bosgrond, waar en hoe

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Panthera
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 20:05

bosgrond, waar en hoe

Bericht door Panthera »

ik lees overal dat men adviseert bosgrond rondom loofbomen te gebruiken, helemaal goed

nu is mijn vraag waar en hoe doen jullie dat dan?
ik heb niet zoveel lef en zomaar hierin de buurt een stuk afgraven durf ik dus niet zomaar aan
dus wie kan mij vertellen wat zijn de beste plekken en wanner doe je zoiets

weet iemand voor mij in de buurt ook een goed plek?
ik woon in Katwijk aan zee , maar kom ook zeer regelmatig in de buurt van Gorinchem

of heeft er iemand een grote hoeveelheid op voorraad waar ik mag komen halen? (denk dan aan minimaal een emmer van 10l die ik nodig heb)

ik hoor graag tips
groetjes Chantal
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Hoi Chantal, ik ben bang dat je toch de nodige moed zal moeten verzamelen om met een vuilniszak het bos in te duiken. Je zal immers geregeld humus nodig hebben...
Het is inderdaad spannend maar dat went hoor! :mrgreen:

Wij gaan ook geregeld met een aantal zakken op pad en verzamelen dan direct voldoende om een aantal weken danwel maanden door te komen. Hiervoor hebben wij tonnen in de tuin staan om het te bewaren.
Een kliko is ook praktisch. En anders gewoon de zakken in de schuur...
In ieder geval zou ik geen genoegen nemen met een enkel emmertje.

Soms vragen mensen wat je aan het doen bent. En als je dan enthousiast over je hobby vertelt vinden ze het prachtig!

Als je dit echt niet durft heb je ook nog de mogelijkheid humus te kopen.
Maar ik zou gewoon lekker de buitenlucht in gaan.

Verder ben ik niet bekend in die contreien maar wellicht zijn er andere mensen op het forum die een mooie stek weten.

Succes!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Met bosgrond neem ik aan dat je het bladhumus bedoelt. De grond zelf heeft geen enkele voedingswaarde voor de larven. Het gaat met name om de bladeren. Eik heeft de meeste voedingswaarde maar ook beuk kan hier prima voor gebruikt worden. Je kunt het hele blad pakken dat bovenop ligt maar je kunt ook de blad laag die daar net onder ligt nemen. Dat is vaak al in wat kleinere stukken gescheurd blad wat al licht aan het rotten is. Thuis kun je het nog wat kleiner snipperen met de hand of bladblazer (met opzuig en versnipper functie). Hoe droger het blad hoe beter het versnipperd. Om de meegekomen beestjes uit het blad te verjagen kun je het het beste eerst uit laten dogen. Dat kan door de zak gewoon open te laten staan in bijv de schuur. Zelf leg ik met droog weer een oud 2 persoons dekbedovertrek neer of vul deze als het hard waait en leg dit in de achtertuin. Zo droogt het sneller en zo nu en dan roer ik de boel om.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Sorry het bericht is even in een paar delen... Ik word steeds onderbroken :mrgreen: Als je naar Gorinchem gaat dan rij je waarschijnlijk een stuk over de a12. Als je dan ipv de a27 naar Gorinchem de a12 een stukje verder uitrij dan kom je vanaf Driebergen, Doorn, Maarn al in mooi bosrijk gebied. Daar is gelegenheid genoeg om de auto te parkeren op een van de vele bospaadjes en parkeerplaatsen. Zelf haal ik daar ook altijd mijn humus. Bij mij in de buurt zijn geen oude bossen met een mooie laag humus. Eenmaal daar aangekomen rij ik wat rond en vind vanzelf een plekje. De ene keer keer is het hier druk en de andere keer daar. Het is een kwestie van uitproberen. Meestal ga ik met Pim samen. Dan gaan we eerst onopvallend vuilniszakken vullen. Die leggen we vervolgens klaar langs de weg en dan kan er 1 in de auto op de uitkijk en de ander laad de zakken snel in. Het is bij ons meestal wel zo dat we een uurtje of wat zoet zijn. Maar dan hebben we wel weer een hoop humus de persoon waarmee we weer even vooruit kunnen. Ook gaat mij man in het weekend weleens mee en dan maken we er een dagje weg van. Ik kijk dan op google earth waar er bossen zijn en aan de hand daarvan rijden we dan naar nieuwe plaatsen in nederland om te kijken of het wat is. Gelijk een flinke boswandeling maken natuurlijk. Ik heb in dr tuin een grote compost bak staan waar ik het humus wat ik na het verschonen over heb in stort. Zo heb ik altijd een voorraadje achter de hand. In de winter moet je er rekening mee houden dat de humus laag kan bevriezen en het een drama is om dan nog wst te kunnen verzamelen in het bos. Ook is het lastiger om het humus droog te krijgen als het al weken geregend heeft. Hou daar rekening mee en leg tijdig een voorraadje aan.
Panthera
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 20:05

Bericht door Panthera »

bedankt voor de reacties

ergens een grote voorraad opslaan is op dit moment helaas nog geen optie
hoop in de toekomst een schuur en balkon of tuin te hebben zodat ik grotere hoeveelheiden kan halen

als ik het goed begrijp is het dus niet zo zeer de grond die belangrijk is maar de bladcombinatie (voor mijn larven is ook wit hout nodig, hier heb ik een bakje van op voorraad)
ik heb op de beurs in Houten 2 zakken blad gekocht zowel eik als beuk, dit kan ik dus ook gewoon fijn maken en door mijn bestaande grond heen mengen zolang ik nog niet de optie heb gehad grond en humus te halen?
(ik had dit gekocht om mijn paludarium en terrarium mee op te leuken, maar heb nu dus heel veel over)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Grond heeft voor de larven totaal geen toegevoegde waarde. Het kan hooguit je substraat iets vochtiger of luchtiger mee maken maar ik zou het er gewoon niet aan toevoegen. Het blad kun je fijn/kleiner maken en op de juiste vochtbalans brengen. Het beste kun je het water door middel van een plantenspuit aan het blad toevoegen. Even sprayen en omroeren, sprayen en omroeren. Het duurt best wel lang op deze manier maar als je er gewoon water bij kiepert dan neemt het blad het amper op en loopt het water zo naar onderen zonder te vermengen.
Substraat moet net zo klam aanvoelen als we en verse zak potgrond. Als je een vuist substraat stevig aanknijpt dan mag er een heel klein beetje vocht tussen je vingers zichtbaar worden maar het mag er niet tussenuit lopen of druppelen. Is het te vochtig dan kan je larf gaan schimmelen of zijn weerstand kan zo verzwakken dat hij ineens vatbaar word voor allerlei dingen. Is je substraat daarin tegen te droog dan kan de larf een verstopping krijgen en daaraan dood gaan. Afhankelijk hoe groot je opkweek bakjes zijn moet je het substraat gewoon om de 2 a 3 maanden verschonen of eerder zodra je ziet dat het merendeel van het substraat uit drolletjes (frass) bestaat. De larven kunnen in een curver of samla (ikea) box waarbij je de verluchtings gaatjes het beste in de zijkant onder de rand kunt maken. Zo blijven de gaatjes altijd vrij mocht je er andere boxen op gaan stapelen. Op een 11 liter box heb ik meestal 5 (3 om 2) gaatjes van 4 mm. Dit kun je eenvoudig met een soldeerbout of boor doen. Let met boren wel op dat je tegendruk hebt zodat het plastic niet kan scheuren. Het hout kun je ook fijn maken en als het uitgedroogd is een beetje bevochtigen zoals het humus. Zelf strooi ik het fijne rot wit hout meestal in lagen. Eerst hout dan humus, weer een laag hout, dan weer humus. Tussen die lagen door gaan er ook nog additive zoals de zijderups. Zo kun je een mooi substraat opbouwen.
romagoal
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: do 27 okt 2016, 04:12

Bericht door romagoal »

Ik heb een aantal esdoorns en berken in de buurt staan, ik neem aan dat dit eveneens geschikt is?
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Over de boomsoort is er al een eerder topic geweest. Ik denk dat de meesten eik en beuk adviseren omdat dit het meest voorkomt en ze daar goede ervaringen mee hebben. Maar ongetwijfeld zijn heel veel andere boomsoorten geschikt. Eik en beuk zijn wel soorten met een traag verterend strooisel waardoor het ophoogd op de bodem. Wilg populier en berk hebben zeer snel verterend strooisel waardoor er na de winter niets meer ligt. Esdoorn zit tussen beide in en lijkt me een interessante soort om mee te experimenteren omdat ze rijk is aan voedingsstoffen maar toch voldoende traag afbreekt.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

romagoal schreef:Ik heb een aantal esdoorns en berken in de buurt staan, ik neem aan dat dit eveneens geschikt is?
Esdoorn is inderdaad ok, maar berk zou ik niet aanraden. Ik heb hier alleen maar slechte ervaring mee gehad (zelfs larven die er zie van werden). Ik denk dat dit voornamelijk ligt aan het feit dat berken gewoonlijk op erg zure zandige bodems groeien. Ik denk hierbij dat de zuurtegraad van dit substraat dan ook té is voor de larven.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Tom,

Dat klopt niet hoor. Strooisel van berk is helemaal niet zuur. Eik en beuk zijn een van de zuurste strooisel die wij hebben, na het naaldhout natuurlijk. Ik vermoed dat de larven net zuur strooisel nodig hebben omdat dit enkel door schimmels kan verteerd worden. Bij voedselrijke strooisel krijg je bacteriële vertering. Ik vermoed dat ze daar niet zo goed tegen kunnen. Ook in de tropen is het meeste trouwens zuur.

We gaan misschien of topic en hebben eenzelfde al eerder gepost.
Plaats reactie