Even voorstellen

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
wilco74
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 08 okt 2014, 22:32

Even voorstellen

Bericht door wilco74 »

Hallo iedereen,

Ik ben Wilco woonachtig in Den Haag en ben van plan een oud kikker terrarium van 30x30x30 te gaan gebruiken om er kevers in te houden. Ik had liever een groter terrarium gehad maar heb momenteel even de centen niet.

Ben nu info aan het verzamelen om met een goede start te beginnen. Ik heb ook een paar soorten op het oog (pachnoda trimaculata en/of chlorocala conjux), zijn deze geschikt voor een beginner? Zijn er planten die geschikt zijn om bij de kevers te houden? Graag zou ik ook willen weten hoe (vaak) jullie het substraat onderhouden, besproeien en wanneer je moet verversen en hoe het voeren van de kevers in z'n werk gaat? Als je bijvoorbeeld zo'n beetle jelly houder hebt graaf je dat dan in het substraat of zet je dat er bovenop?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Wilco,

Welkom op het forum. Leuk dat je aangemeld hebt. Een terrarium als jouw oude kikker terrarium is goed om mee te beginnen. Een groter terrarium kan altijd nog. Planten zijn niet zo handig, want die worden uit de pot gehaald of omgewoeld. De soorten die je noemt zijn heel handig om mee te beginnen. Het substraat moet licht vochtig blijven en je sproeit alleen alleen als het te droog is. Als je het goed aanpakt is een maal per week of per twee weken ruim voldoende. Een cuphouder zet je op het substraat, zodat de kevers er gemakkleijk bij kunnen en de larven niet. Als die de kans krijgen eten ze het namelijk ook. Veel van deze info vind je elders op het forum. Veel plezier hier!

Pim
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dag Wilco ! Welkom :D Wat is er mis met je terrarium ? Ha ha ik heb alleen maar Marktplaats opknappertjes maar dat doet het prima ;) Met de 2 soorten die je noemt heb ik geen persoonlijke ervaringen maar volgens mij waren juist die iets moeilijker dan de standaard Pachnoda Marginata en Chlorocala africana africana. Er zijn wel andere leden die ze kweken, misschien kunnen die je tips, ervaringen of advies geven. Planten is zoals pim al zei niet echt lang houdbaar. Ook willen de larven de wortels weleens aanvreten. Wellicht zijn mooie namaak planten een optie ?
De frequentie van verschonen van het substraat is afhankelijk van de diepte ervan, de vochtigheid en het aantal kevers, larven, eitjes. Over het algemeen kun je wel een maand of 2 a 3 doen met een dikke substraat laag wanneer je elke week een handje vers substraat erbij gooit.
Plaats reactie