Terrarium

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Terrarium

Bericht door Sam »

Ik vroeg me af of een terrarium speciaal voor kevers moet zijn, want ik zie op het internet vooral terra's die voor reptielen of amfibieën zijn. En hoeveel zou het moeten kosten? Ik ben opzoek naar een standaard terrarium: niet groot, maar het moet wel goed mogelijk zijn om er kevers in te houden.
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Ha Sam,

Eigenlijk is ieder terrarium geschikt, maar je moet rekening houden met een aantal factoren:
- is er een ventilatiemogelijkheid. (Openingen waar kevers doorkunnen afplakken met gaas. Kevers zijn ware Houdini's.)
- kan je er een klein lampje (40 watt is al snel te veel) in monteren (of boven op de dekplaat zetten).
- hoe hoger het terrarium, hoe meer klim gelegenheid (takken) kun je je kevers geven en dat stellen ze zeer zeker op prijs.
- het maat terrarium geeft ook meteen de maat van de erin te houden kever aan. Smaragdestes heb ik met veel succes in een terrariumpje van amper 20x20 cm bodemoppervlakte gehouden. Maar Eudicella's willen toch graag wat meer ruimte. Mecynorrhina's heb ik in een bak (oud aquarium) van 60x30x30 gehouden en dat ging ook prima (triootje)
- de maat van het terrarium is ook de grens voor het aantal dieren dat je erin kunt houden.
- en dan is er ook nog de vraag waar je de larven laat opgroeien. Doe je dat in het terrarium, zal het hoger moeten zijn in verband met een dikke laag substraat dan wanneer je de larven er regelmatig uit zoekt en apart opkweekt.

Dus zoals je ziet kun je in principe in elk terrarium wel een keversoort houden. Het hoeft ook niet veel geld te kosten, een lek aquarium is goed om te bouwen tot een keverbehuizing.
Ik persoonlijk ben zo gek om alles een beetje gelijk te willen hebben en ik houd mijn kevers vnl. in plastic faunaboxen van 20 liter. Die zijn in de dierenwinkel stervensduur (25 euro of meer), maar die kon ik een paar jaar geleden op de beurs voor 15 euro krijgen en als je die met een beetje beleid behandeld gaan die lang mee.

Ik hoop zo een antwoord op je vraag gegeven te hebben.
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Bedankt voor het uitgebreide antwoorden.
Toch heb ik nog enkele vragen, stel dat er in de dekplaat (dat is toch het deksel he?) een groot gat zit, is het dan goed als ik daar een gloeilamp bovenhang? (ik had gedacht aan zo'n leeslamp dat je kan vasmaken aan je bed, en dat je kan plooien)
Is een oud aquarium ook goed? Voor de rest moet ik er dus alleen op letten dat het hoog genoeg is, en dat het groot genoeg is afhankelijk van de soort kever.
Ik denk wel dat verkocht word op de beurs in Seraing, of niet?

Nogmaals bedankt voor de informatie Barbara!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Voor het huisvesten van kevers is de stelregel eigenlijk een bodemdiepte van 3x de lengte van de kever met een minimum van 10 cm indien je wilt kweken. Zijn je kevers 4 cm dan moet de bodem 3 x 4 cm ( = 12 cm ) zijn.
De lengte van de bak moet minimaal 3 x de lengte van 1 kever zijn.
De breedte en hoogte ( wat je bovenop het substraat moet rekenen ) minimaal 2x de lengte van de kever. Deze maten zijn voor het huisvesten van 1 kever. Zodra je meer kevers in 1 bak gaat houden moet je naast de afmetingen voor 1 kever voor elke extra kever 50% extra ruimte rekenen.

Voorbeeld : Je wilt 8 kevers van 4 cm in 1 bak gaan houden. Dan is de lengte 3 x 4 cm ( = 12 cm)voor de eerste kever. Voor elke volgende kever 1,5 x 4 cm ( = 6 cm ).
De totale lengte is dan 12 + 6 +6 + 6 + 6 + 6 + 6 + 6 = 54 cm
De breedte en hoogte zijn 2 x 4 cm ( = 8 cm ) voor de eerste kever. Voor elk volgende kever 1 x 4 cm ( = 4 cm )
De breedte en hoogte worden dan 8 + 4 + 4 + 4 + 4 + 4 + 4 + 4 = 36 cm
De diepte van je substraat was 12 cm dus je totale hoogte van de bak word 12 + 36 = 48 cm

Let op dit zijn de minimale afmetingen ! Het kan absoluut geen kwaad om je kevers meer ruimte te gunnen zeker niet als er meerdere mannen aanwezig zijn.
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

@Sam
Als er een groot gat in de dekplaat zit, zul je er eerst voor moeten zorgen dat de kevers niet kunnen ontsnappen :D .
Daarna kun je gerust een bureau-/nachtlampje op de dekplaat zetten, mits dit niet te heet wordt en het glas springt (of plastic smelt).
Een oud aquarium is prima, als de kevers maar niet kunnen ontsnappen!
Of er in Seraing levende kevers te vinden zijn weet ik niet, dat is ieder jaar weer anders.

@Hansje Pansje
Dat is een mooi rekensommetje, maar in de praktijk valt het toch iets anders uit.
Want volgens jouw berekening zou ik dus 8 Mecynorrhina's in dat bovengenoemde oude aquarium van mij kunnen huisvesten. Dan vallen er geheid dooien ben ik bang (spreek uit eigen ervaring). en 1 man met 7 vrouwen is ook geen optie als je wilt kweken, dan worden de eieren niet goed bevrucht.
Een goede vuistregel is het wel, vooral de dikte van het substraat is belangrijk, anders leggen de vrouwtjes geen eieren. Het is een beetje hetzelfde in de aquariumwereld, daar geld de lengte van de bak moet 10x de lengte van de vis zijn, maar dan gaan ze uit van een slanke vis. Doe je diezelfde berekening met een hoog gebouwde vis zoals een maanvis, dan komt deze al gauw in een te krap aquarium te zitten.
Een vuistregel is ook niets anders dan een leidraad waar je nog wel je gezonde verstand bij moet blijven gebruiken :) .
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Plaats reactie