deksel voor aquarium maken

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Thijmen
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: do 09 feb 2017, 08:37

deksel voor aquarium maken

Bericht door Thijmen »

ik heb zoals in mijn voorstel ronde gezegd een aquarium van 40x25x25, alleen zit hier geen deksel op.

ik probeer nu een deksel te maken van een tempex doos, maar als iemand nog andere tips heeft om op een makkelijke manier een deksel te maken hoor ik die ook graag.

nu een paar vragen waar ik mee zit:
knagen kevers door tempex heen?
en knagen ze door kunststof horregaas heen? (voor de ventilatie)
Met vriendelijke groet,
Thijmen
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Tempex is absoluut niet kever bestendig. Ze zullen er niet aan knagen maar met hun poten krabben ze het verrot, dit doen (voornamelijk de grotere soorten) zelfs met kurken achterwanden. Waarom gebruik je niet gewoon triplex of multiplex?

Het horregaas moet wel voldoen mits het goed bevestigd is...

Succes!
Thijmen
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: do 09 feb 2017, 08:37

Bericht door Thijmen »

blij dat ik niet verder ben gegaan aan de deksel, ik heb nog transparant polyester plaat liggen, maar dat is wat lastiger goed vast te maken. wel makkelijk met verlichting die daardoor aan de buitenkant kan.
Met vriendelijke groet,
Thijmen
Thijmen
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: do 09 feb 2017, 08:37

Bericht door Thijmen »

even een foto van hoe het is geworden:
IMG_20170408_151645.jpg
scharnier van zwart isolatie tape. er komt nog led verlichting op en natuurlijk humus. ik zit alleen nog te twijfelen of er een achterwand in komt, en vooral ook hoe dat het makkelijkste gaat.
Met vriendelijke groet,
Thijmen
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Hoi Thijmen,

Goed bezig hoor! Kleine tip; zorg dat de bak afsluitbaar is. Kevers zijn behoorlijk sterk en kunnen ontsnappen wanneer ze middels de kitrand omhoog kruipen en het deksel open duwen...

Verder zou ik er persoonlijk zeker een mooie achterwand in maken. Maar dat is natuurlijk aan jou.

Veel knutsel- en keverplezier!
Thijmen
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: do 09 feb 2017, 08:37

Bericht door Thijmen »

ik zal wel een sluiting improviseren, nu alleen nog uitvogelen hoe ik een natuurlijk ogende achterwand maak. (zonder al te veel geld uit te geven.)

ik zat aan nog iets te denken, heeft het zin om (on)kruid zaden in de bakken te strooien? zodat het kiemt en extra voeding (wortels/jonge bladeren) vormt.
Met vriendelijke groet,
Thijmen
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Voor een achterwand kan je een kurkplaat gebruiken. Op het internet vind je ook veel doe het zelf voorbeelden om uit isomo een realistische terrarium achtergrond te maken.

Planten en kevers gaan niet altijd zo goed samen. Maar ik denk dat vooral de pissebedden het grootste probleem zijn om planten in leven te houden.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Helaas kan ik je uit ervaring melden dat er in horregaas gemaakt van kunststof gewoon gaten gemaakt worden. Metaal is wel keverproof. Ja je afsluiting moet aan alle zijden sterk zijn. Het is mij al regelmatig overkomen dat de kevers (vooral gehoornde soorten) gewoon de terrarium deurtjes open wrikken/schuiven. En dat zijn geen lullige ruitjes.
Thijmen
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: do 09 feb 2017, 08:37

Bericht door Thijmen »

Ik heb inmiddels gaatjes in de deksel gemaakt met een 2mm boor. Nu nog iets verzinnen voor de sluiting

Ik heb ook alle spullen om een piepschuim achterwand te maken liggen, maar ik vraag me af hoe ik die ga kleuren. Bij woestijn terraria kan ik er gewoon zand op lijmen. Maar bosgrond rot uiteindelijk weg denk ik.
Met vriendelijke groet,
Thijmen
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Insmeren met tegellijm helpt heel goed tegen het wegrotten van piepschuim.
Plaats reactie