Terrarium

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Tom nook
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 21:50

Terrarium

Bericht door Tom nook »

Hallo allemaal,
Ik wil een terrarium gaan bouwen van hout en glas.
Heeft iemand hier ervaring mee? Alle tips zijn welkom :D

Groetjes tom
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Waar ga je het hout voor gebruiken ? Het lijkt mij namelijk dat het hout kan gaan rotten of schimmelen door de vochtigheid van het substraat. En de larven kunnen eraan peuzelen.
Ik heb alleen ervaring met volledig glazen terrariums. Mijn tip is, maak het substraat gedeelte lekker diep. Dat betekent wel dat je minder hoge schuifruitjes hebt. En mocht je glas genoeg hebben maak dan krekel strips erin. LED lampjes /strips zijn lekker zuinig, minder brandgevaarlijk en de kevers hebben er minder uitdroging van als ze op / aan het lampje gaan hangen. Nadeel is dat het in de winter de bak minder goed verwarmd maar voordeel is dat je de temperatuur in de zomer meer onder controle houdt.
Niet teveel verluchtig en alleen aan de bovenkant.
Welke afmetingen zit je aan te denken ?
Tom nook
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 21:50

Bericht door Tom nook »

Ik zat te denken aan betonplex maar misschien is vol glas dan idd een beter idee. Ik zat zelf te denken aan 60 cm breed 40 cm diep en ivm het subtraat 50 cm hoog. Het is echt alleen voor de imago's want de larve heb ik in curver bak. Hij komt in de woonkamer te staan.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wel gaaf in de huiskamer ! Maar even over de imago's, die leggen natuurlijk eitjes. Dan is met lekker makkelijk als er genoeg substraat in je bak zit dat de uitgekomen larven daar enige tijd in kunnen vertoeven zonder elke zoveel weken je terrarium leeg te hoeven spitten voor larf controle. Maar idd als je je humuslaag minder diep maakt hebben ze meer vlieg ruimte.
Tom nook
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 21:50

Bericht door Tom nook »

Idd, ik hou dan 20 cm aan voor mijn subtraat. Is het verstandig om boven een rooster te maken voor ventilatie? Ivm misschien het snel uitdrogen van mijn subtraat. Of alleen beneden.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Je hebt maar 1 strip nodig en die zou ik boven doen ivm condens.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

De kans is aanwezig dat de kevers zich gaan verzamelen op de ventilatiestrip, dus ik zou ervoor zorgen dat die wel ergens in het zicht zit ;)
Tom nook
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 21:50

Bericht door Tom nook »

Ok, bedankt voor de tips. Kan daar zeker wat mee. Zal een foto plaatsen als hij af is :D
Plaats reactie