Te koud voor m'n cyprolais aurata's?

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Te koud voor m'n cyprolais aurata's?

Bericht door Lous »

Ik heb de indruk dat mijn cyprolais aurata's het te koud vinden, ze komen bijna niet tevoorschijn.
Iemand ervaring met deze soort en tips voor mij?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Zo lang je ze bij kamertemperatuur houdt of hoger zullen ze het zeker niet te koud hebben. Het is wel zo dat ze minder actief zijn als het kouder is. Dat kan geen kwaad. Sterker nog, bij lagere temperaturen leven ze langer.

Wil je ze wat meer zien overdag dan kun je ervoor zorgen dat het wat warmer is in de bak. Maar om daar specifieke tips voor te geven moet je ons eerst even vertellen in wat voor bak je ze hebt.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

bas schreef: zo 04 nov 2018, 17:47 Maar om daar specifieke tips voor te geven moet je ons eerst even vertellen in wat voor bak je ze hebt.
Nou, ze zitten nu even tijdelijk bij m'n pachnoda's (3 in totaal, de andere 7 liggen nog in de kweekbak te verpoppen), maar de bedoeling is om ze straks in een ander terrarium te doen. Ik kan dus nog alle kanten op qua huisvesting. Ik heb hier een stuk of 5 terraria van verschillende groottes. Kan ik de bak verwarmen met een warmtematje bijvoorbeeld?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ochja, dat zijn natuurlijk die vers uitgekomen kevers van die mooie foto's! Had ik even niet aan gedacht.

Het is heel normaal voor kevers om na het uitkomen nog een tijdje ergens weg te kruipen en inactief te zijn. (Zeker bij kevers die handmatig een beetje geholpen zijn met uitkomen.) Normaal gesproken blijven ze na de verpopping nog een aantal weken in de cocon zitten om de vleugels en elytra netjes op de juiste plek te vouwen en uit te harden. Vervolgens breken ze uit de cocon en verstoppen ze zich dus weer een week of twee. In die tijd eten ze ook nog niets.

Pas als ze er echt klaar voor zijn komen ze boven de grond kijken, gaan ze eten en op zoek naar een partner.

Helaas nog even wachten dus en verwarmen lijkt me in dit geval dan ook niet nodig. Sterker nog, dat is in bijna alle gevallen onnodig! Vaak levert dat problemen op met een plaatselijk te warm substraat, uitdroging en temperatuurwisselingen. Zeker wanneer een warmtematje gebruikt wordt.

Nog even geduld dus, dan komen ze vanzelf naar boven :)
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

OK, dat wist ik niet, dat ze nog zó lang de tijd nemen na het uitkomen! Ik heb deze inderdaad een beetje geholpen (was echt té nieuwsgierig :D ), maar ik zal de overige gewoon netjes laten liggen hoor :mrgreen:
Geduld dus... bedankt voor je uitleg!
🪲 Beetlegems 🪲
Plaats reactie