verwarming

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

verwarming

Bericht door Arne van Bekkum »

Goedenavond,
in de inbouwkast die bestemd is voor de opfok van de larven ben ik van plan om een electrische verwarming neer te zetten van het "cv' type.
Dus een kachel die geen warme lucht blaast.
Dit lijkt mij de beste oplossing, om de kast, die toch ongeveer 2,5 meter hoog is
te verwarmen.
Voor dat ik de kachel ophaal wou ik hier nog even checken of het verantwoord is om de kast zo te verwarmen.
Ik heb namelijk nog nooit in zo'n ruimte gekweekt en misschien zijn er hier mensen die hun keverlarven vergelijkbaar houden?
mvg Arne van Bekkum
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Hallo Arne,

Leuk om te horen dat je het zo grondig aanpakt.
Hier een paar gedachten over dit concept.
Wordt zo'n kleine ruimte niet snel te warm?
Als je in deze kast niet alleen larven maar ook kevers gaat houden zul je ook wat verlichting in moeten bouwen, anders leggen de vrouwtjes nauwelijks eieren (dit geldt voor rozenkevers, neushoornkevers zijn vnl. 's nachts actief).
Verlichting betekent automatisch warmte, dus als je ook nog een verwarming inbouwt zal het misschien snel te warm worden. Een graad of 23 is voor de meeste soorten voldoende. Hoger dan 30 graden is voor zowel de larven als kevers te hoog.

Ook moet je ervoor zorgen dat de warmte voor de larven niet van onderen komt. Als het ze te warm wordt, kruipen ze instinctief naar beneden en dus zo hun ondergang tegemoet.

Ik ben reuze benieuwd naar hoe deze opzet er uiteindelijk uit zal komen te zien. Wacht met spanning op een paar foto's :) .


Barbara
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

Bericht door Arne van Bekkum »

Bedankt voor de reactie!
De kevers komen niet in de kast maar in glazen terraria.
De terraria komen in een stelling in de woonkamer, ze staan nu opgeslagen in de schuur.
Ik heb ook 2 zelfbouw broedmachines die ik kan gebruiken als de cocon kapot gegaan is of iets dergelijks.
Het probleem is dat ik niet mijn hele huis op 24 graden wil verwarmen en ik dus een kachel in de kast moet zetten.
Ik haal de kachel morgenochtend op en dan zal ik gewoon maar moeten proefdraaien denk ik.
Zodra de kast klaar is zal ik een foto plaatsen.
mvg Arne
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

Bericht door Arne van Bekkum »

Nou de kast is voorlopig 'klaar'.
De electrische cv heeft hem zo op temperatuur.
De temperatuur en de luchtvochtigheid worden op 4 plekken op verschillende hoogtes gemeten, waarvan ik de temperatuur en luchtvochtigheid onder en bovenin de kast kan aflezen op de thermometers zonder de deur te hoeven openen.
Om zelf beter te kunnen zien heb ik 2 lampjes van 25 watt opgehangen die mogelijk in de zomer als verwarming kunnen dienen.
Ik heb bovenin de kast 28 bakken van 6 liter staan, onderin 12 van 16 liter en in het midden in totaal 10 van 6 liter en 35 ronde van 1,1 liter.
Een leuke verzameling lege bakken hehe...
De terrariums en de broedmachines heb ik nog niet staan.
Die foto's hou je nog tegoed.
In elk geval ben ik op het afstellen van de temperatuur na klaar om binnenkort larven aan te schaffen!!
mvg Arne
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

Bericht door Arne van Bekkum »

Ik kan geen foto's plaatsen omdat het bestand te groot is????
Ik ben geen computer held kan iemand me elpen?
mvg Arne
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dat heb je vlot geregeld ! Uh foto uploaden via photobucket ofzo. Waar staat die inbouwkast ? In een koude kelder of gewoon bij kamer temperatuur ? Larven hoeven niet zn warm als de imago's. Ook produceren de larven zelf best wel warmte als je er een hoop heb staan. Heb zelf al eens broei gehad in een bak die bij kamer temperatuur stond. Ben benieuwd naar de foto's.
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

Bericht door Arne van Bekkum »

Goedenavond,
de kast is tussen de slaap en badkamer ingebouwd. (lekker hoor..)
Gewoon bij kamertemperatuur dus alleen is die wat aan de lage kant. (18 graden)
Ik ben nu aan het bekijken hoe ik de kast zo gelijkmatig mogelijk op temperatuur kan krijgen.
Ik heb er een ventilator ingezet die zachtjes blaast. Ben benieuwd.
Misschien is het ook wel voldoende om gewoon een paar gloeilampen op te hangen.
Het is denk ik sneller te warm in zo'n kast als te koud.

Ik krijg het niet voor elkaar om de foto's te plaatsen als ik het bij 'Bijlage toevoegen' probeer geeft hij aan dat het bestand te groot is.???
Hoe moet ik nou precies een foto plaatsen? Of zijn de foto's niet goed?
mvg Arne
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ga bijv naar http://photobucket.com/ upload daar je foto en zet de link hier in je bericht. ;)
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

Bericht door Arne van Bekkum »

Ik krijg het niet voor elkaar met die foto's... :oops:
Geef me anders je e-mail adres dan stuur ik ze daar wel naartoe.
(ik ben al blij dat ik dat uitgevonden heb hehe)
mvg Arne
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

Bericht door Arne van Bekkum »

Oke de foto's heb ik nu op photobucket.
Nu nog uitzoeken hoe ik een link kan plaatsen....
mvg Arne
Plaats reactie