hallo!

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
wouter-
L1
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 17:22

Bericht door wouter- »

Beste Bas,

Ziet er goed uit! maar vind je het niet jammer dat je door mat plastic bakken je kevers niet meer ziet? Ik zal inderdaad het aanbod op dit forum in de gaten houden. Eigenlijk wil ik het eerst bij 1 soort houden dus als iemand dit soort (Coelorrhina aurata / Cyprolais aurata) aanbied sla ik zeker mijn slag.

Ik heb nu 3 van de zes naaldgaten groter gemaakt met een grote spijker.

Mag ik vragen hoe je je overschot hebt verkocht? marktplaats? of via dit forum of?

Wouter
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik kan me voorstellen dat het jammer is als je al je kevers uit het zicht weg zou stoppen. Maar als je wat meer kevers hebt en ze allemaal in een mooi terrarium zou willen tentoonstellen kost je dat een hoop geld en ruimte. Bovendien is het niet altijd even praktisch om meerdere koppels bij elkaar te zetten, dus dan zijn aparte bakjes wat handiger.

De vorige generatie van deze Cyprolais kweeklijn heb ik in een groep gehouden, in een terrarium van 40x40x60cm. Dat was zeer zeker de moeite waard, maar nu gaan ze plek maken voor een nieuwe familie :)
wouter-
L1
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 17:22

Bericht door wouter- »

Ik snap het helemaal hoor bas maar dat is voor mij de reden dat ik ze inderdaad in een aquarium ga huisvesten en het hou op deze ene soort kevers.
Welke familie heb je nu in het zicht staan als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Op het moment heb ik een hele reeks cocons liggen van Dicronorhina derbyana derbyana en Dicronorhina derbyana conradsi. Van beiden heb ik er 12, dus ik zal een aantal trio's in kweekbakken gaan huisvesten en de rest gaat in het grote terrarium. Tegen de tijd dat het zover is zal ik wel een paar foto's plaatsen.
wouter-
L1
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 17:22

Bericht door wouter- »

Afbeelding

Ik neem aan dat dit een pop is (A)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dat lijkt me een cocon :)
wouter-
L1
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 17:22

Bericht door wouter- »

haha dat hoopte ik al!
Moet ik deze nou gewoon in de bak met substraat laten liggen?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het beste kun je hem in de/een bak leggen op en onder de laagje oud substraat. Misschien zie ik het verkeerd maar is de cocon nou vochtig ?
wouter-
L1
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 17:22

Bericht door wouter- »

Mhh oud substraat heb ik nog niet omdat dit de eerste kevers zijn die ik heb. Net na aanschaf heb ik het oude substraat gemengd met nieuwe en daar zitten ze nog steeds in. De cocon heb ik nu vlak onder de oppervlakte begraven. Echt vochtig is het niet. Het heeft een beetje de vochtigheid van verse potgrond.

Wouter
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Met oud bedoel ik eigenlijk het substraat waar de larf in zat toen hij een cocon bouwde. Een cocon mag best iets droger dan potgrond klam. Omdat de pop binnenin weinig verluchting heeft kan hij gaan schimmelen of rotten. Kurkdroog is ook geen optie maar een gulden middenweg is de goede richting.
Plaats reactie