Images en larvenkweek gescheiden

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Images en larvenkweek gescheiden

Bericht door Henri2508 »

Hey Beetleguys!

Even een vraagje... omdat ik liever mijn larven gescheiden van de imagokevers heb zitten zit ik na te denken hoe ik dit kan doen. Ik heb nog wel een mooie faunabox waar de larven in diepe grond inkunnen, en de kevers zitten al prima in de bak waar ze nu ook zitten.

Ik heb een paar dagen geleden de grond ververst maar het viel me allereerst dat er geen kleine jonge larven inzaten, enkel grote larven die nog steeds moeten verpoppen (deze had ik als kleinere larven gekocht). Het substraat bestaat uit: dood blad, humus en zaagsel van eikebomen wat erdoor is gemengd. Dit zal ik dan ook in mijn larvenbakken gaan doen.

Nu zit ik met de volgende vraag: Hoe zorg ik er nou eenvoudig voor dat de eitjes (als de vrouwtjes deze leggen, want dat hebben ze dus nog nie gedaan) en de kleine larven eenvoudig te vinden zijn zodat ik ze in de larvenbak kan doen.
Laatst gewijzigd door Henri2508 op do 13 jan 2011, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

Bericht door Arne van Bekkum »

Goedenmorgen!
Zorgen voor een donker substraat waar de vrouwtjes in kunnen leggen.
Potgrond o.i.d.
mvg Arne van Bekkum
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Bericht door Henri2508 »

Nu komen we dus op 2 dingen uit:

- ik had de kevers op mooi substraat.. en toch vind ik enkel de larven terug die ik gekocht heb. Er is dus geen enkel eitje gelegt...
dan moet er dus toch iets niet kloppen? De grond was licht vochtig, bevatte humus en half verrot blad en wat rotte stronken eikenhout.

- scheiden van larven en imago's.. maar nieuw geboren larven moeten eenvoudig te vinden zijn

Potgrond :o lijkt me niet geweldig... daar heb ik al zoveel over gelezen

Zit een beetje in dubbio wat te doen. Ik had 3 pachnoda soorten, heb nu nog 2 kevers van 2 soort (=4 kevers) en nog een aantal larven van vermoedelijk de Pachnoda sinuata (die worden het grootst).
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Bericht door Henri2508 »

Ik ga alvast de larven in een faunabox doen. Evenals die paar kevers. Dan kan ik even rustig nadenken over het idee van scheiden en waarom ze geen eitjes gelegt hebben :(
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

De larven zijn het makkelijkst te verzorgen en controleren in een faunabox,
dus dat is een prima uitgangspunt.
Sommige soorten hebben een langere periode nodig voordat ze gaan leggen,
maar het kan ook dat de larven de eitjes op hebben gegeten.
Ook kan, maar dat is een gok, het vrouwtje "gestressed" raken van de larven als ze wil gaan leggen??
Heb je ze al zien paren en heb je het vrouwtje al zien graven?

Succes!!
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Bericht door Henri2508 »

Paringen heb ik eerlijk gezegt niet gezien, maar dat zag ik bij mijn vorige kweken van Pachnoda ook nooit, en die deden het prima :? .
Graven, tja ze zaten vaak zat onder de grond.

Ga zo naar het bos.. grond halen voor de larvenbak. Kunnen ze daar mooi in verder groeien :lol:

Ik houdt de grond in de keverbak licht vochtig en was zo'n 11 cm diep... erg vaag. Inmiddels zijn bijna alle kevers dood, dus dat vind ik erg raar :( .
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Pff, dat is idd naar!
Een voordeel is wel dat je nog larven hebt,
als die imago geworden zijn plaats je ze in je bak en zoek je na verloop v tijd je eitjes eruit.
Op die manier ben je vrij vlot erbij om de larven van de imago's gescheiden te houden en voorkom je dat de eitjes opgegeten kunnen worden :D
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Bericht door Henri2508 »

Dat gaan we proberen. Nog een laatste vraag. Hoe herken ik eenvoudig de eitjes in zo'n grote bak vol met grond :?:
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Henri2508 schreef:Hoe herken ik eenvoudig de eitjes in zo'n grote bak vol met grond :?:
het zijn kleine witte balletjes van ong. 2mm groot
ei pachnoda marginata peregrina
ei pachnoda marginata peregrina
tn_ei.JPG (9.55 KiB) 3581 keer bekeken
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Bericht door Henri2508 »

Dat zijn wel kleintjes idd! Bedankt voor de tip. Zijn die van Eudicella iets groter zeker ;)
Plaats reactie