Megasoma actaeon welke grond?

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Dierentuin
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 21:47

Megasoma actaeon welke grond?

Bericht door Dierentuin »

Hallo,

Hoop dat ik het juiste subforum heb voor mijn vraag.

Ik heb mijn l3 actaeon's nu in een 80cm bak met bosgrond. Ik raap eikenbladeren en rotte stammetjes enzo en die vermaal ik en meng ik door de bosgrond.
Ik verbaas me iedere keer over al het leven wat je mee neemt uit het bos.

Mijn vraag is dus:
kan ik ze ook op cocopeat zetten? Ik wil dan de bladeren en stammetjes goed afspoelen en erdoor mengen.

Eten hun trouwens ook fruit? Ik kan daar namelijk niks over vinden. Ze zijn nu l3 en komen goed aan.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groetjes Tuin.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Dierentuin schreef:kan ik ze ook op cocopeat zetten? Ik wil dan de bladeren en stammetjes goed afspoelen en erdoor mengen.
je andere grond is beter maar meer hout toevoegen.
Dierentuin schreef:Eten hun trouwens ook fruit?
nee, geen fruit
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wouw mooi soort en groooot :D Ha ha ik hou me aanbevolen mocht het later van een paring komen !
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Maak het substraat ook niet te nat; je zegt dat je de bladeren en blokjes wast: is niet nodig, het meeste leven dat je meeneemt uit het bos is niet schadelijk voor de L3's. Zorg dus voor een matige vochtigheid.

Veel succes met M. actaeon. Indien je gewichten hebt, laat dan maar alvast iets horen ;)
Cocospeat is erg zuur, en ze eten dit niet. Zoals Harald zegt, meer hout aan het substraat toevoegen.
Dierentuin
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 21:47

Bericht door Dierentuin »

Bedankt voor de snelle antwoorden.

Ik was de bladeren en stammetjes nu niet maar wou dit gaan doen.

Die rotte eikenstammetjes maal ik fijn. Is het dan beter om ze gewoon zo er in te leggen? Ik ga om de week nieuwe grond en hout enzo halen is dat voldoende?

Ze wegen nu (3 weken geleden) 88 gram en 104 gram.

De rozenkeverlarven heb ik wel op cocopeat en geef ik fruit. Ik kreeg ze ook op cocopeat. Kan ik hun dan ook beter overwennen op bosgrond? Ze doen het wel goed. Ik heb 20 larven en 13 cocons.

De Eudicella smithi bertherandi heb ik wel op bosgrond en geef ik ook fruit.

Ik hoop dat ik goed bezig ben? De larven doen het goed dus echt fout ben ik geloof ik niet bezig.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Het is het beste om het hout steeds fijn te malen (nemen de larven sneller op en daardoor komen ze sneller aan).
Voor de rozenkevers mag je vanaf nu steeds gewone boshumus toevoegen (daarin zit het voedsel) + heel klein beetje hout. Cocospeat kan in wezen geen kwaad voor rozenkeverlarven, daar dit het vocht goed vasthoudt, maar er zitten nauwelijks voedingsstoffen in.

Je mag gerust wekelijks nieuwe bosgrond + hout gaan halen, maar ververs de larven wel niet wekelijks, dan verstoor je ze te veel. Doe dit 1 keer per 1-1,5 maanden voor de M. actaeon larven; dit is wel afhankelijk van de bak waarin je ze houdt (hoe hou je ze???). Dit zou tenminste 10-15 L. moeten zijn voor het mannetje (104 g.?) en 5 à 10 L. voor het vrouwtje. Voor rozenkevers mag het frequenter (1 keer per twee weken).
Plaats reactie