Ik ben Charles

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

charles schreef:Zijn pedigree brokken goed?
Oeh dat zijn dures :P
Geen idee Charles, ik zou het gewoon proberen.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Ik heb begrepen dat de goedkoopste kattenbrokken "de beste" zijn voor de larven,
en als ik het helemaal goed onthouden heb, was dat doordat daar heel veel eiwitten inzitten die minder in de duurdere brok zitten **correct me if i'm wrong of course**

Enne Charles, hier ook een absolute beginner hoor!
Zo is ook dit forum "geboren" :lol:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo allemaal,

Zoals men reeds gezegd heeft zijn hondenbrokken goed (ikzelf gebruik die van Friskies, zonder te weken, daar deze eens in het substraat toch week worden en aldus opgegeten kunnen worden). Goedkope brokken geven niet meteen aan of er veel eiwit inzit of niet, maar het gehalte aan conserveringsmiddelen hierin varieert nogal, en sommige gehaltes zijn gewoon te hoog voor de larven, wat soms toxisch kan zijn...

Daarentegen voor wat betreft de hoorns heb ik een ander verhaal en om dit te staven verwijs ik graag naar het boek "For the love of rhinoceros and stag beetles" waarin vermeld staat dat de grootte van de dieren vooral afhangt van het voedsel dat deze krijgen tijdens het larvestadium. Uit kleine ouders kan men nog steeds zeer grote exemplaren krijgen: het is deels genetisch bepaald, maar men gaat ervan uit dat zelfs al bestaan er kleine ouders, deze eigenlijk tijdens hun larvenstadium niet genoeg voedsel hebben vergaard en juist daarom zo klein zijn geworden, waardoor hun volle potentiaal - bij Chalcosoma atlas tot 10 cm en caucasus tot 12-13 cm, bij hercules in extremissen tot 17-18 cm - nooit tot zijn recht gekomen is. Dit kan echter wel bij de nakomelingen.

Voorbeelden uit eigen ervaring:

Man Dynastes hercules septentrionalis 9 cm X vrouw 6,2 cm = man 130 mm en man 125 mm
Man D. h. lichyi 9,5 cm X vrouw 6,4 cm = man 127 mm en man 140 mm (mijn grootste tot nu toe)

Naar het schijnt volgens het boek, een goede tip is: voor de kweek, kies steeds het mannetje met de meest verschillende ratio horen/achterlijf (het beste is eigenlijk hierbij met het grootste achterlijf, aangevende dat zijn potentiaal dus nog veel groter kan zijn dan bij andere mannetjes met een minder verschillend ratio).
Het boek zelf verwijst ook naar een kweeklijn hercules hercules waarbij men steeds opnieuw en opnieuw met succes en in optimale omstandigheden (beste voedsel + ruimte) verschillende stamlijnen kweekt en steeds volwassen exemplaren tegen de 14 cm behaalt, maar uiteindelijk op een gegeven ogenblik door de voordien vermelde voorschriften op te volgen bekomt men eindelijk mannen van 160 mm, en noemt men deze stamlijn "titan" (aangezien die mannen ook het grootste achterlijf gecombineerd met een forse lange hoorn beschrijven, vormen ze de perfecte basis voor nakomelingen die steeds, indien goed verzorgd, tegen de 150 mm aanleunen als volwassen kevers).

Voor wat betreft de vervelling: de larven die jij hebt zijn reeds L3 (laatste vervelling). Deze moeten dus nog slechts in popstadium overgaan alvorens volwassen te worden. In tegenstelling tot andere insectenklassen ondergaan keverlarven slechts drie vervellingen (ei - L1 - L2 - L3 - pop - adult).

Wat betreft Chalcosoma, het is erg moeilijk om zeer grote exemplaren te verkrijgen, maar met geregeld toevoegen van de hondenbrokken en steeds genoeg hout voorzien moet dit wel een goed resultaat leveren (wees al blij als je 7 tot 8 cm kan halen voor de mannen ;)). De ouders waren erg grote kevers (wildvang zoals reeds gezegd), maar nogmaals, dit garandeert niet dat je grote nakomelingen zult hebben. Dat hangt vooral van de zorg af. ;)

Mvg,
Tom
charles
L3
Berichten: 138
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 18:44

Bericht door charles »

Zeer bedankt voor de uitleg. ;)

Ik zal de pedigrees er eens indoen.
Hopelijk worden het mooie exemplaren.

Hoe groot moeten de boxen zijn van de larven?
Phyllium's; Ph. bioculatum var. pulchrifolium, Ph. giganteum, Ph. westwoodii, Ph. sp. phillipines en Ph. ericoriai
Wata's; Extatosoma tiaratum, Heteropteryx dilatata en Eurycantha calcarata


site: http://www.phyllium.be
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hou ze best apart: het mannetje zit goed in een 5 L. box evenals het vrouwtje (hoewel voor haar kleiner mag, maar niet minder dan 3 L.).
Ik gebruik gewoonlijk (zonder te veel reklame te maken :mrgreen: ) de Sämla-serie bakken van Ikea (zeer goedkoop + ideaal voor deze kevers).
charles
L3
Berichten: 138
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 18:44

Bericht door charles »

Ik heb ze apart zitten in 5L boxen, uit de HEMA (zonder al te veel reclame te maken). :lol:
Phyllium's; Ph. bioculatum var. pulchrifolium, Ph. giganteum, Ph. westwoodii, Ph. sp. phillipines en Ph. ericoriai
Wata's; Extatosoma tiaratum, Heteropteryx dilatata en Eurycantha calcarata


site: http://www.phyllium.be
Plaats reactie