Zelf achterwand maken

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
C.C.
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 19:35

Zelf achterwand maken

Bericht door C.C. »

Ik zou graag een mooie achterwand willen hebben voor mijn terrarium en ik las dat het best eenvoudig zelf te maken is. Ik zat zelf te denken aan piepschuim en tegellijm. Heeft iemand hier iets dergelijks gemaakt? er staat best veel informatie op internet maar dat is alleen gericht op reptielen of vissen dus weet ik niet waar ik rekening mee moet houden in een kever-terrarium. Zo leek het me niet nodig om het geheel te behandelen met epoxy o.i.d. omdat er niet aan gekrabt of geknabbelt wordt. Graag hoor ik hier ervaringen en tips, alvast bedankt :)
kistgeit
L1
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 17 jan 2010, 19:23

Bericht door kistgeit »

Ik heb ooit eens een achterwand gemaakt voor mn gekkobak met tegellijm en piepschuim, dat gaat prima. Waar je alleen wel op moet letten is dat alle piepschuim besmeerd is omdat anders krekels (en misschien ook wel kevers) aan het piepschuim gaan zitten knabbelen en dat is natuurlijk niet e bedoeling
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Larven knagen wel degelijk aan je achterwand. Ikzelf heb er kurk ingelijmd. Ik ben benieuwd naar je vorderingen!
keverspel.JPG
keverspel.JPG (19.37 KiB) 4400 keer bekeken
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
C.C.
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 19:35

Bericht door C.C. »

Ja larven (als ik die ooit krijg) zou ik waarschijnlijk toch in een ander bakje doen omdat er niet genoeg voeding zit in de bodemgrond van het terrarium.
Het grootste probleem tot nu toe is eigenlijk het piepschuim, omdat dat bij de bouwmarkt alleen in (te) grote hoeveelheden te verkrijgen is :S
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zodra je volwassen koppeltjes in een bak heb zitten heb je binnen mum van tijd er ook larven in zitten...
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Sommige volwassen kevers kunnen de achterwand ook slopen. Dit was toch het geval bij mijn Dynastes hercules lichyi man toen ik een achterwand uitprobeerde. Bij kleinere kevers (Eudicella, Pachnoda, misschien Mecynorrhina) kan dit wel geen probleem zijn.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ook kleinere kevers slopen de achterwand. Ik moet elke paar jaar de kurken achterwand vervangen. Een beschermend laagje er overheen zou denk ik geen kwaad kunnen.
C.C.
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 19:35

Bericht door C.C. »

Ok bedankt :) toch maar even kijken voor een beschermlaagje dan.
faithfull2800
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 15 mar 2010, 23:00

Bericht door faithfull2800 »

C.C. schreef:Ok bedankt :) toch maar even kijken voor een beschermlaagje dan.
Hallo
Je kan zeer mooie achterwanden maken met isolatieschuim,als dit uitgehard is kan je er met een scherp mes vormen snijden,als het waterdicht moet zijn gebruik je daarna tegellijm,met een borsteltje aanbrengen,als je wil kan je in de lijm kiezeltjes plakken,gewoon opgooien,een beetje aandrukken en laten drogen.
Je kan ook tijdens het spuiten met de isolatie,takken of andere zaken in het schuim bevestigen,je kan ook gaten maken in het uitgeharde schuim,waarna je er planten kan inzetten.Ook een voordeel is dat je er tillandsia's of bromelia in kan vaststeken,of andere plantjes die je dan eerst in een zakje steekt ,en daarna het zakje vastpinnen en het zakje bedekken met wat mos..
Kijk een via google afbeeldingen naar tropische terrariums.De mogelijkheden zijn oneindig,ik heb in mijn terra's ,watervallen
Veel geluk met de bouw

grtz Edwin :ugeek:
Lygodactylus sheffleri - Sternotherus carinatus -Sternotherus odoratus
ambystoma mexicanum -Takydromus Sexlineatus
Epidobates Tricolor - Rhampholeon Brevicaudatus -
faithfull2800
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 15 mar 2010, 23:00

Bericht door faithfull2800 »

faithfull2800 schreef:
C.C. schreef:Ok bedankt :) toch maar even kijken voor een beschermlaagje dan.
Hallo
Je kan zeer mooie achterwanden maken met isolatieschuim,als dit uitgehard is kan je er met een scherp mes vormen snijden,als het waterdicht moet zijn gebruik je daarna tegellijm,met een borsteltje aanbrengen,als je wil kan je in de lijm kiezeltjes plakken,gewoon opgooien,een beetje aandrukken en laten drogen.
Je kan ook tijdens het spuiten met de isolatie,takken of andere zaken in het schuim bevestigen,je kan ook gaten maken in het uitgeharde schuim,waarna je er planten kan inzetten.Ook een voordeel is dat je er tillandsia's of bromelia in kan vaststeken,of andere plantjes die je dan eerst in een zakje steekt ,en daarna het zakje vastpinnen en het zakje bedekken met wat mos..
Kijk een via google afbeeldingen naar tropische terrariums.De mogelijkheden zijn oneindig,ik heb in mijn terra's ,watervallen
Veel geluk met de bouw

grtz Edwin :ugeek:
nog even dit meegeven,de tegellijm die je gebruikt word zeer hard na het drogen,bijna onmogelijk voor kevers om hier door te raken
Lygodactylus sheffleri - Sternotherus carinatus -Sternotherus odoratus
ambystoma mexicanum -Takydromus Sexlineatus
Epidobates Tricolor - Rhampholeon Brevicaudatus -
Plaats reactie