Rozenkevers larvensubstraat

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Rozenkevers larvensubstraat

Bericht door Sam »

Wat is allemaal goed om in het substraat te doen?
Ik heb gelezen dat je minstens 80% rot hout en bladeren van het bos moet vermalen, maar in onze tuin staan eiken, notenbomen en pruimenbomen. En die gaan hun blaadje bijna verliezen, zijn deze ook goed? Of zijn die niet rot genoeg?
Kan het ook kwaad als er 100% blaadjes en hout in zit? Dus geen grond?
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Hoi Sam,

Wat een vragen allemaal, hartstikke goed.
Heb je al eens op het forum rondgekeken of de zoekfunctie gebruikt?
Wat de larven graag eten hangt van de soort kever af.
De kevers die wij gemakshalve rozenkevers noemen doen weinig met rot hout. Eudicella's kunnen toe met 10-20% rot hout. Dus zal hun substraat vnl. uit goed rotte bladeren en humus moeten bestaan. Humus is de laag verrot materiaal dat in een bos net onder de gevallen bladeren zit. eerst de grote bladeren opzij schuiven en dan de eerste paar cm bodem afgraven en je hebt goed substraat.
Maar wel goed uitkijken met allerhand 'wild' dat er in die bodemlaag leeft (pissebedden, duizendpoten, mieren, mijten etc. etc.) Alles wat je met het blote oog kan zien gewoon handmatig verwijderen. De meesten zijn trouwens niet schadelijk alleen kunnen ze hinderlijk worden onder de tropische omstandigheden die we ze in een terrarium bieden (bevolkingsexplosie). De verschillende manieren om dat te voorkomen zijn al hier op het forum besproken.

Pas gevallen bladeren zijn inderdaad te vers en kunnen niet door de keverlarven gegeten worden. Maar je moet wel uitkijken waar je die humus vandaan haalt, dicht bij een drukke weg of dicht bij een veld dat met pesticiden gespoten wordt is een no-go. Dus je zult even moet zoeken.
Als je per ongeluk wat zand of aarde meeneemt is ook niet erg. Dat hebben de volgroeide larven nodig om hun cocon van te bouwen.

Succes
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Weer bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Ik stel veel vragen, maar ik wil gewoon het beste voor mijn kevertjes, en ik krijg ze pas als ik een goed rapport heb. :D
Ik had al gepland om substraat te gaan halen in een klein bosje bij mij in de buurt, maar dat ligt naast een maïsveld.
Maar ik dacht dat kevers alleen hout nodig hebben om cocons van te maken?
Bedankt Barbara!
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Zoals je weet eten de meeste rozenkevers humus/compost. In principe ieder goed vergaan en verteerd plantaardig materiaal (behalve gras).
Sommige soorten hebben helemaal geen verrot hout nodig (bijv. Smaragdestes), maar de larven van de meeste rozenkevers stellen rot hout wel op prijs, maar de hoeveelheid is per soort anders. En ja, de larven eten het hout.
Het wordt ook wel gebruikt bij de bouw van de cocon, maar dat is puur omdat het in de buurt lag :) .

Ik heb ook het probleem dat ik geen goed stukje bos heb. Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb bij een tuincentrum een grote zak tuincompost gekocht (Géén -aarde). En ja, daar hebben ze nog vanalles bij gedaan, maar tot nu toe heb ik goede resultaten en weinig uitval. Ik weet dat het niet 'volgens de regels' is, maar nood breekt wet en wie niet waagt die niet wint vind ik altijd.

Succes
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Plaats reactie