Cocopeat achterwandje

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
s.janssen
L1
Berichten: 36
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 21:10

Cocopeat achterwandje

Bericht door s.janssen »

Van de week was ik bezig met nieuw achterwandje voor een groepje Pachnoda, bak van 30x30x40 (LBH).
Ik wou de achterwand uit cocopeat laten bestaan, piepschuin en 3 lagen tegellijm).
Maar misschien doe ik het verkeerd maar na de laatste laag, cocopeat er op gedrukt valt alles er af.
Zijn er mensen die dit ook doen, doe ik wat verkeerd?

Ik heb ook geprobeert er door heen mengen, maar dat plakt niet. Ook hoor ik wel eens van Epoxy-hars er op smeren en dan er in drukken.
Beetje zonde, dan wordt het denk ik spuiten.
Myriapoda || Scolopendra || Achatina ||Mantodae ||Blattodea
Colectie: Te veel om op te noemen!:)
Reptielen: 1.1.0- Gerrhosaurus validus
0.0.1- Trachemys scripta troosti 1.0.0 - Trachemys scripta scripta
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Met name als je lijm mengsel maakt van turf, cocopeat en lijm is de verhouding erg belangrijk. Ik denk dat het echt uitproberen is. Het zou ook kunnen dat het piepschuim niet ruw genoeg is om de lijm vast te houden. Misschien dat purschuim dan beter werkt?

Ik weet niet waar je van houd maar ikzelf gebruik kurkplaten, snijd makkelijk en is erg goedkoop. Voor de mooiere bakken gebruik ik varenwortel. Dit is een soort bast wat je in stukken tegen het glas lijmpistoolt. Dit is een stuk duurder maar als je het vaak nat maakt komen er allerlei exotische plantjes uitgroeien. (erg mooi voor bijvoorbeeld gifkikker bakken)

Iets als piepschuim (en ook purschuim) lijkt me erg zacht en ik denk dat kevers erdoorheen gaan knagen. Zelfs kurkplaats is niet altijd veilig. Exopy-hars kan misschien helpen maar is misschien schadelijk voor de kevers?
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
s.janssen
L1
Berichten: 36
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 21:10

Bericht door s.janssen »

De achterwand is inmiddels af, ik heb 3 lagen tegellijm gedaan waarvan de laaste laag erg dik is. Omdat hier cocopeat op heeft gezeten heeft het een erg mooie structuur. Dit ziet er heel erg natuurlijk uit. Daarna heb ik het met zwart en groen gespoten. Dat is keihard geworden.
Vanmiddag ingericht en over een half weekje gaan de kevers er in. Ik zal binnenkort is wat foto's posten.

Bij de miljoenpoten en kakkerlakken gebruik ik ook idd kurkplaten. Ik koop ze op mijn stage (Ter.nl) voor 5 euro.
Heel erg makkelijk en goed vervangbaar. Al vind ik af en toe een bak met een wandje ook erg mooi.
Bij mij andere bakken, er komen nog 2 bakken van 40x40x40 voor 2 soorten Eudicella houdt ik het lekker simpel.
Myriapoda || Scolopendra || Achatina ||Mantodae ||Blattodea
Colectie: Te veel om op te noemen!:)
Reptielen: 1.1.0- Gerrhosaurus validus
0.0.1- Trachemys scripta troosti 1.0.0 - Trachemys scripta scripta
Plaats reactie