hallo!

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
wouter-
L1
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 17:22

hallo!

Bericht door wouter- »

Hallo,

Ik ben wouter, 27 jaar
Al tijden loop ik met het idee om te beginnen met kevers. Zojuist ben ik gezwicht voor larven van Coelorrhina aurata, de verkoper had een goed verhaal over dat het een soort was voor beginners enz enz maar ja met verkopers weet je het natuurlijk maar nooit dus kom ik hier om meer informatie te zoeken. Ik ben van plan, mocht de hier gevonden informatie het toelaten uiteraard, de dieren te gaan houden in een 60cm aquarium met een kap. Het substraat waar de larven inzitten is een mix van diverse soorten blad en iets wat lijkt op houtsnippers? Hopelijk vindt ik op dit forum meer informatie over deze soort. evt een caresheet zou ik fijn vinden maar klopt het dat ik deze niet in het topic caresheet vindt? heeft iemand toevallig een caresheet van deze soort? alle informatie is welkom.

Wouter
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha Wouter, welkom op het forum ! Goed dat je gezwicht bent :-) je zult er geen spijt van krijgen (hoop ik ;-)) Coelorrhina aurata ofwel Cyprolais aurata is wel een beginners soort. Leuk dat je ze hebt, ik heb ze al een tijdje niet voorbij zien komen geloof ik.Voor de verzorging kun je de caresheet van de Cyprolais hornimani aanhouden.viewtopic.php?f=9&t=1602 Voornamelijk blad humus met wat rot wit hout. De larven zou ik zeker niet in het aquarium groot brengen omdat dat teveel verluchting geeft, dan droogt het substraat te snel uit. Je kunt ze prima in een Curver bak of die witte Chinees afhaal bakjes (de hoge) houden. Niet vergeten een paar verluchtings gaatjes te maken. Ik weet niet hoeveel je er hebt gekocht maar als we het over Chinees bakjes hebben zou ik er 3 hooguit 4 per bakje doen. Ik wens je veel lees plezier toe en als er vragen ed zijn stel ze gewoon. Er zijn genoeg leden die je kunnen en willen helpen ;-)
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Wouter,

Welkom op het forum!
Weet je nog bij welke verkoper jij deze leuke soort gekocht hebt? Het is inderdaad een soort waarmee je kunt beginnen, mits de juiste verzorging natuurlijk.

Pim
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Hoi Wouter,
welkom op het forum!
Kol, Nicolai
wouter-
L1
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 17:22

Bericht door wouter- »

Bedankt voor de snelle reactie en enthousiaste reacties!

@ Pim
Zeker, ik heb ze op de reptielenbeurs in houten gekocht bij de vriendelijke meneer van Pet factory. Zelfs met de drukte nam hij goed de tijd om mij te informeren en te helpen.

@ Hansjepansje
Kijk aan een dubbele naam ik had eigenlijk al wel zoiets verwacht want ik kon er al weinig over vinden. Met de Cyprolais aurata heb je al zeker meer zoekresultaten! Hij had ze ook als kevers staan en dit waren zeer mooie dieren. Ik heb voor de larven gekozen omdat je niet weet hoe oud de kevers zijn en ik vond het op deze manier wat veiliger (hopelijk de goede keus gemaakt maar de tijd zal het leren). Bedankt voor de caresheet! deze helpt zeker. Ik heb drie larven gekocht (deze zaten al zo verpakt).

Afbeelding

Ik was van plan de kevers te houden in bovenstaand aquarium. Een voordeel lijkt me dat er een kap op zit (met verlichting) dit zorgt ervoor dat de verluchting binnen de perken te houden is.

Afbeelding
Op deze manier zitten de dieren nu verpakt (een half chineesdoosje zeg maar) dit lijkt me wat aan de kleine kant voor 3 dieren.

Ik heb bij dezelfde meneer een normaal chinees bakje gekocht met substraat. Is het mogelijk om beide substraten bij elkaar te gooien en alvast de larven los te laten in het aquarium? Er zitten nu toch nog geen kevers in. Een volgende generaties zou ik wel apart opvoeden.

Alvast bedankt voor de enorme hulp!

Wouter
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Wouter,

Allereerst, welkom op het forum! Leuk om te zien dat we weer wat zieltjes gewonnen hebben ;)

Cyprolais zijn inderdaad ideal om mee te beginnen. Ik heb daar vrijwel geen uitval bij en ze kweken ook gemakkelijk. Ik moet wel zeggen dat ik 3 larven toch wel erg weinig vind om een kweek mee op te zetten. De kans is relatief groot dat je uiteindelijk in de problemen gaat komen omdat je te weinig kevers hebt en dus op zoek moet gaan naar extra exemplaren. Ik zeg zeker niet dat die kans 100% is, maar normaal gesproken zou ik zeker beginnen met een larf of 10-12, misschien wel 15. Zo heb je een veel grotere zekerheid dat je uiteindelijk met een aantal vrouwtjes kan kweken en is de kans op nakweek dus ook veel groter. Zeker bij kleine Cyprolais larven is het geslacht lastig te bepalen, dus nu kan het zijn dat je straks met enkel vrouwtjes of mannetjes blijft zitten.

Maargoed, laten we er even vanuit gaan dat alles goed gaat. Dan is een terrarium van 96 wel heel groot! Natuurlijk is het fijn dat ze alle ruimte hebben, maar met 20 liter zit je al heel royaal als je 3 kevers hebt. Als je onder de afdeling "huishouding" op dit forum eens gaat rondkijken zul je op meerdere plekken een lijstje van voor- en nadelen van het opkweken van kevers in een aquarium tegenkomen. De kap van het aquarium zal wel iets van vochtigheid binnenhouden, maar de relatief grote luchtkolom zal alsnog voor snelle verdroging van je substraat zorgen. Bovendien zoeken kevers graag warme plekjes op en bij van die ingebouwde lampen willen ze daar nog wel eens tussen kruipen en misschien zelfs uitdrogen of verbranden. Je kan dat het beste een hor of iets dergelijks tussen de kevers en de lampen bevestigen om dit te voorkomen.

De larven nu al onderbrengen in het aquarium kan zeker, maar dan zul je meer dan anderhalf bakje substraat nodig hebben. Ik zou toch al zeker rekenen op een laag substraat van minimaal 15 cm, wat in die bak dus neerkomt op 36 liter. En daar zou je met gemak 20 larven in kunnen huisvesten. Zelf zou ik dan ook voorstellen om ze voor nu in een bakje te houden. Dan kun je het beste een iets groter bakje halen en daar dan beide bakjes substraat in mixen. Het verse substraat heb je nodig als voedingsbron en het oude substraat bevat gunstige bacteriën en andere micro-organismen die essentieel zijn.

Veel succes en plezier met je larven! :)
wouter-
L1
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 17:22

Bericht door wouter- »

Bedankt voor je reactie.

Het gaat om een aquarium van 60x30x30 cm (54 liter)
Uiteraard is er geen enkel probleem om van buiten bladhumus te halen en dit te mengen met de bakjes, drogen jullie het bladhumus van buiten eerst nog om zo te voorkomen dat er diertjes van buiten meekomen?

Ik zal er voor zorgen dat de kevers niet bij de lampen kunnen komen.

Ik ben mij al druk aan het rondlezen op het forum maar er is ook gewoon veel te lezen hier :D (klopt het trouwens dat veel foto's het niet meer doen? zijn deze foto's dan te oud?)

Wouter
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Oeps! Ik dacht dat ie 60x40x40 was. Dat scheelt dan toch wel aanzienlijk :P

Zelf laat ik nieuw substraat inderdaad eerst goed drogen alvorens het fijn te vermalen. Zeker nu het af en toe nog regent raad ik je aan dat ook te doen.

Dat van de foto's klopt inderdaad. Ook na de meest recente vernieuwing zijn er voor mij veel foto's niet meer zichtbaar.
wouter-
L1
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 17:22

Bericht door wouter- »

Ik dacht al zoiets :P Ik ben erg blij met alle hulp
Ik twijfel een beetje of ik opzoek moet gaan naar een mooie box (wat voor plastic dozen gebruiken jullie?) of dat ik inderdaad gewoon mijn aquarium alvast ga gebruiken voor deze generatie. Dit laatste is dan puur omdat het voor mij leuker is, dan staat het toch leuker :P . Zijn er mensen op het forum die ook deze kevers in hun collectie hebben zitten? ben benieuwd naar hun huisvesting.

Wouter
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Ik gebruik curver- en samlaboxen e.d. om larven in op te kweken en soms om eitjes in te laten leggen
Plaats reactie