanrader dus :) Ik zelf heb de cetonia aurata recent, prachtige mooie larven waar ik ontzettend wijs mee ben en deze zijn afkomstig van Pim ;) Je zou natuurlijk altijd een mail of PB kunnen sturen :)
Keverliefhebber uit Wijchen
''Wat je geeft is wat je krijgt''
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De Cetonia aurata is een gemakkelijk soort. De Pachnoda sinuata is er vergelijkbaar mee qua moeilijkheid/makkelijkheid. :D De andere 2 Pachnoda's kun je misschien bij Mark van marksbeetles krijgen maar hou er rekening mee dat ze moeilijker kunnen zijn. Mark is zeg maar de Pachnoda verzamelaar/kweker die erg veel soorten heeft zitten.
Space Beatle
L2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 03 mei 2015, 15:00

Bericht door Space Beatle »

Hallo jongens en dames,

Bedankt voor alle informatie!
Mijn pachnoda marginata peregrina imago's staan nu een dikke maand later op het punt de cocon te verlaten. ze zitten al bijna 2weken in de cocon als imago's. Ik heb het idee gehad dat de humus een tijdje te droog heeft gestaan. Misschien zijn de cocons te hard? Wanneer doe ik er goed aan mijn vriendjes te helpen, 2weken 3weken? Er zitten ook nog donders gele larve in, en cocons is pre-pop fase deze zou ik niet onnodig willen storen.

En een foto erbij, jammer dat ze vandaag niet zo fotogeniek zijn.
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3123
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Minstens vier weken laten zitten hoor! Zeker degene die tegen de wand zitten hoef je pas te helpen als je de kevers ziet zitten en ze zijn er na totaal vijf weken nog niet uit. Liever niet helpen, dat vergroot de overlevingskansen. De cocon moet wel erg hard zijn willen ze er niet uit kunnen komen.
Plaats reactie