hallo!

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
wouter-
L1
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 17:22

Bericht door wouter- »

ahh ok. Hij zit nu weer terug in de bak waar hij als larf ook in zat. Er zitten nog 2 larven bij in.
Ik kan hem een eigen bak geven met wat van het oude substraat?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ja dat kan. Als de cocon onlangs gemaakt is en je heel zeker weet dat er nog geen kever uit kan komen kun je het deksel van die bak op een kier zetten zodat je het overtollige vocht wat kwijt kan raken. Zodra de bovenste laag humus droog wordt kun je hem weer sluiten. Dan hou je alleen nog verluchting door de verluchting gastjes over.
wouter-
L1
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 17:22

Bericht door wouter- »

gedaan, dekseltje zit er weer op. Nu is het afwachten! :D
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Goed nieuws! Gefeliciteerd met numero uno! :D
wouter-
L1
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 17:22

Bericht door wouter- »

Dankje! Ben er erg blij mee. Helaas is ook een van de larven gestorven. Nu wordt de kans op 1 dame en 1 heer natuurlijk wel erg klein. Dus als iemand deze soort in de aanbieding heeft houdt ik me zeer aanbevolen.

Wouter
wouter-
L1
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 17:22

Bericht door wouter- »

Afbeelding

is dit normaal? de andere larve had een cocon gevormd.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Normaal, normaal, wat is normaal ? Het gebeurd zo af en toe weleens. Kan verschillende redenen hebben dat er geen cocon is gemaakt. De larf had er geen energie voor, zijn oude cocon is stuk gegaan, substraat is te vochtig, of.... ?
Bij sommige soorten zoals de Xylotrupes kom je dit vaak tegen is mijn ervaring.

Als er meerdere larven in de bak zitten dan zou ik hem uiterst voorzichtig uit de bak halen en gewoon op een beetje eigen substraat in een aparte bak leggen. Hij is erg kwetsbaar zonder zijn cocon en kan snel beschadigen door de andere larven, pootjes van imago's of verzakken in het substraat.
wouter-
L1
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 17:22

Bericht door wouter- »

Hij zit alleen in een bak en hij bewoon ook nog wat volgens mij dan wel een goed teken is. Substraat lijkt me niet te vochtig. Als ik de eerdere berichten teruglees. Ik zal rustig afwachten. :D
wouter-
L1
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 17:22

Bericht door wouter- »

Weer een update vanaf hier. De eerste pop is uitgekomen en ik heb dus nu echt me eerste kever! mooie kleuren! Wel is diegene die als laatste begon te verpoppen als eerste uitgekomen. Misschien heeft dat te maken met dat deze geen bal om zich heeft gevormd. Ik hoop dat de ander nog komt!

Wouter
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Gefeliciteerd met je eerste kevert ! Fotoooo !!! :mrgreen:
Plaats reactie