nieuw

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo,

Ik heb ooit Stephanorrhina princeps bamptoni in kweek gehad; hele mooie kevertjes, erg kleurrijk en levendig. Echter, deze heb ik jammer genoeg niet meer (althans voorlopig).

Afbeelding

Je hebt zeker goedkopere verkopers. Eigenlijk best wel jammer dat de meeste geïnteresseerden vaak als eerste botsen op ThePetFactory, die echt wel te duur zijn (zorgt vaak voor afknappers).

Probeer eens bij:

http://www.wirbellose-online.de/
Misschien niet heel veel goedkoper, maar toch zeker iets tov ThePetFactory

http://www.beetles-paradise.com/
Degelijk goedkoper!

Wat ook aan te raden is: de beurs in Mons (Bergen, België) eind maart, vaak meteen de beurs met het meeste levend in de aanbieding. Gewoonlijk zijn er daar wel mensen met Stephanorrhina sp. nakweek.

Alvast welkom op het forum. ;)

Mvg,
Tom
Sandra
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 09:58

Bericht door Sandra »

Dank je Tom, ik ga zeker eens op die sites kijken.
Zou je deze kever ook samen met een andere rozenkeversoort kunnen houden of gaan ze dan onderling kruisen.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Genera kan je samen houden, maar onderlinge soorten hou je best apart.

Stephanorrhina sp. kan je dus combineren met Eudicella sp., Pachnoda sp., Chlorocala sp., maar je kan nooit 2 Stephanorrhina sp. (vb. guttata guttata en princeps bamptoni) samen houden. Dan heb je zowiezo kruisingen.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Samen houden is qua kruisen geen probleem maar de larven die allemaal op elkaar lijken wel. Ook al is het een eerste kweek, al je ineens 150 of meer larven hebt waarvan je niet weet welk soort het is is erg lastig. Je kunt ze vaak moeilijk allemaal zelf houden en ze verkopen of weggeven is ook lastig. Als je de mogelijkheid hebt dan kun je het beste 1 soort per bak houden.
Sandra
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 09:58

Bericht door Sandra »

Oké bedankt.
Ik ben in contact met iemand om larven te kopen van de Chlorocala smaragdina, mocht ik de stephanorrhia tegen komen kan ik die erbij houden.
Eerst maar eens met de honden richting bos om rot hout en humus te zoeken.
Sandra
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 09:58

Bericht door Sandra »

Heb me over mijn gêne heen gezet en humus gehaald uit het bos. Auto geparkeerd precies voor een paar eikenbomen en een mooi groot stuk wit rottend hout.
Al een deel voordat ik moest werken gecontroleerd op duizendpoten.
Nu zie ik van die kleine rode beestjes, zijn dat roofmijten?
Houd het voorlopig maar bij 1 soort want 150 larven grootbrengen is wel wat veel inderdaad.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Vergeet niet dat spullen meenemen uit het bos verboden is! Uiteraard doen we dat hier bijna allemaal (wat zijn we toch braaf) maar in principe is het diefstal, zelfs rottend hout. De reden dat ik nog maar eens vermeld is omdat het wellicht geen goed idee is om je auto vol te laden op een parkeerplaats van Staatsbosbeheer of voor de neus van andere bosbezoekers.

Succes met de voorbereidingen!
Sandra
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 09:58

Bericht door Sandra »

Oh echt geen idee dat dat niet mocht. Het is een klein parkeerplaatje voor max.4 auto's. Er waren geen mensen..dat heb je als het regent...maar bedankt voor de waarschuwing. Moet straks weer want ik heb niet genoeg.
Zelf humus maken in een bak in je tuin zou ook mooi zijn, helaas is mijn tuin daar te klein voor.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Sandra,

Indien die rode diertjes klein en vrij snel rondlopen zijn het inderdaad roofmijten (deze zijn volledig onschadelijk voor jouw larven/kevers, zeker in beperktere aantallen).

Wat betreft het verzamelen van hout/humus, ja het klopt wel dat het niet volledig legaal is (althans niet waar natuurgebieden worden beheerd door het staatsbosbeheer, elders zou het wel geen probleem mogen zijn), maar goed gewoonlijk probeert men zo discreet mogelijk tewerk te gaan. Ik heb wel eens voorgehad dat ik moest lopen voor de boswachter, maar dit heb ik slechts éénmaal meegemaakt in de 10 jaren dat ik nu kweek (alsook, ik zat middenin een natuurgebied ;) ).

Mvg,
Tom
Sandra
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 09:58

Bericht door Sandra »

Denk inderdaad dat het roofmijten zijn, totaal maar een stuk of 6 gezien.
Het is geen bos van staatsbosbeheer, dus geen boswachters hier gelukkig.
Vandaag nog een zak humus gehaald en nu zit er een mooie laag in mijn bak.
60 bij 45 en 60 hoog.(afmeting bak, niet van de humus)
Er zit een achterwand in met epoxy met turf met wat echte planten die ik wel in de pot gelaten heb op de bodem. Alleen het klimplantje en 2varentjes zitten in een pot die ik verwerkt heb in de achterwand. Even afwachten of die het gaan overleven.
Voor de kevers staat er een stuk hout tegen de achterwand aan met wat kleine lianen zodat ze onder de warmte van de lamp kunnen zitten.
Nu de larven nog......
Plaats reactie