Terrarium en ondergrond

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Meursie
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 17:06

Terrarium en ondergrond

Bericht door Meursie »

Ik heb een ter. van 70x40x40 leeg staan. Daar wil ik wat Rozenkever's in hebben. Als ondergrond heb ik ecologische cocos potgrond gekocht dat wil ik samen met wat bladeren vermengen. Ik las ergens anders dat de cocos goed voor de larve zijn omdat ze dat zouden eten, maar vind dat nergens terug op dit forum. Is dit goed spul of niet??
Verders als het goed gaat met de Rozenkevers kan ik er dan ook andere soorten bij doen bij dit formaat terrarium.
Gr Meursie
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Hoi Meursie, voor je vraag wat betreft de kokos grond kijk eens hier viewtopic.php?f=27&t=273 Ik heb nog niet eerder gehoord dat ze hier beter van groeien. Over het algemeen maakt men het substraat van bosgrond met rottend hout en bladeren. (geen naaldhout/dennennaalden).

Rozenkever is een algemene naam en het is me niet helemaal bekend welke soorten deze omvat. Ik denk dat je Pachnoda marginata peregrina of iets dergelijks bedoelt. Je kunt in een dergelijke bak 2 soorten houden. Je moet echter wel opletten dat je niet 2 soorten van dezelfde familie houd. Dus geen Eudicella smithi bij Eudicella gralli houden. Anders krijg je mogelijk hybriden.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Cocosgrond biedt absoluut geen voedsel voor de larven ;)
Bladeren en hout wel. De kokosgrond mag je erbij doen (is niet schadelijk, want het houdt de vochtigheid goed), maar hou wel een grotere portie bladhumus in het terrarium.
Meursie
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 17:06

Bericht door Meursie »

Ik heb het artikel ff op gezocht http://www.animalproject.com/artikels/I ... chnoda.php .Dan gooi ik er gewoon wat oud potgrond in met bladeren.
Bedankt voor de info.
Plaats reactie