Hoe zie ik het verschil tussen 2 soorten larven?

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Guppie964
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 31 mei 2017, 15:30

Hoe zie ik het verschil tussen 2 soorten larven?

Bericht door Guppie964 »

Ja hoor, terug van vakantie en dochterlief vond het nodig om de bakken met larven om te laten vallen tijdens mijn afwezigheid.
Je snapt het al, overal aarde en larven.😨
Ze geeft geprobeerd om ze weer terug te zetten in de bijbehorende bakken maar ze durfde ze niet op te pakken. 🤢
En larven kruipen alle kanten uit...
Hoe zie ik nu het verschil tussen eudicella hornimanni en pagnoda' s?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dat verschil zul je aan de larven helaas moeilijk gaan herkennen. Tussen subfamilies is nog wel goed een verschil te zien, zo zien cetoniinaelarven er anders uit dan die van Dynastidae of Lucanidae. Binnen subfamilies wordt het al lastiger en is het vaak pas op late leeftijd te zien.

Normaal gesproken zijn late L3 van Eudicella sp. te herkennen aan een bruin achterwerk. De soort die jij hebt is echter geen Eudicella hornimani maar Cyprolais hornimani en deze zullen dan ook niet de donkere achterzijde krijgen. Deze blijven dus nagenoeg identiek aan die van je Pachnoda.

Zelf zou ik in zo'n geval de larven in een grote bak stoppen en afwachten wat eruit gaat komen. Heel veel anders dan dat kun je niet doen. Bovendien kan het ook niet echt kwaad om larven van deze twee verschillende soorten bij elkaar te stoppen. Blijft echter een beetje onhandig als je niet meer weet wat wat is :P

Succes!
Guppie964
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 31 mei 2017, 15:30

Bericht door Guppie964 »

Nee, kan ze nu niet meer verkopen. Pubers... grrrrr :oops:
Plaats reactie