niemand weet niemand weet dat ik sjonnie heet

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
sjonnie
Ei
Berichten: 18
Lid geworden op: za 17 okt 2009, 18:56

niemand weet niemand weet dat ik sjonnie heet

Bericht door sjonnie »

Ja Sjonnie dus,

Ik ben altijd al in insecten (voornamelijk kevers) geïnteresseerd geweest, vroeger was ik een fanatiek verzamelaar van dode insecten, maar sinds een jaartje heb ik ze nu ook levend!

Ik heb op het moment 2 keversoorten, eentje van Pim gekocht, de Pachnoda sinuata. (doen het goed Pim!)
en als 2e de Culemborgse Neushoornkever!

Hehe, ok even uitleggen, toen ik mijn eerste kevers kocht ging ik in de tuin wat vermolmd hout halen (ik heb een hele grote oude hout afval berg in de tuin), dus ik een beetje graven in die berg, en toen vond ik een hele grote larf en even later nog een en nog een enz.
Ook vond ik de resten van oude dode Neushoornkevers, en heb inmiddels ook een levend imago op de kop getikt!

Maar ik weet dus niet de officiële naam, maar volgens mij is er in Nederland maar een soort actief toch?
Foto's volgen en dan mag de gene die het weet het zeggen.

Heb 1 terrarium en daar gaan alle kevers in, ik hoef niet te kweken op puur ras, maar wil juist een zo gevarieerd mogelijke bak, een soort "kerstboom", en ik hou juist van het kruisen van soorten, hoe raarder hoe beter!
Tot zo ver.
gevonden in de tuin
gevonden in de tuin
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Oryctes nasicornis. Naar mijn mening één van de minst aantrekkelijke kevers om te houden.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
sjonnie
Ei
Berichten: 18
Lid geworden op: za 17 okt 2009, 18:56

Bericht door sjonnie »

Vertel eens waarom dan, is het een nachtdiertje? Want deze jongen zit nu toch ook al 2 maanden in mijn terrarium en heb hem nog nooit gezien, weet dat hij nog leeft want soms zoek ik hem even op....en heb 5 larven van dit dier, maar als ik ze nooit ga zien gaan ze weer vrij.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Het is een echt nachtdier dat vaak onder de grond zit.
En als het al een keer bovenkomt, moet het heel erg donker zijn en dan nog loopt enkel het mannetje de hele tijd rondjes om de bak maar uit te proberen te komen.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Dag Sjonnie, het kruisen van soorten is niet aan te raden hoor. Je krijgt dan zogenaamde hybriden en die zijn vaak ongelukkig of niet levensvatbaar. Bovendien is de kans op voortplanting erg klein. Je kunt wel meerdere soorten kevers bij elkaar houden maar het is af te raden om zelfde soorten van 1 familie bij elkaar te zetten.

Wel erg leuk dat je deze Nederlandse soort ontdekt hebt!
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Welkom Sjonnie

Hoe groot is die kever eigenlijk? :o

Ik raad het ook niet aan om soorten te gaan kruizen. In feite bereik je er ook erg weinig mee en heeft het voornamelijk alleen maar nadelen.
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
sjonnie
Ei
Berichten: 18
Lid geworden op: za 17 okt 2009, 18:56

Bericht door sjonnie »

Ah ok nachtdiertje dus, had al zo'n vermoeden, als ik hem weer eens zie zal ik ze vrij laten.
en over dat kruisen, ik zal er mee oppassen, ik zorg wel dat de soorten in de bak niet uit dezelfde familie komen.

En die kever is plus/min 25 a 30 mm.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Hoi Sjonnie,

welkom op het forum!
Allereerst veel plezier hier en met je kevers,
we zien graag fotos en ik ben erg benieuwd naar je bak met kevers :mrgreen:

Groetjes Petra


ps. sjonnie is wel wat makkelijker qua naam,
minder risico op spelfouten :lol:
Heeft je naam een betekenis??
Je eigen gras is groener dan je denkt
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ongelukkig zijn hybriden niet hoor :mrgreen: maar kweken is soms niet meer mogelijk.
Daarentegen Oryctes en Pachnoda kunnen niet kruisen dacht ik, en indien wel, ben ik heel erg benieuwd ;)

Mvg,
Tom
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

sjonnie schreef: En die kever is plus/min 25 a 30 mm.
Dat is wel heel erg klein voor een mannetje.
Voor kruisen hoef je niet bang te zijn.
Enkel dieren uit dezelfde soort kunnen kruisen en dan nog niet eens altijd.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Plaats reactie