Bakje

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

In het verleden werden bijvoorbeeld Mecynorrhina larven wel opgekweekt in halve liter kwark bakjes. De ronde vormen hebben de voorkeur, ik meen dat dit met het verpoppen te maken heeft. Dit apart opkweken werd voornamelijk gedaan door de veronderstelling dat de larven sterk kannibalistisch zouden zijn en op deze manier kan goed in de gaten gehouden worden of de larven de gevoerde kattenbrokjes opaten. Tegenwoordig zijn we het er over eens dat larven, mits ze van gelijke grote zijn, absoluut niet kannibalistisch zijn en ze dus gewoon gezamenlijk in een grotere bak kunnen. De kattenbrokjes zijn over het algemeen vervangen door vlokreeftjes of gemalen zijderupspoppen.

Zoals jelle ook al aangeeft moet je de bakjes vaak bijvullen met nieuw substraat en zoals bas zegt hebben voornamelijk de grotere larven graag wat ruimte. De mecynorrhina larven die je van mij hebt kun je gezamelijk in een grote bak zetten. Wanneer de larven L3 bereiken zul je toch minimaal voor iedere larf 2 liter substraat moeten rekenen maar liever meer. L1/L2 kweek ik op met 10 in een bak van 8 liter... L3 heb ik er 10 van in een bak van ik meen 60 liter.

Succes!
RitaG
L1
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 20:04

Bericht door RitaG »

Ik heb ze vandaag met 5 larven in een 10 literbak gedaan. Met goede bladgrond en wat los blad en wit hout.
Morgen zal ik wat kattenbrokjes geven en ga op zoek naar zijderups.
Bedankt voor de hulp.
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Zijderupsenpoeder is bij Pim te bestellen.
www.keverskweken.nl
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Zelf gebruik ik nooit suppletie voor Dynastidae, dus ook niet voor Xylotrupes. Een goed bladsubstraat met wat hout is prima voor deze soorten. Kattenbrokken en dergelijken verlangen vooral werk doordat je de boel beter in de gaten moet houden omdat ze bij overvoren voor mijten en ander ongedierte zorgen. Ik zou ze dus gewoon weglaten.
Plaats reactie