Hallo allemaal!

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nou dat valt reuze mee met de vragen hoor ;)

1 Een kever in rustfase eet niet en doet ook zo min mogelijk. Hij zit of nog lekker in zn cocon op kleur te komen en uit te harden of hij zit lekker veilig onder het substraat verborgen.

2 Welk Larve stadium (L1-L2-L3) is hij/zij ? Het kan zijn dat het nog een jonge larf is, het kan zijn dat hij slechte voeding heeft gehad en dus wat ondervoed en of onderontwikkeld is, en het kan zijn dat je weegschaal het niet helemaal lekker doet of niet precies genoeg is. Post anders even een foto van de larf incl eentje van zijn kop.

3 lengte, breedte en hoogte. Ofwel hoe groot is de bak waarin ze zitten.

4 Dat raampje zetten ze open als ze het te warm krijgen... :lol: Nee heel flauw van mij. :oops: Als ze hun cocon bijv tegen een plastic wand aan maken dan scheelt het een stuk bouwen en dus energie. Hoe meer energie hij overhoud voor de verpopping hoe beter. Omdat de opkweek bakken vaak van doorzichtig plastic zijn noemen we dat een raampje. Met een klein zaklampje kun je zo af en toe erin schijnen en kijken hoe je larf /pop/imago zich ontwikkeld binnenin de cocon.

5 Nee bladhumus is de laag rotte blad snippers die je onder de laag intacte vers gevallen bladeren vind. Als je het bladhumus thuis wat verder droogt en eventueel verder vermaalt evt met onbespoten grond mengt en klaar maakt dan noem je het bladsubstraat. De grond moet echt onbespoten en het liefst onbemest zijn maar let op het is geen voedsel voor larven. Je gebruikt het enkel om beter vocht vast te houden en het substraat wat luchtiger te maken. Hetzelfde geldt voor het rot wit hout. Zodra het als eten klaargemaakt is noem je het (wit)houtsubstraat. Gemengd bladhumus met een beetje hout noem je dan blad/houtsubstraat. Of als er meer hout dan blad door zit hout/bladsubstraat
Bovenste bladlaag met hele intacte verse bladeren
Bovenste bladlaag met hele intacte verse bladeren
De humus laag rottend en versnipperd blad.
De humus laag rottend en versnipperd blad.
6 Ja maar het moet wel rot wit hout zijn. Je kunt een aantal grotere stukken en of stronkjes neer leggen maar er moet zeker ook fijn gemalen/verpulverd rot wit hout bij zitten. Hoe fijner hoe beter. Daar bovenop kun je het bladsubstraat doen. Zo hou je je vochtigheid goed vast en de larven mixen het zelf wel een beetje door elkaar over het algemeen. Hier een voorbeeld van rot wit hout maar let op ! Deze stam Berkenhout is weer niet geschikt voor Dynastes maar even ter illustratie van hoe geschikt rot hout eruit ziet. Voor Dynastes kun je beter Eiken hout nemen of flake soil.
WP_20150118_14_05_18_Pro.jpg
Rot wit hout met witte schimmel
Rot wit hout met witte schimmel
7 Uiteraard mag alles, iedereen kweekt naar eigen inzicht. Wat bij de een goed werkt hoeft niet automatisch bij de ander goed te werken. En soms neem je met minder of anders kweken genoegen omdat het je beter uitkomt. Bij mij staan de bakken in de zomer ook warmer dan de ideale temperatuur, daar is niets aan te doen. Over het algemeen geldt dat hoe warmer de larven staan, hoe sneller hun cyclus van ei tot imago gaat. Dit betekend wel dat hoe sneller de cyclus gaat, hoe minder tijd de larf heeft om te eten / voedingsstoffen binnen te krijgen en aan te spekken. Het eindresultaat zal waarschijnlijk een iets kleinere imago of een iets kleinere hoorn zijn. Dat is een beetje wat ik bedoel met wat minder genoegen nemen.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Hier nog een foto van de raampje...
WP_20150201_20_32_53_Pro.jpg
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

1) Dus als ik het goed begrijp eten de kevers meer las normaal om dan de rustfase te kunnen doorkomen?

2) Zij is L3, ik zal morgen een foto plaatsen van ze.

5) Ah ok, interessant om te weten. Ik ben daar juist wat rottend hout gaan halen in een loofbos. Ik heb het hout in allemaal kleine stukjes gedaan, dan een uur de diepvriezer in en dan laten drogen en warmer worden. Maar jullie spreken van wit hout. Door dat het hout rot en in de modder heeft gelegen is het niet echt "wit". Moet ik dat hout ook nog proper maken? Of is het oké zo?

7) Ok liever dat het iets rapper gaat dan grotere imago's.

Bedankt

Maarten
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

1 Nee. In de fase ervoor is hij dus eerst larf. Enkele dagen tot week voordat een larf zijn cocon gaat bouwen stopt hij met eten en gaat hij wat romig tot geel verkleuren. Ook kan hij iets in gewicht afvallen. Eenmaal in de cocon eet de larf niet. Ook als hij van larf naar pop en van pop naar uitkomende imago transformeert eet hij niet.

2 Voor een L3 klinkt het niet helemaal optimaal die 10 gram maar wellicht ligt het aan je weegschaal.

5 We noemen het wit rot hout omdat het van 1 loofhout is 2 omdat het licht blijft tijdens het rot en afbraak proces. Dit komt omdat er een wit schimmel doorheen groeit zoals je op de foto kon zien. In de meeste gevallen (helaas) rot het hout door middel van bruin schimmels. Het hout krijgt dan ook een bruine kleur. Vaak is het zo dat het bruine rot hout of de lignine niet goed afbreekt (zie Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Lignine of dat er gewoonweg te weinig voedingsstoffen in zitten. Het is niet uitgesloten maar over het algemeen is het van sterk mindere kwaliteit. Je larf zal het misschien wel eten maar kan ter gelijke tijd wel ondervoed raken aan bepaalde stoffen. Hout wat gewoon vies of modderig is hoef je niet proper te maken, in de natuur komen ze modder genoeg tegen.
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Ok, dan zal ik woensdag eens moeten gaan zoeken ;)
Kunnen ze tot die tijd zonder nieuw eten?

En om schimmel te vermijden, mag ik springstaartjes bij de larve zetten?

Ik heb een aantal bloedmijten gezien op mijn larve en las dat roofmijt daar de oplossing voor was, waar vind ik die?

En nog een laatste vraagje: Ik heb die kevers geruild maar ik kreeg geen informatie (het enige wat ik wist was de naam) en ik had de indruk dat hij er ook niet zo veel van af wist ... Maar nu is mijn vraag hoeveel dat die kevers eigenlijk kosten? Als larve en als imago van beide soorten (Dynaste hercules lichyi en Eudicella woemanni)

En dan hier doe foto van de larv(en):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kleinere larven zijn Eudicella's en de grotere is een vrouwtje van de Dynasten ;)

Maarten
Plaats reactie