watervalletje

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

watervalletje

Bericht door Koen »

kan je in een keverbak een watervalletje maken waarin er max 0,5 cm water staat dus ook in het plasje water erna?
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Hallo koener,

Wat wil je met een waterval bereiken?

Als je bang bent dat de kevers dorst hebben, is dat ongegrond. Je zult regelmatig genoeg moeten sproeien (ongeveer 1 á 2x per week), als de kevers dorst hebben, drinken die van de druppeltjes die zich daardoor vormen.

Kevers kunnen niet zwemmen en ook al lijkt een halve cm weinig, veel van de kleinere kevers zullen zoveel water waarschijnlijk niet overleven.
Dan heb je nog het probleem met het substraat. Als je wilt dat je kevers eieren leggen moet de substraatdikte toch snel zo'n 10 cm zijn.
Laat je de larven in de bak, dan zul je merken dat de wat grotere larven goede woelers zijn en laten alles wat op het oppervlak ligt langzaam maar zeker verdwijnen, dus hoe doe je dat met het opvangreservoir voor het water?
Wil je de larven apart opkweken, is de aanwezigheid van een waterval ook niet echt handig bij het doorzoeken van het substraat.
Je kevers hebben veel licht nodig, dus een lampje boven (of in de bak), daardoor zal er erg veel water verdampen. Veel kevers komen uit de savanne, dus redelijk droog klimaat, dus zoveel water vinden ze niet fijn.

Dus mijn advies: niet doen.

Succes
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

oke dan doe ik het niet want ze mogen natuurlijk niet verdrinken.en ik dacht dat pachnoda uit het regenwoud kwamen,dus ik dacht dat ze dan wel genoeg water zien(van de regen).
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Sommige kevers komen inderdaad uit het regenwoud.
Maar de grond- en luchtvochtigheid is beter te regelen met sproeien dan met een watervalletje.
't Zijn doorgaans maar kleine bakken waarin kevers worden gehouden, dus makkelijk te onderhouden.
Waar veel kevers wel van houden zijn klimtakken, dus daar kun je je decoratiekunsten mee laten zien :) .

Overigens wel een leuk idee hoor, maar gewoon niet echt praktisch in een keverbak.
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

ja van klimmen houden ze wel en dat kunnen ze bij mij ook een foto van mijn bak staat hier http://coleoptera-forum.nl/viewtopic.ph ... 5&start=30 en doe ik geen watervalletje
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Dat ziet er mooi verzorgd uit!

Om te voorkomen dat het substraat in je larvenbak te snel uitdroogd (en dat doet het bij zoveel ventilatie) kun je 3/4 van alle ventilatieopeningen afdekken met een stukje plastic (oud verpakkingsmateriaal, plastic zakje e.d.). Dan weet je zeker dat het goed gaat en heb je er minder omkijken naar.
Als je weet dat ik in een bak voor 10 larven ongeveer 20 met een priem geprikte gaatjes heb, dan is de ventilatie die jij hebt gigantisch.

Succes en ik ben benieuwd naar je nieuwe aanwinsten/kweekresultaten!
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

ik gebruikt de onderste bak nu niet meer maar op de vogende pagina staat de setup hoe die nu is. en in de bak met de vele ventilatie heb ik verhoudfolie gedaan waar ik gaatjes heb ingeprikt.
Plaats reactie