Beestjes in substraat

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
rozenkevertje
Ei
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 06:46

Beestjes in substraat

Bericht door rozenkevertje »

Beste allemaal,

Ik haal mijn substraat voor de imago's uit het bos.
Maar er zitten allemaal kleine beestjes in.
Ik vraag me af of die kwaad kunnen voor de kevers.
Ik heb namelijk nog geen ervaring daarmee.

Groeten, Simon
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Simon,

In principe kunnen die beestjes geen kwaad. Ze zorgen er zelfs voor dat je substraat lekker gezond is!

Wat echter wel zou kunnen is dat bepaalde beestjes plagen gaan vormen. Dit zijn met name mijten, varenrouwmuggen en fruitvliegen. Wanneer deze beestjes in grote getale aanwezig zijn in het substraat kunnen ze wel schadelijk zijn voor kleine larven. Om te voorkomen dat je plagen krijgt kun je het beste je substraat niet al te vochtig maken en niet teveel bijvoeren met fruit of andere supplementen.

Om grotere beestjes zoals pissebedden, oorwormen en duizendpoten een beetje uit je substraat te houden, kun je overwegen om het materiaal dat je uit het bos gehaald hebt een paar dagen te laten drogen. Gewoon in een bak in de zon zetten, dan lopen die beestjes zelf weg.

Soms lees je op internet dat mensen het substraat eerst in de diepvries leggen of zelfs in de magnetron. In principe is dit nergens voor nodig, dus daar zou ik niet aan beginnen als ik jou was.

Hopelijk kun je weer verder met deze informatie. Succes! :D
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »