C.C.

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
C.C.
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 19:35

C.C.

Bericht door C.C. »

Ik ben al een tijdje geïnteresseerd in kevers en zal binnenkort ook in het bezit zijn van rozenkevers. Ik ben vooral druk bezig met het verzamelen van informatie, en hoewel ik door de bomen het bos niet kan zien (al die verschillende soorten met latijnse namen, het duizelt me een beetje) ga ik m'n best doen, en wie weet heb ik ooit een prachtig terrarium met kevers die ik elk bij naam kan noemen :P

Maargoed, hoi dus.

[edit] ik zie dat ik niet mag posten in andere fora, dus dan vraag ik het hier; heeft iemand nog boekentips? Ik ben vooral op zoek naar inleidende informatie over kevers in Nederland en/of informatie over de verzorging van verschillende kevers. Op internet is natuurlijk wel wat te vinden, maar dan krijg ik meestal een hele lijst van latijnse namen van uitheemse kevers. Bij voorbaat dank :)
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Welkom :)

Een van de mods zal je binnekort wel toegang geven tot het rest van de forum en daar kun je alle algemen informatie vinden ;)
Nederlandse Boeken alleen over kevers zijn er niet, wel staan in sommige encyclopedie korte stukjes over het houden van kevers.

Maar alle nodige informatie kun je hier vinden hoor, en al je vragen kan je hier ook gelijk stellen :D
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Welkom C.c.! Bij deze heb je toegang tot de rest van het forum.

Qua informatie ben je inderdaad vaak toegewezen op boeken. Wij hebben hier de Grzimek encyclopedie Insecten waar ik redelijk wat informatie uit haal. Maar kevers zijn de meeste diverse diersoort van het dierenrijk dus het is moeilijk om een complete beschrijving van kevers te vinden.

Een goed instap boek (maar eigenlijk veel te algemeen dus onvolledig) is die van Thieme.

Wil je echter detail informatie dan kun je beter per familie zoeken, wat leuke papers staan op de site van Naturalis bijvoorbeeld: hier hier en hier.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Kevin
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: di 03 nov 2009, 17:52

Bericht door Kevin »

Welkom,

Er zijn wel een goed aantal nederlandse boeken over inheemse kevers, ben je daar ook naar op zoek, of enkel de tropische om te kweken?

ikzelf ben bezig met inheemse kevers, en weet daar wel goede literatuur van te vinden.
Heb je een familie die je in het bijzonder aantrekt of gewoon alle kevers?

Kevin
C.C.
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 19:35

Bericht door C.C. »

Ik ben vooral op zoek naar informatie over kevers die in Nederland voorkomen. Heb geen bepaalde familie in gedachte (vooral omdat ik daar nog niet bekend mee ben) dus in principe alle kevers (wel de wat grotere soorten). Als je wat titels heb, graag :)
Kevin
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: di 03 nov 2009, 17:52

Bericht door Kevin »

Hmm zo beginnen alle entomologen. ;) Eerst de grotere soorten, maar later gaan ze vaak toch ook de kleintjes doen. :P

Van nederlandstalige boeken ken ik voornamelijk de boeken over loopkevers, daar zijn er wel wat van, sommige boeken zijn goedkoop 10-20 euro, andere zijn erg duur (tot 100 euro).
De nederlandstalige boeken die zeker de moeite waard zijn zijn "de loopkevers van Nederland en Vlaanderen" (jeugdbonduitgeverij) en deze is goedkoop.
Een wat duurder boek is "de Nederlandse loopkevers" (H. Turin). Dit boek is te koop op bol.com en kost daar nu 49,95. Deze is zeker de moeite waard, ik heb er enkele jaren geleden meer voor betaald. Het is een zeer goed mooi oen dik bek over alle loopkevers in Nederland, met veel informatie en verspreidingskaartjes. Er staat echter geen determinatie tabel in, en kan dus het beste gebruikt worden in combinatie met "de loopkevers van Nederland en Vlaanderen".

Deze boeken gaan ook over de zeer kleine loopkevers en dus iet enkel de grote. Daarnaast zijn loopkevers niet altijd even makkelijk op naam te brengen (de grote wel hoor).
Een boek dat enkel over de grote loopkevers gaat (carabus-soorten) is "the genus carabus in europe" (A. Synthesis). Dit is een prachtig boek met veel informatie, kaartjes en mooie foto's, echter dit boek is volledig Engelstalig en bovendien vrij duur (ongeveer 100 euro).

Naast loopkevers is er ook nog een nederlands boek over waterkevers, "de waterkevers van Nederland" (knnv), dit boek kost 20 tot 25 euro, het bevat een determinatietabel tot de soorten, en informatie per soort. Bij waterkevers zijn er een aantal grote en ook veel kleine soorten, het grote voordeel aan waterkevers is dat er veel minder soorten zijn dan loopkevers, en dat ze veel makkelijker op naam te krijgen zijn.

Al de boeken die ik hier opgenoemd heb heb ik zelf, dus als je er meer informatie over wil, vraag je het maar.

Kevin
Plaats reactie